en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Stilo 1.9 JTD 80 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Na een aantal Fiats (Vier Bravo's en een Punto) was ook deze keer een Fiat de eerste optie om te bekijken als vervangende auto. Een Golf of Focus is ook mooi maar ik zie niet in waarom je voor een naam meer moet betalen en dan ook nog een auto koopt met een behoorlijk hogere (lees 40.000km) kilometerstand. Weliswaar was de ervaring met onze laatste Bravo wat minder dan met zijn voorgangers (gescheurde cilinderkop) maar dat weerhield ons niet om te kijken naar een Stilo. Vanaf de introductie naar onze mening een sportief ogende en 1 van de fraaist ogende auto's in zijn klasse(Kia heeft met 3-deurs pro-ceed goed gekeken naar de Stilo). Overigens alleen in driedeurs want de vijfdeurs is een soort vierkant ’hok’ op wielen en ook de station is geen toonbeeld van Italiaans design.
Rekening houdende met het doorrijden tot over de 200.000 km maak ik me over afschrijving of restwaarde geen zorgen. De kop was er af (9000 Euro bij aankoop met 70.000 km op de teller) dus je rijdt sowiezo niet duur!
Update bij aanschaf:
CD-speler defect en slechte radio-ontvangst. Twee keer achter elkaar dezelfde koplamp stuk. Volgens mij is dat wel een Stilo-euvel want ik zie regelmatig Stilo's met een kapotte koplamp rijden. Wat mij bovendien stoort zijn de immens lange portieren. Het smoelt stoer maar vooral bij het parkeren tussen auto’s maakt dat het uitstappen niet makkelijker.
Update 90.000km:
De ophanging van de hoedenplank heeft het begeven. Niet dat de constructie uberhaupt degelijk was maar het kan erg weinig hebben. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Update 93.000km: De hoedenplank is gerepareerd met secondenlijm extra sterk. Als ik zie hoe goed dat werkt vraag ik me af waarom Fiat niet zelf veel meer secondenlijm gebruikt hahahaha. Blijft alles in ieder geval wel goed zitten. Vanaf 1 januari ga ik ook zelf weer meer in de Fiat rijden, ik gebruikte tot dan mijn Alfa 159 prive. De bijtelling wordt echter te heftig dus vandaar mijn keuze. Ben benieuwd of dat goed gaat bevallen.
Weet iemand ook of er een mogelijkheid is voor aluminium kleurige nuitenspiegelkappen? Ik heb die namelijk op mijn Alfa ook besteld en dat smoelt super. De dealer kon het niet via de officiele weg krijgen maar wellicht is er een accessoire-fabrikant die het heeft.
Update 99.000km: De afgelopen wat perikkelen met olielekkage. geeft toch altijd een wat onrustig gevoel ookal was het niet heel veel. Staat zo smerig op je oprit he! Na twee korte bezoekjes aan de garage was het euvel gelukkig alweer verholpen. Een afdichtring die niet meer goed aansloot waardoor heel langzaam wat olie wegdruppelde. Gelukkig een meevaller want olielekkage en Fiat/Alfa zijn helaas twee zaken die naar onze ervaring onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Update 150.000km:
Die "Airbag failure" en die kapotte koplampen. Ik weet het, het is een euvel van de Stilo en de Bravo had ook al een slechte reputatie als het om koplampen/airbag ging maar wennen zal het wel nooit. Beetje schuiven met de stoel en wat rommelen in de bedrading onder de stoel doet wonderen voor de foutmelding maar elke keer als er iemand mee heeft gereden en de stoel weer naar voren is geschoven voor het instappen wacht ik in spanning af of de storing weer gemeld wordt. Krakende veren maken het concert kompleet.
Het is allemaal niet rampzalig maar doet zo af aan de algehele indruk en dat is jammer. Want verder heeft ze storingsvrij gefunctioneerd en rijdt ze comfortabel, ook met onze lengte van 1.93m. Zonder een centje pijn in 4 uur naar Hamburg.
We gaan voorlopig rustig door, de 2 Ton gaat ze zeker voorbij. Neem dat rustig niet letterlijk want ondanks haar kleine vermogen is het een prima presterende auto voor dagelijks gebruik en komt ze goed tot haar recht voor woon-werkverkeer. De motor is lekker soepel. Autorijden is duur zat en nu ze toch niet veel meer waard is hoeven we weinig afschrijving meer te rekenen en worden de kilometers ondanks wellicht wat meer onderhoud alleen maar goedkoper. Misschien gaan we die 2Ton dus wel voorbij! Bovendien blijf ik erg fan van het uiterlijk, dat verveelt nooit. Een mooie, gedrongen vormgeving en zeker de mooiste van alle Stilo-varianten.
Update 153.000km: Vorige week is het "knakkende geluid in de voortrein verholpen". Bleek een gebroken stabilisatorstang te zijn. Ook is het handvat van de voorstoel afgebroken doordat een passagier met haar mouw bleef haken, daar kan onze Italiaanse Bella dus niets aan doen.
Vorige week heeft onze Stilo weer haar periodieke beurt gehad zonder bijzonderheden. Wel is de BDP-sensor gesneuveld waardoor de auto niet meer wilde starten toen hij warm was. Dat was wel een beetje lastig onderweg naar een sollicitatiegesprek maar uiteindelijk is alles gelukkig goed gekomen en ook de baan heb ik gekregen.
Helaas heeft de binnenbekleding van kunststof aan de bestuurderszijde er de brui aan gegeven. een lading secondelijm doet gelukkig wonderen. Ook blijft ze lampjes vreten wat ik al eerder aangaf. Verder twee gesneuvelede voorruiten ivm een steentje maar daar kan de Stilo niets aan doen. we hebben besloten te kijken of we nog een ton door kunnen rijden. De auto is verder prima en ziet er nog steeds fraai uit. Nu krijgen we er toch niet veel voor terug bij inruil dus met weliswaar wat meer onderhoud is dit de goedkoopste manier van autorijden. Uiteraard zo lang er niet te wilde dingen kapot gaan!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.