Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Lounge (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto TwinAir Turbo 100 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 12.500 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Bijna 1 jaar in bezit
- 17.900 km
Na 11 maanden in het bezit te zijn, van een Fiat Punto een eerste review. Dit betref onze 2e auto in het gezin en er wordt relatief weinig met de auto gereden.
Hiervoor heeft 2 jaar lang een VW Up als 2e auto dienst gedaan, maar was uiteindelijk als 60 pk uitvoering niet wat we zochten.
Nog de 75 pk uitvoering overwogen maar die ging zomaar weer 15.000 euro nieuw kosten. Te duur voor een relatief kleine auto.
Op zoek naar een andere dus, maar al snel blijkt dat zowel de aanschaf van een nieuwe, c.q. de inruil steeds teleurstellend is te noemen. Gekeken naar de Twingo 90TCE, maar die kwam rijklaar zomaar op 17.000 euro. Toen op zoek naar wat anders betaalbaars, vroeger hadden we eerder een Punto gereden, dus de auto was ons niet vreemd. Uiteindelijk voor een 10 maanden jonge 0ccasion gekozen die prijstechnische zeer aantrekkelijk was.
Het is een brandweer rode 100 pk Lounge geworden met veel standaard uitrusting:
Auto dimmende binnenspiegel.
Regensensor.
Navigatie.
Climate control.
Sportstoelen.
Cruise control.
Electrische ramen rondom.
Privacy Glass.
LM velgen 16".
Parkeersensoren achter.
CV afstand bediend.
2 klapsleutels (vaak is 1 standaard).
Hoe bevalt de auto, in 1 woord prima. Het is met de Twin air motor even wennen hoe er mee om te gaan. De eerste versnelling is erg kort, en je moet dus snel doorschakelen, op zich geen probleem want de bak schakelt snel en kort. Verder is de motor tot 4.000 toeren redelijk stil, daarboven wordt de motor rumoerig. storend is het niet zeker omdat je prima rond de 3.500 toeren kunt doorschakelen zonder dat de motor terug valt.
Dan het brandstof verbruik, er is veel over gezegd en geschreven, maar zuinig rijden is een kunst. Mijn vrouw gebruikt de auto voor woon-werk verkeer, 9 km. enkele reis. 50% stadsverkeer en 50% op een druk stuk randweg. Het gemiddelde verbruik is dan 1 op 13,5. Niet echt zuinig maar de auto weegt ook bijna 1.250 kg. En dat moet met steeds optrekken wel in beweging worden gebracht.
Ga je daar in tegen een langere rit maken dan is 1 op 17 prima haalbaar. En dan rij je gewoon 120.
Genoeg over het verbruik je koopt een auto wel om te rijden. En dat doet de Punto prima, de stoelen zitten goed met een flinke opstaande rand zodat je niet in de bochten heen en weer schuift op je stoel. De achterbank is wel vrij vlak.
De wegligging is goed en de auto stuurt ook lekker licht. Vering en demping werken prima samen. Remmen doet de Punt ook goed ondanks dat de auto achter trommelremmen heeft. Snel en trefzeker staat de auto tijdig stil.
De afwerking binnen is gemiddeld, maar ziet er niet ouderwets uit zeker gezien het aantal jaar de auto op de markt is. De verlichting van binnen is oranje met een wit verlichte streep boven het handschoenen kastje en bij de portiergrepen. In het donker sfeervol verlicht.
Zijn er ook minpunten te noemen, natuurlijk, de middenarmsteun zit in de weg bij het omdoen van de gordel, de ruimte op de achterbank houd niet over ( maar daar zit toch nooit iemand). De tankdop gaat met een sleutel open.
En nog wel wat kleine dingetjes, maar dat heb je met elke auto.
Het voordeel ten opzichte van b.v de Up is dat je veel meer auto voor het zelfde geld hebt, in de kofferbak kunnen de wekelijkse boodschappen met gemak, van binnen is de auto een stuk ruimer en luxer. Nadeel is de hogere wegen belasting en verzekering.
Verder zijn er tot op heden geen mankementen o.i.d geweest.
Wordt vervolgd.
Iets meer dan 2 jaar jong
- 20.000 km
Inmiddels de 20.000 km gepasseerd, en tijd voor een kleine update. De auto bevalt goed en de kwaliteit beleving is ook prima. Alles functioneert nog na behoren, zoals je mag verwachten na 2 jaar en 20.000 kilometer verder.
Er worden dan ook dagelijks alleen kleine stukken mee gereden van daar de relatief lage km. stand. Dat heeft ook een keerzijde, zoals in een andere review is te lezen van een gebruiker die alleen maar kleine stukjes rijd, is het verbruik relatief hoog in de afgelopen periode tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Laats over een afstand van ongeveer 70 km., voornamelijk snelweg en een snelheid van 120 km., zomaar een verbruik van 1 op 19. Het kan wel.
Binnenkort naar de garage voor een onderhouds beurt.
Voor de km. niet nodig maar verse olie erin kan geen kwaad,
Wordt vervolgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.