Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Easy (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.3 MultiJet 16v Easy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 190 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Review Fiat Punto 1.3 MultiJet 16V 85 Easy (2012)
- 7.000 km
Signalement :
Merk : Fiat
Type : Punto 1.3 MultiJet 16V 85 Easy
Kleur : Crossover black
Bouwjaar : 2012
Exterieur :
De Fiat Punto is mijn eerste kennismaking met een auto van Italiaanse afkomst.
In de brochures omschrijft Fiat de Punto als een sportieve hatchback met een eigenzinnig karakter en Italiaanse design. Het basisdesign van de Punto vertoond nog veel kenmerken van de in 2006 gelanceerde Grande Punto. In 2012 heeft de Punto naast een naamswijziging (van Punto Evo naar Punto) een lichte facelift gehad. Ondanks het feit dat het ontwerp dus inmiddels al enige tijd meegaat ben ik van mening dat het een fraai ogende automobiel is.
Interieur :
Ruimte :
De ruimte van de auto is redelijk voor een auto in het B – segment. Zelfs achterin is het voor volwassen personen best nog een tijd uit te houden.
Bediening / functies :
Het heeft in eerste instantie wel enige tijd gevergd voordat ik mijn weg had gevonden in de Punto.
De bediening van de auto wijkt op een aantal punten af van mijn vorige auto (Ford Fiesta).
De interface van de boardcomputer is wat mij betreft voor verbetering vatbaar. De menustructuur ziet er naar huidige maatstaven toch wel erg gedateerd uit. Daarbij vind ik de bediening omslachtig en het scrollen door de menu's is weinig overzichtelijk. Zo is bijvoorbeeld het scrollen door het menu van de tripcomputer niet mogelijk waardoor je tijdens een rit het hele menu (alle beschikbare informatie trip A daarna alle beschikbare informatie trip B) door moet klikken om weer aan het begin van het menu aan te komen.
Kwaliteit / afwerking :
De gebruikte materialen zijn voor deze klasse (B – segment) heel redelijk te noemen. Ten opzichte van de auto's die ik recent gereden heb (Volkswagen Polo en Ford Fiesta) loopt de Italiaan keurig in de pas. Het materiaalgebruik en afwerking zijn wat mij betreft beter dan de Ford Fiesta, maar net wat minder dan de Volkswagen Polo. Een punt van kritiek is de afwerking van de bagageruimte.
De afdekplaat van de bagageruimte waaronder het reservewiel zich bevindt bestaat uit niet meer dan een slecht passend dun stuk tapijt. Niet alleen geeft dit een erg goedkope indruk het zorgt er ook voor dat er minder gewicht op de afdekplaat kan rusten. Deze buigt namelijk al door met een halfvolle boodschappentas (!?). De Punto is zoals gezegd verder redelijk afgewerkt. Helaas is 'ie niet helemaal vrij van piepjes en kraakjes in het interieur. Toen ik de auto kreeg maakte het koppelingspedaal een zeer hinderlijk klikkend geluid. Nader onderzoek wees uit dat een aantal onderdelen van een plastic mechanisme aan het koppelingspedaal langs elkaar schuurden wat een klikken geluid veroorzaakte. Aangezien er enige speling op het mechanisme zat kon het hinderlijke geluid snel verholpen worden.
Comfort :
Zitcomfort / ergonomie :
De zetels van de Punto vergen enige gewenning. Ten opzichte van mijn vorige auto (Ford Fiesta) is het grootste verschil dat de stoelen anders zijn gevormd. De stoelen geven voldoende steun aan de onderrug maar naar mijn mening juist te weinig aan het bovenlichaam. Hierdoor krijg je niet het gevoel zoals bijvoorbeeld in de Fiesta dat de stoelen je omsluiten. Ondanks het feit dat ik de stoelen van de Fiat aanmerkelijk minder prettig vind dat die van mijn vorige auto is er evenwel prima mee te leven. De stoelen zijn verder aangenaam zacht en een lange autorit is prima uit te houden. Wat ergonomie betreft zijn er naast de omslachtige bediening van de boardcomputer nog wel enkele kanttekeningen te maken. De knopjes van de middenconsole voor bediening van de audio-installatie zijn erg klein en laten zich niet prettig bedienen. Het stuur van de Punto daarentegen kan juist rekenen op een positieve review. Het lederen stuurwiel ligt uitermate prettig in de hand en is zowel in hoogte als axiaal verstelbaar. De zitpositie is verder ook dik in orde. Ik heb weinig moeite gehad om een comfortabele zithouding te vinden achter het stuur van de Fiat.
Naar mijn persoonlijke smaak had de stoel echter nog wel iets lager gemogen dan nu het geval is.
Interieurgeluid :
De geluidsisolatie in de Fiat Punto is behoorlijk goed. De motorgeluiden zijn weliswaar goed hoorbaar, zeker bij een koude start, doch nimmer storend aanwezig. In vergelijking met de Ford Fiesta is de Punto duidelijk stiller. Bovendien klinkt de dieselmotor van de Fiat beschaafder dan die van de Ford. Opvallend is wel dat een zoemend geluid waarneembaar is wanneer de motor stationair draait. Het geluid is vermoedelijk afkomstig van de brandstofpomp. Het is vergelijkbaar met het geluid wat ook hoorbaar was bij de Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion waar ik een aantal jaar geleden in gereden heb. Het zoemende geluid is evenwel nimmer te nadrukkelijk of storend aanwezig. Ook andere geluiden zoals windgeruis en de afrolgeluiden van de banden blijven redelijk op de achtergrond.
Veercomfort :
De Fiat Punto is vrij comfortabel geveerd. Ook over het onderstel van de auto ben ik goed te spreken. Ten opzichte van de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta is bovendien een voordeel dat de auto minder verlaagd is waardoor je niet bij elke verkeersdrempel met de voorspoiler de grond raakt.
Motor / Transmissie:
Acceleratie / tussensprints :
De Punto beschikt over een 63 kW (85 pk) sterke 1.3 liter 4 cilinder commonrail dieselmotor met 200 Nm aan koppel. Het leeggewicht van de auto is 1105 kg. Qua specificaties komt de auto daarmee in de buurt van mijn vorige auto, de Ford Fiesta 1.6 TDCI Econetic (70 kW / 95 pk en 1019 kg). Na meer dan twee maanden gereden te hebben met de Punto kan ik niet anders zeggen dan dat de MultiJet – dieselmotor uitstekend bevalt. Een verschil met de Ford motor is de vermogensafgifte. De Fiat motor reageert duidelijk sneller in de onderste toerenregionen dan de TDCI – motor van de Ford. Bovendien klinkt de Fiat naar mijn beleving beschaafder.
De opgeven topsnelheid van 172 km/h heb ik de praktijk niet kunnen halen. Los van het feit dat ik niet geprobeerd heb de topsnelheid te behalen heb ik wel gemerkt dat boven de 130 km/h de fut er al snel uit is.
Overbrengingsverhoudingen / schakelgedrag :
Het schakelen in de Punto gaat prima. Het schakelpatroon van de Fiat – versnellingsbak is redelijk duidelijk waardoor de versnellingen moeiteloos te vinden zijn. De koppeling vergt daarentegen enige gewenning. Het aangrijpingspunt van de koppeling is namelijk tamelijk hoog.
Het stop / start – systeem werkt eveneens naar behoren. Het systeem is echter wel iets trager dan in de VW Polo. Dit betekent even iets langer wachten totdat de motor aangeslagen is. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat ik iets te snel gas gaf waarna de motor afsloeg.
Al met al kan ik concluderen dat de aandrijflijn van de Fiat prettig werkt.
Verbruik :
Eigenlijk onnodig te vermelden dat de fabrieksopgave (3,5 l/100 km (1:28,6)) in de praktijk geen realistische opgave is. Ik heb het verbruik enige tijd middels de Autoweek verbruiksmonitor bijgehouden. In de periode dat ik het verbruik heb bijgehouden kwam het gemiddelde verbruik uit op 4,20 l/100 km (1: 23,8)). Opmerkelijk genoeg heb ik deze verbruikscijfers behaald in een periode waarbij de weersomstandigheden verre van ideaal waren (winterse omstandigheden).
Ik heb daarbij wel een rustige rijstijl aangehouden. Bij hogere temperaturen en vrijwel geen tegenwind zijn naar mijn inschatting hele gunstige waarden relatief eenvoudig haalbaar.
Rijeigenschappen :
Na het lezen van verschillende reviews en mijn eigen ervaring uit een proefrit met een Punto Evo enkele jaren geleden was ik eerlijk gezegd een beetje beducht voor de rijeigenschappen van de Punto. De Fiat wordt namelijk vooral gekenmerkt door een zeer lichte gevoelloze besturing.
Na mijn proefrit destijds met de Punto Evo was ik erg teleurgesteld in het rijgedrag van de auto.
Fiat heeft de facelift in 2012 helaas niet aangegrepen om de besturing van de Punto eens flink onder handen te nemen. De auto stuur naar mijn smaak veel te licht en gevoelloos. Met name rond de middenstand is de gevoelloosheid erg hinderlijk met name op hogere snelheden. Door de onduidelijke middenstand voelt de auto op hogere snelheden namelijk nerveus aan en wordt je gedwongen vaak te corrigeren om de juiste koers aan te houden. De besturing kent overigens twee standen (Normal en City). De City-stand maakt de besturing merkbaar (nog) lichter en is voornamelijk handig voor het in parkeren. Het onderstel van de Punto is echter heel behoorlijk. Het is mogelijk om met redelijk hoge snelheden bochten te nemen, helaas nodigt de besturing dus niet erg uit om de auto sportief te rijden. Overigens dient vanzelfsprekend wel de kanttekening gemaakt te worden dat de banden onder een auto een grote invloed hebben op het weggedrag.
Mijn auto is uitgerust met Continental ContiEcocontact 3 banden (185 / 65 R15 88 T).
Vanwege de te lichte besturing heb ik geëxperimenteerd met de bandenspanning.
Ondanks het feit dat er enig verschil waarneembaar is (2,1 of 2,5 bar voor) heb ik de bandenspanning uiteindelijk om verbruikstechnische redenen op 2,5 bar gehouden.
Onderhoud / kosten :
Problemen :
De auto wilde 2 dagen nadat ik 'm in ontvangst genomen had niet meer starten. Nadat de boardcomputer een heel scala aan foutmeldingen had gegeven deed de Punto niets meer.
De Pechhulp heeft de auto uiteindelijk weer aan de praatgekregen. Nader onderzoek bij de Fiat-dealer heeft uiteindelijk uitgewezen dat de accu defect was. Mogelijk heeft de auto voordat hij daadwerkelijk is ingezet door de leasemaatschappij lange tijd stilgestaan.
Voorzover ik heb kunnen achterhalen (info leasemaatschappij, internet) kunnen de Punto's overwegend als betrouwbaar worden bestempeld. Na het incident met de accu heeft de auto dan ook probleemloos gefunctioneerd. Eerlijk gezegd was ik in eerste instantie toch een beetje bang voor de typische vooroordelen over Italiaanse auto's met betrekking tot de betrouwbaarheid.
Wat mij betreft blijft het voorlopig dan ook bij vooroordelen en kun je met een gerust hart een Fiat bestellen.
Kosten :
Aangezien ik de Punto als lease-auto rijd kan ik eigenlijk weinig zinnigs zeggen over de kosten. Gezien de acceptabele aanschafprijs , de wegenbelastingvrije status, en de gunstige verbruikscijfers kan ik me voorstellen dat de gebruikskosten over het algemeen binnen de perken blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.