Fiat Punto 1.2 ELX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
- 55.000 km
Twee jaar geleden waren op zoek naar een andere tweede auto aangezien de toenmalige VW polo met 3 deuren niet zo praktisch bleek te zijn met onze dochter. Aangezien de Fiat Punto meteen opviel door zijn ruimte en uitrustig en tevens een uitstekende deal gemaakt kon worden bij de VW dealer waar de zilvergrijze versie te koopp stond, was de knoop snel doorgehakt.
De Fiat is een nette auto om te zien, heeft voor zijn klasse ontzettend veel binnenruimte(kofferbak, achterin) en zit redelijk goed in de accessoires. De auto heeft helaas geen airco maar wel stuurbekrachtiging (2 standen), elektrische ramen, uitgebreid instrumentenpaneel, afneembare trekhaak en een lendesteun. De auto zit verder goed, schakelt erg soepel en is aangenaam stil. Daarnaast weegt hij maar 850kg en is de nieuwwaarde ongeveer 13.000 euro wat erg gunstig is voor de MRB en verzekering.
De auto had bij aanschaf pas 32000 km gereden dus was in redelijke nieuwstaat. Wegligging is verder prima en het onderstel is redelijk stil. De 1.2i (60pk) motor is krachtig genoeg maar de 16V versie zou net wat beter op zijn plaats zijn. De snelheid zit er wel redelijk in maar de trekkracht is helaas maar erg mager (zeker door de lange versnellingsverhoudingen). Hierdoor voelt hij een beetje ´slapjes´ aan maar de acceleratie is voldoende. Het verbruik is netjes (gemiddeld 1 op 14) al wijkt de waarde van de boardcomputer geregeld af. Maar dan kom ik meteen de enige minpunt van deze (Italiaanse) Punto namelijk de elektrische installatie. Het komt namelijk wel eens voor dat er een lampje kortstondig oplicht, de motor even slecht gaat lopen of een andere kleine storing optreedt. Allemaal vrij onschuldig maar het wekt niet echt een gevoel van degelijkheid (zeker in vergelijking met de vorige VW polo). Maar kun je met deze eigenaardigheden leven, dan is het een ideale auto die vrij goedkoop in gebruik is. Oftewel een aanrader!!
Problemen-Onderhoud:
- Distributieriem vervangen 33.000 km
- Bougiekabels en bougies 33.000 km: De motor begon in warme toestand regelmatig slecht te lopen(wat schokkend optrekken veroorzaakte). Maar dit is te verhelpen door regelmatig de bougiekabels en bobines in te spuiten met anti-vocht middel.
- Trillende snelheidsmeter 40.000 km: Snelheidssensor op versnellingsbak schoongemaakt en probleem is verholpen
- Accu vervangen 55.000 km
- Het reguliere onderhoud 35.000/45.000/55.000km
Update 23.02.09
Helaas begon vanmorgen voor het stoplicht plotseling de auto op 2 cilinders te lopen. Vermogen was weg en heb met moeite bestemming kunnen bereiken. Eerste conclusie was dat een bobine ermee gestopt was (bekend probleem) en de ANWB beaamde dit. Helaas bleek bij nader onderzoek dat de ECU een signaal meer stuurde naar de bobine. Auto is naar de garage gesleept en daar bleek de diagnose een kapotte ECU (ook een bekend probleem wat veroorzaakt wordt door doorslaan bobine naar ECU). Uiteindelijk is de ECU gerepareert (geen nieuwe) door gespecialiseerd bedrijf en zijn de bobines vervangen om herhaling te voorkomen. Dit is een vervelende domper (van 600 euro) zeker aangezien het een bekend probleem is van dit model.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Fiat Punto 1.2 ELX (2001)

Duurtest: 100.000 km met de Fiat Punto 1.2 SX

Praktijkervaring Fiat 500 (2007 – heden): dit vinden eigenaren van hun auto

Fiat X1/9 Turbo - 1975 - Kloppend Hart

Is dit de nieuwe (elektrische) Fiat 600?
