Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 Sempre |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 26.800 km |
eerste aanschaf
- 25.000 km
Deze auto is voor mijn vriendin/aanstaande vrouw. Ze heeft in het verleden een Colt gehad, maar de laatste jaren geen eigen auto meer gehad. Het is bedoeld als autootje erbij en we verwachten er maximaal 5000 km per jaar mee te rijden. Autorijden is overigens niet haar hobby dus de rijeigenschappen en het juiste gevoel zijn erg belangrijk. Ze moet er met vertrouwen in kunnen stappen.
Aangezien ze mijn Alfa 159 SW Q-tronic veel te groot vind, zijn we op zoek gegaan naar een auto erbij. De lijst van eisen was in eerste instantie niet al te groot:
- Tot 4 meter lang
- 5 deuren
- Wat hoger model voor goed overzicht
- Bouwjaar vanaf 2012
- minimaal 75pk
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Geen wit, zwart of zilver, het liefst wel rood of blauw.
- max 10.000 Euro
Nou tot zover zou je denken dat het allemaal niet zo moeilijk moet zijn. Er is keuze zat in dit segment. Maar uiteindelijk zijn er toch nog 4 maanden en ettelijke proefritten overheen gegaan voor we deze Panda vonden.
We zijn begonnen met de Kia Picanto 1.2, maar deze heeft een heel vervelende korte 1e versnelling. Het lukte haar niet om er lekker in te rijden, vooral het vloeiend optrekken was lastig voor haar. Verder is het uiterlijk wel leuk, maar het interieur nogal plastiek.
Toen de Mitsubishi Spacestar. Dit was voor mij de verrassing, want die rijdt veel beter dan je zou verwachten voor het wat suffe uiterlijk. De 1.0 is niet heel vlot, de 1.2 is een stuk beter. Wel schakelt de 1.2 wat hakerig en is de bekleding standaard violet paars (geen andere keuze). Dat is leuk met wit en zwart, maar met een rode of blauwe exterieur kleur echt lelijk. En omdat het vrij nieuw model is, is de 1.2 niet onder de 10.000 Euro te vinden.
Dan de Nissan Micra, wat echt een leuk autootje is, zeker de geblazen versie. Maar hier konden we geen goede zit in vinden, doordat het stuur te ver weg staat. En vrouwen nou eenmaal lange benen hebben. De keuze was of dichterbij met gebogen knieën of verder weg zitten met gebogen schouders. De proefrit duurde precies 10 minuten. Precies hetzelfde probleem hadden we met de Suzuki Splash en dus ook met de Opel Agila. Ook hier een leuke auto, maar de zitpositie was niet ideaal.
Bij de 207, Polo, Clio had ze te weinig overzicht en die lijken wel alleen in zwart of zilver geleverd te worden. De Fiesta is een erg fijne rijdersauto, maar ook hier konden we wel rode of blauwe vinden, maar dan alleen met de 60PK motor. De sterker variant ging al weer snel over budget.
De Up en zijn zusjes werd door de kleine kofferbak en het kale plaatwerk ook snel overgeslagen. En dan die uitklap-raampjes die lijken te komen uit een Simca 1100. Geen idee wat VAG hier nu in gedachte had.
De Punto is wel in blauw of rood te vinden en de stoel is ook goed verstelbaar. Bovendien is het model niet aan te zien dat het al zo lang mee gaat. Wel is hij eigenlijk een beetje te groot voor ons doel. Maar wel erg aantrekkelijk geprijsd en dus veel waar voor je geld.
Afijn, 4 maanden later en we hadden nog steeds geen auto en het lijstje werd steeds kleiner.
Nu de Panda, ze vond het model wel minder leuk dan de Spacestar, maar de prijs en het leuke interieur was weer wel aantrekkelijk. Bovendien is de Panda heel eenvoudig in blauw of rood te vinden. De proefrit gaf het laatste zetje, de Panda stuurt prima, de twin air is bijzonder vlot en de zitpositie is voor haar prima. Bovendien kun je er met 4 volwassenen redelijk in zitten en is de kofferbak groot genoeg voor het onderstel van een kinderwagen.
De Panda is is in een aantal uitvoeringen geleverd, waarbij de Lounge onze interesse had. Vooral van omdat de Lounge standaard in hoogte verstelbare stoelen heeft. De Lounge heeft als extra's onder andere:
- Radio/CD/MP3-speler 4x40W, inclusief 4 speakers + 2 tweeters
- Blue&Me communicatiesysteem met Bluetooth, USB- en AUX aansluiting
- Blue&Me TomTom voorbereiding
- Bediening van audio en Blue&Me vanaf het stuurwiel
- Lederen bekleding van stuurwiel en versnellingspookknop
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Comfort Kit (handgrepen achter, brillenhouder bestuurderszijde en in hoogte verstelbare gordels vóór)
- Hoogteverstelling van bestuurdersstoel
- Mistlampen voor
Ook is er op deze basis nog een Sempre uitvoering met extra lichtmetaal, in 2/3 deelbare achterbank, in hoogte verstelbare gordels etc.
Na gaspedaal.nl helemaal uitgespit te hebben hadden we twee rode panda's in Lounge variant op het oog. Helaas niet direct in de buurt. Totdat er een blauwe Lounge Sempre 85pk in Zoetermeer opdook. In zo goed als nieuwstaat met allerlei leuke extra's. Er zat zelfs nog fabrieksgarantie op.
Verder hoeft de Panda maar eens in de 2 jaar of 30.000km voor een beurt langs en heeft de twin air een distributie ketting die onderhoudsvrij zou moeten zijn. Dat laatste moeten we nog even zien, maar het is in in ieder geval beter dan de jaarlijkse beurt of 15.000km die de up/citigo nodig heeft.
Vrijdag wordt de Panda afgeleverd en dan gaan we proberen deze review bij te houden. Het eerste interessante experiment is het proberen te plaatsen van een nieuwe TomTom Go500S in de houder van de TomTom Blue&Me.
De eerste ervaringen
- 25.000 km
We hebben nu een paar weken de Panda en het is tijd om de eerste ervaringen op te schrijven.
Om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, de twin air bevalt ons prima. De panda is er lekker vlot mee, het verbruik valt reuze mee, hij is op snelheid erg stil en maakt een leuk geluidje bij het optrekken. Wel moet je de schakel indicator negeren en even rustig iets doortrekken zodat hij bij opschakelen niet zo ver terugvalt in de toeren. Onder de 2000 toeren is er wat meer vibratie en het is comfortabeler om uit dat gebied te blijven.
Voorlopig verbruik ligt op 4.9L/100 of terwijl ruim 1:20. Maar we hebben ook al 1:30 op de teller gezien. We rijden vooral binnenwegen en 80km wegen, dus veel beter zal het niet worden.
De auto is verder vooral rijk uitgerust en praktisch. De ruimte is prima net als het comfort en de zitpositie. Het enige is dat de zittingen van de stoelen iets langer hadden mogen zijn. De auto is echt bijzonder stil voor deze klasse. Wel heeft het hoge model wat last van zijwind, maar dankzij de LM velgen met bredere banden dan standaard, blijft alles prima corrigeerbaar.
Verder is het ons gelukt om de TomTom houder zo te modificeren dat een nieuwe TomTom 500S erin pas en zo stroom krijgt van de auto, zonder dat we met losse draden hoeven te werken.
Als we dan toch iets negatiefs moeten melden is dat het start-stop systeem niet werkt, wat een veelvoorkomend probleem is. Waarschijnlijk is de accu spanning te laag, daar laten we de garage nog even naar kijken.
** kleine update ** de accu was inderdaad defect, na een kleine 3 weken huwelijksreis hebben we de panda met startkabels tot leven moeten wekken. De accu is netjes onder Bovag garantie door Skoda Versluis in Zoetermeer vervangen. Prima services. Start-Stop werkt ook weer, maar we hebben het nog steeds uit staan.
Accu problemen terug
- 26.800 km
het gezeur met de accu is helaas terug. Ineens was eind mei de accu leeg na een 10 dagen stilstand.
Zelf al de nodige dingen gecontroleerd
- Geen stroomverbruikers
- verbruik 0,03A bij dichte auto
- 14 Volt laadspanning
De auto is vervolgens ook door de garage gecontroleerd, die ook niks kon vinden. Kortom we gaan het weer aanzien en anders voor een second opinion bij Lennart Jansen in Voorburg langs.
Update 3-7. Na veel gezeur bij de verkopende partij (Skoda versluis in Zoetermeer) op weg geholpen door de Fiat dealer daarnaast. Deze had de accu geleverd, via de Skoda dealer. Maar gaven direct, nadat zij de accu doorgemeten hadden als service een nieuwe accu. 10 punten dus voor Fiat Preuninger in Zoetermeer voor de service.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.