Fiat Punto 1.2 ELX (2002)

autoreview

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto - interieur

Signalement

UitvoeringPunto 1.2 ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 55.000 km

Twee jaar geleden waren op zoek naar een andere tweede auto aangezien de toenmalige VW polo met 3 deuren niet zo praktisch bleek te zijn met onze dochter. Aangezien de Fiat Punto meteen opviel door zijn ruimte en uitrustig en tevens een uitstekende deal gemaakt kon worden bij de VW dealer waar de zilvergrijze versie te koopp stond, was de knoop snel doorgehakt.

De Fiat is een nette auto om te zien, heeft voor zijn klasse ontzettend veel binnenruimte(kofferbak, achterin) en zit redelijk goed in de accessoires. De auto heeft helaas geen airco maar wel stuurbekrachtiging (2 standen), elektrische ramen, uitgebreid instrumentenpaneel, afneembare trekhaak en een lendesteun. De auto zit verder goed, schakelt erg soepel en is aangenaam stil. Daarnaast weegt hij maar 850kg en is de nieuwwaarde ongeveer 13.000 euro wat erg gunstig is voor de MRB en verzekering.

De auto had bij aanschaf pas 32000 km gereden dus was in redelijke nieuwstaat. Wegligging is verder prima en het onderstel is redelijk stil. De 1.2i (60pk) motor is krachtig genoeg maar de 16V versie zou net wat beter op zijn plaats zijn. De snelheid zit er wel redelijk in maar de trekkracht is helaas maar erg mager (zeker door de lange versnellingsverhoudingen). Hierdoor voelt hij een beetje ´slapjes´ aan maar de acceleratie is voldoende. Het verbruik is netjes (gemiddeld 1 op 14) al wijkt de waarde van de boardcomputer geregeld af. Maar dan kom ik meteen de enige minpunt van deze (Italiaanse) Punto namelijk de elektrische installatie. Het komt namelijk wel eens voor dat er een lampje kortstondig oplicht, de motor even slecht gaat lopen of een andere kleine storing optreedt. Allemaal vrij onschuldig maar het wekt niet echt een gevoel van degelijkheid (zeker in vergelijking met de vorige VW polo). Maar kun je met deze eigenaardigheden leven, dan is het een ideale auto die vrij goedkoop in gebruik is. Oftewel een aanrader!!

Problemen-Onderhoud:
- Distributieriem vervangen 33.000 km
- Bougiekabels en bougies 33.000 km: De motor begon in warme toestand regelmatig slecht te lopen(wat schokkend optrekken veroorzaakte). Maar dit is te verhelpen door regelmatig de bougiekabels en bobines in te spuiten met anti-vocht middel.
- Trillende snelheidsmeter 40.000 km: Snelheidssensor op versnellingsbak schoongemaakt en probleem is verholpen
- Accu vervangen 55.000 km
- Het reguliere onderhoud 35.000/45.000/55.000km

Update 23.02.09
Helaas begon vanmorgen voor het stoplicht plotseling de auto op 2 cilinders te lopen. Vermogen was weg en heb met moeite bestemming kunnen bereiken. Eerste conclusie was dat een bobine ermee gestopt was (bekend probleem) en de ANWB beaamde dit. Helaas bleek bij nader onderzoek dat de ECU een signaal meer stuurde naar de bobine. Auto is naar de garage gesleept en daar bleek de diagnose een kapotte ECU (ook een bekend probleem wat veroorzaakt wordt door doorslaan bobine naar ECU). Uiteindelijk is de ECU gerepareert (geen nieuwe) door gespecialiseerd bedrijf en zijn de bobines vervangen om herhaling te voorkomen. Dit is een vervelende domper (van 600 euro) zeker aangezien het een bekend probleem is van dit model.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens