Fiat Punto 1.2 Dynamic (2002)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Punto 1.2 Dynamic |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2002 |
| Jaar van aanschaf | 2007 |
| KM-stand bij aanschaf | 98.500 km |
| KM-stand laatst | 109.000 km |
ERVARINGEN
2 grote auto’s was een beetje te gek...vandaar de Volvo 850 verkocht en een kleinere auto teruggekocht: een Fiat Punto 1.2 Dynamic 5-deurs met airco.
Wat een heerlijke auto. We hebben al veel Fiat gereden, ook voor ons werk lange tijd in een Punto gereden dus de keus wat makkelijk gemaakt.
De 1.2 motor is geen snelle rakker. Voelt wat ’lijzig’ aan maar blijkt in de praktijk toch redelijk vlot te zijn. Vooral in de stad. Op de snelweg is een inhaalsprintje minder makkelijk maar toch is ie vlot genoeg (voor normaal gebruik). Het is wel duidelijk merkbaar als de airco aanstaat: ik denk dat je zomaar 10% vermogen inlevert en dat merk je natuurlijk goed bij aan auto met niet al teveel vermogen!
De airco doet het overigens perfect! Afgelopen week stond de auto in de volle zon (31 graden) en na starten blies de airco binnen 5 seconden ijskoude lucht.
De Punto is (zeker voorin) lekker ruim. Ik heb, met mijn 2 meter lengte, echt voldoende hoofd- en beenruimte. Volgens mij de ruimste in z’n klasse!
Sturen is even wennen: gaat erg licht en een tikkie zonder gevoel. In de stad en bij inparkeren is de ’City’ stand ideaal. Je manouvreert de Punto met je pink.
Update 105.000 km. / maart 2008
------------------
De koppaking heeft het helaas begeven. Kosten: bijna 900 euro.
Update 109.000 km. / december 2008
------------------
Auto wilde niet meer starten, ANWB heeft de boel weer aan de praat gekregen. Startmotor defect en laten reviseren. Kostte 175 euro. Nieuwe bij de dealer zou 450 euro gaan kosten!
De auto wordt gebruikt voor korte stukken. 5000 km. per jaar is net haalbaar. Toch willen we deze 2e auto niet missen, hij wordt wel dagelijks ingezet. Nog steeds een fijne auto met 5 deuren!
PROBLEMEN
- 109.000 km
-Tijdens de proefrit leek de airco het niet goed te doen. Bij de Fiat dealer is de airco gecontroleerd en opnieuw gevuld en doet het sindsdien perfect.
-De knop van de afstandsbediening op de sleutel was kapot (was bekend bij aannkoop) en hiervoor is ondertussen een nieuwe besteld. Grapje kost 125 euro excl. arbeidsloon voor het ’inleren; van de sleutel (20 min. werk)
-Koppakking defect: bijna 900 euro schade.
*** UPDATE 11-12-2008 ***
Startmotor vervangen door gereviseerd exemplaar: kosten 175 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Klokje Rond: Fiat Punto 1.2 ELX (2001)

Duurtest: 100.000 km met de Fiat Punto 1.2 SX

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter



