Fiat Ritmo 60 L (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ritmo 60 L |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 72.622 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Ritmo was qua reputatie wat de Alfasud was voor Alfa; slecht gemaakt, roestte in de folder, halfwaardetijd was zeer kort, etc.
En toch, nu de Ritmo uit het straatbeeld is verdwenen (150 stuks rijden nog rond, van 37.000 ooit verkocht ) heeft de auto wat. De x-factor om in Idols-taal te spreken. Roest is een probleem, maar voor de rest valt de bouwkwaliteit heel erg mee. Hij is zelfs qua afwerking binnenin een stuk beter dan de twee jongere, Duitse auto’s die ik hiervoor reed! Wat wel opvalt is de karigheid binnenin; er zit werkelijk niets op wat niet wettelijk verplicht is. Zelfs een mistlicht moet hij ontberen, evenals vakken in de deuren, een rechterbuitenspiegel, etc. Gelukkig kent de ruitenwisser wel een interval.
Ook technisch gezien valt het allemaal reuze mee, al heeft mijn exemplaar de laatste jaren waarschijnlijk weinig onderhoud gehad. En dat wreekt zich zo nu en dan, aangezien de Ritmo in mijn dienst als dagelijks vervoermiddel wordt ingezet.
Het Ritmorijden is een aparte tak van autorijden; een Ritmo rijdt als een Ritmo, en niks anders. Verbazend veel mensen hebben er ooit wel een gehad, dus het aantal leuke reacties is werkelijk verbazingwekkend. En het valt op dat die reacties altijd positief zijn, behalve als het op roest aankomt.
Ik kocht de wagen in eerste instantie omdat ik echt iets anders nodig had en iets bijzonders voor weinig geld wilde (ik ben student). Maar zo zoetjesaan begin ik echt gehecht aan het beestje te raken en wil ik hem niet meer kwijt (als het financieel een beetje mee blijft zitten).
Gezien het geringe aantal Ritmo’s dat nog rond rijdt is de Ritmo niet serieus aan te raden als alternatief voor de Golf II, of saaie jaren 80 Japanners. Maar voor mensen die iets anders dan anders willen en zich door een (onterecht) slechte reputatie niet meteen uit het veld laten slaan: absolute aanrader!
PROBLEMEN
Geen echte problemen, behalve één keer niet starten vanwege versleten contactpuntjes, en één keer niet starten vanwege spontane verandering van de licht-hoogte van de nieuwe contactpuntjes
Onderhoud tot nu toe:
Olie verversen (uit voorzorg, 15 euro)
Uitlaat vervangen
Stuk kokerbalk lassen (samen met uitlaat 240 euro)
contactpuntjes vervangen ( zelf gedaan, 9 euro)
Olie bijvullen ( verbruik 1:5.000 ) ( 8 euro )
Bestuurderstoel vervangen ( van een sloper )
claxon gerepareerd ( zelf gedaan, geen kosten )
Aandrijfashoes vervangen ( 90 euro )
Wiellager linksvoor vervangen ( 190 euro )
Aanjager gerepareerd ( zelf gedaan, geen kosten )
Bougies vervangen ( zelf gedaan, 12 euro )
Verlichting gerepareerd ( zelf gedaan, geen kosten )
Wat zit eraan te komen:
De waterpomp geeft luidruchtig te kennen eerdaags met pensioen te zullen gaan.
Roest aan carosserie: echt krokant is het geheel nog niet, heb de plekken met fertan en plamuur bijgewerkt en vervolgens gespoten. Maar er treden vrolijk plekken op andere plaatsen op. Het blijft natuurlijk wel een Ritmo !
Update 8/10/2006: De Ritmo is helaas overleden. De ventilator besloot zichzelf ter aarde te bestellen terwijl ik op de snelweg reed. Aangezien deze basisversie alleen een lampje heeft voor de koelvloeistoftemperatuur was het kwaad al geschied toen ik daar achter kwam: complete koppakking was weggeblazen, olie door de hele motorruimte, koelvloeistof spoot overal naar buiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.