Fiat Seicento 1100 i.e. Young (2000)

autoreview

Fiat Seicento 1100 i.e. Young (2000)

Signalement

UitvoeringSeicento 1100 i.e. Young
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf53.434 km
KM-stand laatst84.133 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima karretje!

  • 53.000 km

Als student moest mijn eerste auto goedkoop zijn. Deze auto voor een prikkie (950 euro) opgehaald bij een garage in Heemskerk. Jammer genoeg schoof ik tijdens mijn eerste ritje van de garage naar huis met de auto van de afrit van de snelweg vlakbij mijn huis. Wielen stonden scheef, en er was iets met het wiel rechtsvoor. Conclusie: Nieuwe draagarm, schokdempertje van de sloop, auto opnieuw uitgelijnd en gaan met die banaan. Gelijk de distributieriem vervangen en witte (ipv oranje) knipperlichtjes erin laten zetten. Totale kosten: ongeveer 350 euro.

Zonder deze schuiver zou alleen distributieriem vervangen moeten worden. Dat wist ik bij aanschaf. Maar de onderdelen van dit autootje kosten niet veel, en wanneer je dan een bevriende garagemonteur heb hoeft het allemaal niet veel te kosten.

Terug naar de auto. Wat een leuke autootje zeg. Je moet geen sprints doen bij het stoplicht, maar wat rijdt hij leuk. Met hoge toeren toch ook best wel pittig. Interieur erg modern voor zijn tijd, zeker in vergelijking met Japannertjes van dat bouwjaar. Auto rijdt goed, stuurt goed, al heeft hij wel ietwat last van overhelling in de bochten, maar dat went. Wegenbelasting is een lachertje.

Er zit zelfs een draaidakje in, destijds kon het draaidakje erin gezet worden voor het luttele bedrag van 300 gulden. Dit werd natuurlijk massaal gedaan. Rubbertjes even schoongemaakt en ingevet, want met hevige regenval wilde er wel eens een druppel naar beneden vallen, dit is opgelost.

Het autootje rijdt goed zuinig. 1 op 15/16 rijdt de mijne zo'n beetje. Helemaal niet slecht als je weet dat ik alleen maar kleine stukjes rijd met af en toe een beetje snelweg. Over het algemeen ritjes van een kilometer of 6/7. Natuurlijk ook prima te doen met fiets of brommer. Maar je bent jong en je wil wat.

Door mijn vrienden wordt er soms wat lacherig gedaan over mijn auto. Ze vinden het geen 'echte' auto. Ik heb er maling aan, goedkoper dan deze krijg je ze echt niet en dat komt als student zijnde als een geschenk uit de hemel.

We zijn inmiddels de 60.000 voorbij. Hij blijft gewoon lekker rijden. Geen bijzondere dingen. Het karretje heeft me probleemloos naar zeeland en terug gebracht. Het verbruik ligt zo'n beetje rond de 1 op 16,50/17. Heb geen mankementen gehad. We gaan gewoon stug door en jullie horen vanzelf weer meer!

20 oktober.
Hij gaat aankomende vrijdag door de APK-keuring. Ben benieuwd. Tot nu toe nog geen extra problemen gehad. De auto rijdt nog zoals ik hem kreeg: basaal, maar wel fijn en geen ergernissen. Rijdt ook erg basic, geen toeters en bellen, gewoon gas geven, schakelen en natuurlijk sturen! Hij reageert goed op zowel gaspedaal en stuurrichtingen. Onderhand al vaker gereden met een volle auto (4 en 5 personen). Je merkt dat het FIRE-motortje het dan moeilijk krijgt met bijvoorbeeld optrekken, maar als je hem wat meer op toeren houdt is er weinig aan de hand. Levert dan ook niet echt snelheid in, 130 op de snelweg haalt de auto nog steeds makkelijk. Hij doet er alleen wat langer over om op zo'n snelheid te komen. Als je er alleen in zit verbaast hij me nog qua trekvermogen. Na de APK-keuring uiteraard een nieuwe update.

APK-keuring

  • 61.104 km

Zaterdag 24 oktober moest de ''zwarte Ferrari'', hoe ik hem altijd noem, voor de APK. Een vriend van mij is automonteur en heeft de keuring van het beestje op zich genomen. Achteraf gezien viel het me eigenlijk een beetje tegen. Er waren een aantal dingen die gedaan moesten worden: Koplamp rechtsvoor vervangen, 2x remleiding achter vervangen + ontluchten, linksachter handrem mechaniek vast-gangbaar gemaakt, handrem afstellen en als laatste remleiding opschuren en spuiten+klem ashoes. Al met al toch behoorlijk wat dingen die gedaan moesten worden. Ik hoorde af en toe al een piepend geluid en met remmen deed hij af en toe gek, niet alsof het gevaarlijk was. Maar mijn verwachtingen dat er iets fout was met de remmerij bleken dus te kloppen. Voor een bedrag wat erg weinig is in vergelijking met anderen mag de tumtum dus weer de weg op voor een jaar!

Krukaskeerring kapot -_-

Vorige week maandag wilde het beestje plots niet meer starten. Ik was er in de ochtend nog keurig mee naar de tandarts gekacheld, alleen in de avond toen ik naar de sportschool ging wilde hij niet meer starten. Balend de auto van moeders gepakt (Fiat 500) en gaan met die banaan. Bevriende automonteur kon niet 1,2,3 zeggen wat het was. Hij kon ook niet even komen kijken. Heb een geluidsopname gemaakt. Ook hieruit kon hij niet veel concluderen. Hij had geen tijd dus ik vroeg een andere vriend of hij tijd had en even kon kijken. Woensdagavond kwam hij dus. Hij kijken, kon ook niks vinden. Toen vroeg hij of ik de motor wilde proberen te starten. Het was wonderbaarlijk, maar het was starten, en lopen. Ik zo blij als een kip (met in het achterhoofd natuurlijk de gedachte dat er toch iets niet goed zit). Ik mezelf voorgenomen om niet te lange stukken te rijden. Lullig als je 50 km verderop staat en hij start niet meer. Dus ik de volgende morgen naar mijn werk en inderdaad, na een kilometer of 4 stopte de motor gewoon. Stond ik daar in een bocht. Auto een bedrijventerrein opgeduwd en na werk weer terug. Hij startte weer gewoon, hierdoor kreeg die vriend de gedachte dat het wel eens de krukaskeerring kon zijn. Die vervangen en voorlopig rijdt hij weer als een zonnetje.

Dik 10.000 gereden

  • 64.000 km

Inmiddels dus dik 10.000 kilometer onderweg met deze Italiaan. Ik ben zeer tevreden. Ik stap elke keer nog met plezier in het 'brikkie'. Hij blijft goedkoop, inmiddels is een schadevrij jaar toegekend door mijn verzekering, het rijden wordt dus alleen maar goedkoper. Tot nu toe heeft de auto mij een keer laten staan. Zoals hiervoor uitgebreid te lezen is. Desondanks ervaar ik de auto als betrouwbaar. Starten en rijden. Het springerige weggedrag ervaar ik juist als levendig en het verveelt niet zo snel. Uiteraard kijk ik naar andere auto's, maar als ik dan ga berekenen wat dat kost kom ik tot de conclusie dat dit voorlopig de beste keuze is!

Heen en weer naar Zeeland

  • 67.000 km

Het autootje heeft me weer eens verbaasd. Ben 4 dagen met mijn ouders mee geweest naar Zeeland. Op de heenweg constant achter hun gezeten (Opel Combo met caravan) en dus met 100 km/uur naar Zeeland getuft. Hij blijkt met deze snelheid in combinatie met de 80-km wegen in Zeeland verbluffend zuinig. Ik heb op de terugweg gewoon de normale snelheden van 120 en 130 km/uur gereden en de dagteller staat nu op dik 550 km. Ik heb, zo gok ik, nog iets minder dan een kwart tank (totaal 35 liter) over. Dat betekent dat het mijn zuinigste tankje gaat worden met deze Seicento. In de hitte (30+ graden in een zwarte auto) is op de snelweg airconditioning geen overbodige luxe, hetgeen ik dus niet heb... Met beide ramen vol open komt het geluidsniveau op een onacceptabel niveau (je kunt de radio niet meer goed verstaan). Dus de ramen op een klein kiertje en de blower vol aan op de voeten en in het gezicht.
In Zeeland zelf mijn ouders constant mee in mijn auto, zelf hebben ze namelijk een Opel Combo met twee zitplaatsen en een Fiat 500, welke thuis staat omdat hij de caravan niet kan trekken. Met zijn drieën dus in de 'zwarte Ferrari'. Dit ging redelijk goed. Het is geen BMW 7-serie. Maar je zit droog, redelijk comfortabel en het brengt je vlug van a naar b.
Op de terugweg naar huis mijn vriendin mee (die was heen met het ov gekomen op een andere dag). Met zijn tweeën is de auto gewoon ruim voldoende. Deze vier dagen aardig wat auto's langs de verschillende wegen zien staan. Gelukkig kon ik daar met een brede glimlach voorbij met mijn koekblik. Voorlopig laat hij me niet in de steek.

Grote beurt gehad

  • 68.812 km

Tijdje geleden alweer dat ik een update geschreven heb. Bij dezen dus. Laatst grote beurt gehad, de auto is inmiddels een kleine twee jaar in mijn bezit. Ben met mijn vaste monteur overeengekomen dat een grote beurt geen kwaad kan, dan hebben we gelijk een goed beeld hoe de technische staat van de auto is. Al met al niet teveel gekost, zeker niet als je gaat vergelijken met wat er allemaal vervangen is. Totale kosten kwamen neer op 250 euro. Hiermee is oliefilter, luchtfilter, bougies, olie, wiellager, remvloeistof, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof gedaan. Hij rijdt weer als een spreekwoordelijke tiet en ga er vanmiddag weer mee op en neer naar Frankrijk.
Het autootje doet zijn werk. Ik heb laatst zwarte wieldoppen onder mijn zwarte Ferrari gedaan, hij heeft een nog frissere uitstraling. Op naar de 100.000!

80.000 km gepasseerd

  • 80.000 km

Ondertussen ben ik stug door blijven rijden met de Seicento. Auto bevalt nog prima. Laatst weer naar Zeeland ermee geweest voor het jaarlijkse weekendbezoek aan mijn ouders op de camping. Ondertussen ook stage in Amsterdam gehad en dus elke dag op en neer naar Amsterdam met de Fiat uit omgeving Leiden.

Helaas een kop-staart botsinkje gehad in de file. Resultaat: Deuk in de motorkap en radiateur kapot. Direct laten vervangen want doorrijden was geen optie, auto moest weggesleept worden in verband met lekkende koelvloeistof.

Sinds een tijdje heb ik last van een brommende wiellager. De APK zit eraan te komen in oktober, dus die kan dan mooi vervangen worden. Auto voldoet nog steeds aan mijn wensen, die zijn dan ook niet al te hoog.

Het blokje is nog kurkdroog. Rijcomfort is natuurlijk niet optimaal, maar het autootje brengt me waar ik heen wil, zonder kuren en fratsen.

Rijdt lekker door

  • 84.133 km

Het is een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb, vandaar dat ik weer even wat dingetjes opsom. De teller staat inmiddels op 84.133, dat betekent dat ik inmiddels ruim 30.000 kilometer in de Fiat gereden heb. Wat is er de laatste tijd zoal gebeurd? Een APK waarbij de remschijven vervangen zijn, en een ashoes voor de aandrijflijn zijn vervangen. transmissieolie lekte, al dacht ik in eerste instantie dat het om motorolie zou gaan. Na een nadere inspectie bleek het om een gescheurde ashoes te gaan. Met deze koude dagen geniet ik nog steeds van het autootje: starten en rijden. Geen fratsen. Ik rijd nog steeds zo'n 5 procent zuiniger dan de fabrieksopgave met het dingetje. Het blijft allemaal basaal rijden, maar de kachel en radio doen het en het autootje brengt me overal zonder problemen. De bandjes worden wat kaal en dus moet ik erop anticiperen om deze voor de volgende APK te vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.