Fiat Punto 1.2 ELX (2002)

autoreview

Fiat Punto 1.2 ELX (2002)

Signalement

UitvoeringPunto 1.2 ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf157.800 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het avontuur kan beginnen.

  • 157.800 km

Helaas, de Kia Picanto automaat 2013 moest door omstandigheden, al na een kleine 5 maanden de deur uit. Met een veel kleiner budget als de aanschaf van 15 mille wat de Picanto betrof, moest ik op zoek naar een vervanger. Belangrijkste punt voor een andere auto, betrof het onderhoud, ofwel de staat van het onderhoud. Die is nu gevonden in de vorm van de Fiat Punto 1.2 ELX. Het had in feite zo,n beetje elk merk en model kunnen zijn, tot ik vlak bij mij in de buurt deze Fiat tegenkwam. Zonder inruil dacht ik de aanschaf prijs te kunnen drukken, gezien men 2450 euro vroeg voor deze auto. Op Internet dezelfde auto,s gezien voor zo,n 700/1000 euro goedkoper. Maar deze Punto bleek dus zeer goed onderhouden, gezien er veel aan vervangen is.
Van de prijs kon niks af, omdat men een behoorlijke factuur aan onkosten heeft gehad . Originele motor was vastgelopen en men heeft een andere motor gevonden die er nu in is gezet. Waterpomp,koppakking,distributieriem,koppeling,ruitenwisser-motor zijn allemaal vervangen. Banden zitten er net 10000km onder, alle vloeistoffen zijn vervangen en de auto heeft normale gebruiks-sporen aan de buitenkant. Geen deuken, butsen of roest, hooguit wat lak-putjes bijwerken. Interieur is vrij licht van kleur en zo goed als nieuw zelfs. Reserveband incl gereedschap compleet, sleutels en boekjes ook. Dus ja, de aanschafprijs was hoog, maar de factuur werkplaats zit richting de 2000 Euro. Dus de auto op zich kost niet veel, met het kostenplaatje eraf. Stuurbekrachtiging, vergrendeling, elec ramen en zelfs een radio cassette-speler is aanwezig. Helaas geen airco en een automaat aanwezig, maar met de staat van onderhoud zit het wel goed, gezien de factuur. Daar was ik naar op zoek, en heb het dus gevonden. Auto staat op 157800 km nu, maar de huidige motor heeft een ton gelopen. Dus een review qua gebruik kan ik nog niet geven, maar zal tzt volgen. Geen gerammel, geklapper, gepiep of wat dan ook is er te horen. De Fiat voelt zowaar bijna nieuw aan. Ok,in het rijden voel je uiteraard verschil met de nieuwste auto,s.
Lijkt me vrij logisch, maar de vorige eigenaar is er duidelijk zuinig op geweest, tot de motor vast liep. De Punto is nu aan zijn tweede leven toe, en ik ga het avontuur aan . Moet voor de review sterren geven, maar ik zet ze nu allen op drie sterren. Zal tzt de voor en nadelen hier neer tikken.

Auto is in 3-2014 door mij aangeschaft en niet in 2002. Auto is wel van 2002, maar is in NL ingevoerd in 2006.

Zo, gezien de auto zwarte kunstof bumpers heeft, eerst ff deze opnieuw zwart gemaakt, net als de rest van het kunstofspul. Lakwerk is ook optisch aangepakt, hoewel je niet alle gebruikssporen weg kan werken. Maar qua leeftijd ziet hij er netjes uit. Na de eerste 1500 km toch wat piepjes en rammeltjes ontdekt, logisch gezien het feit van 12 jaar oud. Auto gaat binnenkort ff op de brug, en dan smeer ik ff wat dingetjes in, zodat ik hopelijk de piepjes op kan lossen. En zoniet, jammer dan, dan neem ik het wel voor lief. Auto heeft een net verbruik van 1/16, best netjes tov van veel zuinige nieuwe auto's van nu. Denk dat ik nog wel iets zuiniger kan, als de motor nog wat meer km,s heeft gemaakt. Ik rij vooral snel- en binnenwegen, vandaar. Ik zag dat ook de remleidingen vervangen waren, net als de accu. De 1240 cc motor loopt rustig. Als je wil, komt er een leuk snerpend geluid uit de uitlaat, best geinig om te horen. Als je dr gevoelig voor bent, kan je best hoeken met zo,n Punto. Dit ondanks dat de auto behoorlijk comfortabel is. Ik had een veel stuggere auto verwacht, als je Fiat zou zeggen. Windgeruis is redelijk aanwezig, hierbij merk je dus ook de leeftijd vd auto. Niet storend, maar tov de 2013 Kia wel merkbaar. Enige nadeel is, dat de radio niet uitgaat, bij de sleutel uit het contact halen. Ff opletten, die speelt door tot de accu leeg is. Radio uitzetten voordat je arriveert op plaats bestemming dus. Zal binnenkort ff de cassettebandjes eens uit de stoffige kast trekken, ik heb ze nog massaal liggen. Kan ik de jongeren nog eens de voorloper van de CD en MP3 speler laten zien en horen. Oude tijden herleven zo nog eens, een cassette-speler in de auto. Ik vervolg wel weer een keer.

Vanaf aanschafdatum tot nu in precies 2 jaar tijd, 15000km gereden.
En alles geheel probleemloos icm goed onderhoud en advies vd werkplaats.
In 2015 totaal 525 euro aan onderhoud en apk gehad, valt mee dus.
Afgelopen 2-2016 nu ook weer 525 kwijt aan de apk icm nieuwe remschijven, remolie, achter-remmen gesteld, massadraad vervangen, lampjes en nog wat kleine dingen.
In de prijs zit ook een pechhulp inbegrepen, net als in het eerste jaar.
In augustus zit er een grote onderhoudsservice aan te komen, maar dat zal op olie,bougies en filters na,
niet veel zijn.
Koppakking, koppeling, distributie, ruitenwissermotor, waterpomp, banden zijn bij aankoop in 2014 al vervangen en zat verwerkt in de aankoopprijs, die incl dit onderhoud 850 euro boven normale internetprijzen uitkwam.
Bij de internetprijs moet je dan nog afwachten wat er qua groot onderhoud op je weg komt, in dit geval niet.
In augustus dit jaar heb ik de auto 29 maanden in bezit en als de service dan zeg ff nog een keer 200 kost, zit ik op een onderhoudsprijs van maar 44 euro p maand incl de pechhulp.
Volgens de Bosch Car Service werkplaats, is de auto nu in perfecte technische staat.
Toegegeven, ze zijn niet de goedkoopste, maar men geeft wel toekomstige aandachtspunten aan, zodat je niet ineens voor onverwachte kosten staat.
Maar vanaf aankoop in begin 2014, heb ik wel probleemloos kunnen rijden, en aangezien een nieuwe of jonge auto er voorlopig niet inzit, bespaar ik maar niet op onderhoud.
Verbruik op de snelweg bij lange afstanden en normale weersomstandigheden is met 100km/u zelfs 1/18 geworden, niet verkeerd dus voor 14 jaar.
Deurvergrendeling, 2 voudige stuurbekrachtiging en electrische ramen zijn de enige luxe aan boord, incl een echte radio-cassettespeler met 4 speakers, jawel, we hebben er 1.
Zelfs een echt compleet reservewiel compleet met gereedschap zit erbij, dus geen geklooi met nieuwerwetse compresoren met een fles bandenvulling.
Er kan ter plekke gewisseld worden en doorgereden, vind ik persoonlijk makkelijker.
De 1250cc 4 cilinder kan uiteraard de 835 kg makkelijk aan, icm met een behoorlijke binnenruimte.
Dus een paar stappen terug gaan van een nieuwe auto naar een oudere gebruikte kan wel, mits je het onderhouden laat.

update onderhoud

  • 180.000 km

Ivm schroef in de uiterste zijkant van de band en droogtescheurtjes, nu de achterbanden toch maar vervangen en a.s maand komen de voorbanden aan de beurt.
Op de uitlaat en accu na is alles dan vervangen, misschien rubbertje nog hier of daar eventueel, maar de mensen van de werkplaats zeiden dat de auto zo goed als nieuw was, en zo voelt het ook aan.
Waren Michelins banden en zijn nu vervangen door GoodYear.
Komt er in augustus nog een servicebeurt bij en ik heb ff uitgerekend, dat deze auto mij max 94 euro per maand kost.
20,- wegenbelasting, 24,- verzekering en 50,- onderhoud.
Zit de onderhoudsbeurt van a.s augustus er bij in berekend en dit bedrag is dan in augustus over 30 maanden berekend.
Dus dan is 94 euro p/maand een erg net bedrag voor 14 jaar oud.
Op het dak een heel klein roestblaasje gevonden, zal ik in de toekomst verhelpen wanneer dat nodig is.
Maar zit geen haast bij.
Bumpers en de rest van het kunstof opnieuw zwart gemaakt, en de auto opgeleukt met een setje nieuwe wieldoppen.
Ziet er netjes uit voor de leeftijd.

Extra onderhoud

Afgelopen datum toch onverwacht groot onderhoud moeten laten doen.
Had ik misschien beter een andere auto kunnen kopen gezien de kosten nu?
Had gekund, maar met een andere auto inclusief eventueel achterstallig onderhoud, zou ik mn budget zomaar nog meer moeten verhogen.
Dus toch maar geld in de Fiat wederom gestoken aangezien ik weet wat ik eraan heb en ik afgelopen januari remschijven en banden achter heb laten vervangen.
Auto heeft me ook nu nooit laten staan, ondanks een verrot versnellingsbak-lager en lekkende waterpomp.
Dus toch deze grote en sommige onverwachte dingen op de lijst laten doen.
In 1,2 en 3 bij gas loslaten vreemd geluid bij versnellingsbak te horen steeds.
Versnellingsbak-lager was dus verrot maar de auto bleef wel rijdend en ik bleef zonder pech, hoewel dit uiteraard onverwacht aan kwam waaien.

Vervangen is nu:
waterpomp/distributieriem/versnellingsbak-lager/koppelingsplaten
2 banden voor/kleppendeksel-pakking/achterdemper uitlaat/olie+filter
storing achterlicht/remvloeistof vervangen/remmen achter afgesteld en nog wat dingen die men afgesteld en gerepareerd heeft.
Kosten 1900 euro inclusief anderhalve week leenauto plus bestelauto.
Na 500 km moet ik ff terug naar de werkplaats ivm een extra nacontrole vd werkzaamheden.
Waterpomp is in 2012 vervangen waarna ik in 2013 deze auto kocht.
Ook de koppeling was toen al vervangen en nu na net 30000km alweer aan vervanging toe, platen waren krom, ware het nu ook dat het versnellingsbak-lager zowiezo vervangen moest worden en de bak er toch af moest.
Eigenaar autobedrijf werkt met Bosch Car Service samen, en samen met deze eigenaar de eerste offerte van 2700 euro naar 1900 weten te brengen.
Dus dat was wel een onderhandeling met de eigenaar waard.
Op offerte stond koplampen polijsten a 250 euro, kan ik zelf ook met polijstpasta maar voor de helft vd 250 euro bestel ik wel een nieuwe set koplampen eerdaags.
Accu was volgens meetapparatuur 60% dus men adviseerde vervanging volgens Bosch meetapparatuur.
Auto start ook met koude nacht probleemloos dus dat wacht ik wel af tot de auto
slechter gaat starten.
Barstje in achterlicht kreeg ook een vermelding, maar is te verwaarlozen, aangezien deze minimaal klein is.
Auto is dus compleet door de mangel gegaan afgelopen keer in de werkplaats.
Onderstel, lagers, besturing e.d is allemaal goed, dus daar verwacht ik op korte termijn geen problemen mee.
Op dat versnellingsbak-lager na had ik geen grote dingen verwacht, maar waterpomp en koppeling zijn na net 30000km rijden wel erg snel ad beurt geweest.
Ok, de onderhoudskosten maandelijks over 3 jaar gerekend was een 45 euro tot nu toe.
Word nu dus 98 euro per maand over 3 jaar ineens.
Bijna 15 jaar jong de Fiat, dus niet nieuw uiteraard en het kostenplaatje is gestegen.
Neemt niet weg dat een nieuwe auto veel meer afschrijving heeft, en ook ik heb dat meegemaakt.
Maar ok, de auto is blijven rijden en moet dat komende 2-3 jaar zeker blijven doen.
Dus kan de Fiat er weer tegenaan, hopelijk nu wel dat de koppelingsplaten en waterpomp van betere kwaliteit zijn.

Update 2017

  • 185.000 km

Bij de APK 2017 is de katalysator vervangen, plus dat er ook een kleine minimale olielekkage is verholpen.
Was eigenlijk te verwaarlozen, want samen met de eerder verholpen andere olielekkage, hoefde ik maar een kleine 0.5 liter olie op 13000 KM bij te vullen.
Kom daar bij VW en Audi maar om, als je diverse fora leest.
Geen druppel olie is er onder de FIAT te vinden.
Icm met oliewissel en nog divers klein onderhoud viel dat in eerste instantie qua prijs tegen.
Maar de auto heeft me nooit laten staan, zelfs in 2016 met het kapotte VERSNELLINGSBAK-LAGER kon ik gewoon blijven rijden.
Dan viel de prijs van een kleine 700 euro nog mee, hoewel ik minder had gehoopt.
Dus 3 jaar probleemloos gereden alweer.
Onderhoud betaalt zich toch uit, blijkt wel.

Deze update is van 2017 hoewel ik hem nu in 2018 neertik.

Update 2018

  • 199.500 km

APK 2018 is weer geweest, 500 Euro.
Flexibel uitlaatstuk vervangen
Aandrijfhoezen losgehaald en diverse onderdelen onder de hoezen gesmeerd.
Diverse kleine dingetjes ook gedaan, lampjes, rubbers.
Geen piepjes, rammeltjes te bekennen.
Oliewissel met divers klein onderhoud waaronder tectyleren remleidingen en onderkant.
Met SONAX SLIJPPASTA heb ik zelf de koplampen, wederom helder kunnen maken voor de keuring.
Gaat al 4 jaar lang goed, 2 keer per jaar doe ik de koplampen ff helder maken.

KM stand nu 199500 dus bijna 2 ton op de klok.
4 jaar betrouwbaar rond kunnen rijden, hetzij met het hier opgegeven onderhoud.
Over 48 maanden uitgerekend, zijn de onderhoudskosten tot nu toe, 85 Euro per maand.
De kosten zijn dus te overzien, afschrijving heb ik niet met de Fiat Punto 2002.
Niks waard voor de handel, maar des te meer wel voor mij.
Opmerking bij de afgelopen APK, is dat op de duur de remslangen voor, en remvloeistof vervangen moeten worden.
Is in 2016 vervangen dus behoeft geen haast te hebben.
4 jaar later en 200000 KM op de klok met 85 Euro/maand, lijkt me dat het onderhoud vd Fiat best redelijk is.
Accu vervang ik dit najaar ook preventief, zit 6 jaar erin.
Alle kosten op een rijtje gezet, viel het soms mee en soms tegen.
Totaal gezien over de maandelijkse kosten valt het dus absoluut wel mee.
43000 KM gereden in 4 jaar, is 10.48 cent per KM onderhoud.

Update Juni/Juli 2018

  • 203.000 km

Op 9 juli zal de Fiat van eigenaar wisselen, hoewel hij in de familie blijft.
De Punto is verkocht? Nee.
De Fiat heb ik weg gegeven aan naaste familie, die me in een lastige tijd steeds geholpen hebben en nu geen auto hebben.
Dus de auto komt goed terecht incl de goede technische staat waarin deze verkeert.
Ik kan dus gewoon een toekomstige review over de Fiat blijven geven.
Nu even het totaalplaatje, over de kleine 4.5 jaar waarin ik de auto in bezit had.

Af en toe had ik het gevoel dat ik er te veel onderhoud in had gestoken.
Maar het krakende versnellingsbak-lager plus de vrij jonge lekkende waterpomp, veroorzaakten dat in feite.
Plus het feit dat ik op dat moment niet genoeg geld over kon hebben, voor een andere auto.
Ik had al geïnvesteerd in de auto, en had toen besloten om de Punto nog enige tijd te houden.
Bij inruil in deze situatie kon je er uiteraard wachten, dat het al geïnvesteerde onderhoud plus geld, weg gegooid was.
Vandaar dat ik door gezet heb, qua onderhoud.
De auto hoort nu bij 1 vd beste in onderhoud zijnde 2002 Punto,s, durf ik te zeggen.
Geen klapperende of rammelende dingetjes aan de auto, geen vaag stuur of rijgedrag, gewoon goed.

De onderhoudskosten vielen me zowel tegen als mee.
Tegen, ivm dat onverwachte versnellingsbak-lager en de lekkende waterpomp van net 3 jaar.
Dan vervangt men uiteraard ook meteen wederom de distributieriem plus koppelingsplaten.
De versnellingsbak en waterpomp moesten er toch af.
De onderdelen zijn de kosten niet eens, de arbeid wel.
Maar ok, ik heb met dat slechte versnellingsbak-lager, een maand of 3 mee kunnen rijden, voor ik dat liet repareren.
De auto heeft me nooit laten staan of ergens onverwachte pech gehad.
Ik heb vooral veel stilstaande jonge auto's op de vluchtstrook zien staan met pech, waar je eerder een 2002 Fiat had verwacht.
Dus onderhoud blijft belangrijk.

75 euro/maand onderhoud, over 4.5 jaar Fiat rijden is niet extreem hoog.
Dan kom ik nog goed weg, tov een kennis die leegliep qua onverwachte kosten, aan zijn 2011 Audi A5.
De auto was 12 jaar oud toen, nu iets meer dan 16 jaar.
Alleen had ik toch gehoopt op wat minder kosten per maand.
50/60 euro/maand leek me redelijk in feite qua onderhoud.
Afschrijving heb ik niet met de Fiat gehad, met 12 tm 16 jaar oud zal de waarde niet meer zijn gezakt of gestegen.
En ok, ik besloot op dat moment zelf in de auto te investeren.
De Fiat gaat dus door naar familie, die verder gaan karren.


De opvolger is geworden:

Hyundai Accent 1.3 Active van 2006.
155000 km vanaf 2006 t/m 2018 van 1 eigenaresse geweest.
Inclusief complete onderhoudhistorie.
Ook hier zal ik een review van gaan plaatsen eerdaags.

De Fiat vertrekt maar blijft ook.

  • 205.000 km

De "nieuwe" Hyundai Accent 2006 is gearriveerd bij de President.
De Fiat gaat naar moeders en haar man, die nu zodoende weer een auto hebben.
Dus de auto blijft in de familie.

De kosten over 4.5 jaar zijn 75 euro/maand onderhoud.
Niet extreem veel maar ik had op minder gehoopt.
Dat bijna defecte versnellingsbak-lager plus de 3 jaar jonge lekkende waterpomp, gooiden de kosten wel omhoog in dit geval.
Maar ok, zelfs met dat lawaaige versnellingsbak-lager bleef de auto wel rijden.

Buiten dat lager, is op dat moment de koppeling meteen opnieuw vervangen.
De bak lag er toch onder uit.
Bij de waterpomp moest meteen een nieuwe distributie riem erop gezet worden, was niet nodig maar ook hier lag alles toch open.
Denk dat deze reparaties incl vervanging gauw 800 euro had gescheeld in mindering.

Voor een rustige rijder is de oudere Fiat Punto dus wel goed.
Blaas je met koude motor hoge toeren, dan zal je waarschijnlijk snel aan de kant staan met dito kosten.
De Fiat rijd strakker dan de Hyundai Accent en voelt sportiever aan gewoon.
Belangrijkste is, dat ik in deze periode nooit met pech ben komen te staan.
Dus met onderhoud was de Punto gewoon betrouwbaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.