en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Punto 1.3 JTD 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 129.119 km |
KM-stand laatst | 191.161 km |
Aangezien ik tot nu toe nog maar weinig reviews tegenkom van deze modelserie en dan zeker in deze uitvoering doe ik dus bij deze mijn verhaal.
Na eerst 2 jaar in een Stilo Multiwagon gereden te hebben, wat een mislukking was dat by the way, rijd ik nu als gevolg van een echtscheiding in mijn rode Punto met een 1,3 jtd motortje.
Nu na 23.000 km kan ik wel stellen dat hij tot nu toe een stuk beter bevalt dan de Stilo. Ik sta nu tenminste niet iedere keer in de garage, omdat er weer iets kapot is. Het is nu starten en lopen.
Waarom een Punto denken vele mensen op deze aardbol. Heel eenvoudig. Ze zijn beter dan men denkt. Groter dan men denkt. Goedkoper dan een ander merk in deze klasse en ook nog voorzien van de nodige luxe.
Ik kan met mijn 1,90 m prima voorin zitten.
Het is jammer dat het stuur alleen in hoogte verstelbaar is, maar ik zit eigenlijk al heel erg goed. Kan mijn benen goed kwijt en de zitting is teminste niet zo kort als bij de concurrenten. BV. de Opel Corsa of Ford Fiesta. Nee geef mij maar de stoelen uit de Punto. Is natuurlijk een persoonlijke mening, maar de stoelen in de Punto zitten voor mij beter dan de exemplaren van zijn Duitse concurrenten.
Het motortje doet ondanks zijn 1300cc erg zijn best. Je moet wel opletten dat je niet te laag in de toeren gaat, want dan heeft hij het moeilijk. Na het vervangen van de luchtmassameter trekt hij al een heel stuk beter vanuit de lage toeren. Als de Firma Bosch dat nu nog eens voor elkaar krijgt... luchtmassameters die niet na een ton aan km kapot gaan.
Je merkt verder natuurlijk wel dat je maar 180Nm koppel en 70pk hebt, maar tijdens de spits en daar rijd ik toch mijn meeste kilometers in is het genoeg. Ik vind op dit moment een verbruik van gemiddeld 1:24,5 belangrijker dan dat ik binnen een paar seconden op de 100 km/h zit of dat ik met 130 km/h over de snelweg blaas.
Wat betreft de "luxe" ben ik tevreden met mijn electrische ramen en spiegels, lendesteun, radio-cd speler en een in delen neerklapbare achterbank. Ook niet te vergeten alle airbags om mij heen. Voor, zij en gordijn airbags. Meer luxe is natuurlijk leuk, maar het kan ook allemaal kapot gaan.
Het enige wat tot nu toe dus gerepareerd is is de luchtmassameter. Verder zijn er alleen een paar koplampjes en ruitenwiserbladen vervangen.
Het is de boeling deze auto naar de 300.000 km te rijden. Ben benieuwd of dit lukt en ook hoe de auto zich er doorheen slaat.
Als hij met 160.000 km zijn beurt heeft gehad zal ik deze review weer bijwerken.
Tot die tijd is het starten en lopen.
Nu een jaar in mijn bezit en 30.000km verder. Vlak voor de grote beurt heb ik zelf olie+filter vervangen en ook het luchtfilter. Tijdens deze handeling had ik al gezien dat twee banden minder begonnen te worden, maar nog wel even mee konden, dacht ik. Ook de einddemper van de uitlaat zag er minder fraai uit. De mantel begon aan de wielzijde aardig los te laten.
Tijdens de APK en grote beurt kwam dan ook de mededeling dat er toch twee banden en de eiddemper vervangen moesten worden.
Verder was er niets bijzonders.
Op dus naar de volgende 30.000km.
Tijdens de winter was mijn accu vervangen aangezien de oude de geest aan het geven was. Sinds die tijd brandde er een lampje op het dashboard die aangaf dat er een storing was in het inspuitsysteem.
De garage kan de storing verhelpen door de injectoren opnieuw in de computer in te lezen. Het was alleen een storing, lang leve de computer, die weer terug kwam.
De computer in de auto onthield de codes van de injectoren niet, waardoor de inspuiting ook van slag was. De auto is door mijn garage meegenomen naar een dealer en heeft daar een software update gekregen. Dit was blijkbaar het ei van Columbus, want sindsdien is mijn auto niet mee dement.
Helaas de 180.000 km niet gehaald zonder een tussentijdse pitstop.
De koppeling gaf af en toe al eens een kraakje en wat meer weerstand dan normaal bij het intrappen, maar vorige week was het toch echt foute boel.
Bij het willen starten hoorde ik al een enorm gekraak tijdens het intrappen van de koppeling en ja hoor de versnellingspook was in eerste instantie niet meer uit de versnelling te krijgen. Na een paar pogingen toch gelukt en na een moeizame start reed hij weer. Schakelen ging weer, maar wel met geluid op het moment dat de koppeling werd ingetrapt. Op naar de garage dus en mijn angst werd bevestigt. De drukgroep was hoog nodig aan vervanging toe.
Ik heb hem gezien na de reparatie en hij was echt op. Van alle tanden die er normaal in horen te zitten waren er nog 3 voor de helft aanwezig, maar wel met de nodige beschadigingen en de overige tanden waren zo goed als weg.
Hij schakelt nu weer als nieuw, maar dit doet wel zeer in de portemonnee.
Sterretje minder dus voor de kosten en betrouwbaarheid.
Tevens vind ik de prestaties tegenvallen voor een dieseltje. Een diesel wil je namelijk op koppel rijden in de lagere toeren, maar deze moet je om een beetje met het verkeer mee te komen bij het optrekken opjagen tot minimaal 3000 toeren (wat ik niet wil bij een koude motor) om bij het opschakelen niet te laag in de toeren uit te komen. Onder de 2200 toeren gebeurd er gewoon weinig tot niets.
Ik had al een tijdje problemen met de elektrische raambediening van het rechter portier. Hij wilde niet meer naar beneden als je het knopje indrukte. Ik had een maand geleden al een keer het dashboard open gehaald om te zien of daar het probleem zat. Ja dus, want op het moment dat ik het bedieningspaneel met de knoppen voor de raambediening los had gehaald wilde het raam weer open. Uiteindelijk toen de boel maar weer in elkaar geschroefd en ja hoor na een paar dagen was het probleem weer terug. Bij mijn garage eens geïnformeerd of er toevallig een sloop punto stond met hetzelfde type dashboard. Laat ik nu mazzel hebben dat er 1 punto stond met het juiste dashboard erin.
Dus afgelopen zaterdag eerst weer mijn eigen dashboard open gehaald en bij de garage ook het dashboard van de sloop punto opengehaald. Daar ter plekke de printplaten ongewisseld (aangezien er blokjes met een pinnetje op de printplaat zitten die de ramen bedienen) en ja hoor probleem is nu definitief opgelost. Bleek dat het blokje op de printplaat voor het rechterraam niet meer goed wilde werken. Hopen dat hij het nu weer zonder mankementen blijft doen tot hij weer voor de APK met kleine beurt mag.
Het trage optrekken en niet makkelijk zijn toeren in klimmen blijft aanwezig. Als ik dan lees dat anderen met een zelfde soort auto en motor vinden dat hij vlot doortrekt doet mijn vermoeden dat er iets niet goed zit in de motor alleen maar toenemen. Zolang hij zonder problemen blijft rijden doe ik er niets aan en blijf ik er nog even mee rijden en ik hoop dat ik volgend jaar in de gelegenheid ben om hem om te ruilen voor wat anders.
Het was weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en een verse APK.
Na de nieuwe drukgroep gelukkig geen gekke dingen meer gehad. Ik ga er dan ook vanuit dat hij nu zonder bijzonderheden door de grote beurt en APK heen komt.
Ja hij krijgt nu al een grote beurt. Eigenlijk moet deze auto om de 20.000km voor een beurt naar de garage, maar aangezien ik 30.000km per jaar rijdt en de olie tegenwoordig 30.000km meekan heb ik besloten om het interval iets te verruimen.
Zo kan ik ook iedere keer een beurt met de APK in één keer afwerken.
Ik had al gezien dat 1 achterband scheef was afgesleten. Waarschijnlijk was dat al gebeurd toen deze band nog voor zat.
Hiervoor is een tweede hands bandje in de plaats gekomen.
Verder is de auto zonder problemen door zijn beurtje en APK gekomen. Op naar de volgende 30.000km.
Wat nog het vermelden waard is dat ik sinds een paar maanden wat langere ritten maak over de snelweg en dan ook de max toegestane snelheid kan rijden en hierdoor lijkt de motor een stuk beter te zijn gaan lopen. Waar ik eerder aangaf dat hij bij het optrekken en het versnellen gewoon traag was is dat nu over. Hij trekt nu gewoon vanaf een laag toerental op en ook het versnellen gaat gewoon goed. Met 70 pk trek je niet de stenen eruit, maar nu hoef ik niet meer te wachten tot hij eindelijk gaat. Blijkbaar was de motor wat vervuild en is hij door de langere ritten met snelheden van 130 km/h schoon gebrand.
Voor de kosten en de prestaties heb ik dus een sterretje erbij gedaan, want die zijn nu gewoon goed.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.