Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012) #13

autoreview

Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir Turbo 85 Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf134.348 km
KM-stand laatst144.045 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 135.962 km

Sinds 1 maart ben ik in het bezit van een Fiat Panda uit 2012. Het betreft mijn eerste auto en had deze al lang op het oog door het (naar mijn mening) geweldige en speelse motorblok; 0.9 twinair turbo. Technisch is hij netjes onderhouden. Alleen jammer dat de vorige eigenaar niet zo zuinig is omgesprongen met het exterieur; aardig wat krassen rondom en op drie van de vier velgen zijn stoeprandjes terug te zien.

Inmiddels heb ik er zo'n 1600 km mee gereden en dat gaat prima; genoeg vermogen, zuinig (1 op 17) en ruimte genoeg. Het enige wat mij opvalt is dat hij bij een koude start soms wat 'hikt'; toerenteller schiet dan van de 1500 naar 1000 en weer terug. Na een aantal keer is dit weg en loopt hij erg netjes. Schijnt bij deze motor te horen. En er komt een rateltje uit het dashboard als de airco of verwarming aanstaat. De technische staat van de auto lijkt verder prima, maar hij is te kort in mijn bezit om daar een conclusie uit te trekken.

De planning is om er komende zomer mee naar Oostenrijk en Slowakije te rijden, ik ben benieuwd hoe hij het er vanaf brengt!

Klaar voor de reis

  • 140.011 km

Vandaag een vakantiecheck laten uitvoeren bij de garage.

Vooraf viel mij op dat de airco een beetje ratelt en deze blaast wel koude lucht, maar het koelt niet of nauwelijks af in de auto. De airco is bijgevuld door de garage, maar heb (nog) niet echt kunnen checken of het probleem verholpen is omdat het weer niet zo warm is op dit moment.

Daarnaast viel mij op dat de auto kort zwalkt/zoekt op korte oneffenheden bij hoge snelheid in bochten. Ik dacht in eerste instantie dat dit aan de ophanging (o.i.d.) zou liggen. Echter bleek dat de bandenspanning niet goed was. Vreemd, want ik heb dit tussentijds nog gecheckt. Afijn, als het goed is is dat kwaaltje ook verholpen.

Verder nog een liter olie erbij gevraagd; heb 0W30 meegekregen. Op internet staat dat dit de juiste olie betreft en dacht dit zelf ook, in het boekje staat echter dat er een 5W40 olie in moet. Wellicht dat ik dit nog even na ga vragen bij de garage. Verder zijn er geen punten uitgekomen.
Tijd om er mee op pad te gaan!

Terug van de reis

  • 144.045 km

Afgelopen vrijdag ben ik teruggekomen van tien dagen buitenland. 8 juli ben ik met vijf vrienden met een Panda en T-Roc vertrokken richting Wenen. Hier verbleven we vier dagen om vervolgens nog zes dagen te verblijven in Modra-Harmonia (Slowakije); nabij Bratislava.

Het is mij alles meegevallen. Ik had vooral verwacht dat ik het zelf niet zo goed zou trekken, zolang in zo'n auto met minimaal comfort eigenlijk. Maar de reis is erg goed verlopen. Zelfs van mijn twee meter lange vriend die vrijwel de hele reis in de Panda heeft gezeten heb ik geen klachten gehoord. Als je dan in zo'n T-Roc stapt merk je toch wel het verschil in klasse; het is vooral veel stiller aan boord. Maar zo gek is dat natuurlijk niet.

In Wenen heeft de auto vier dagen stil gestaan. Toen ik hem startte ratelde hij voor de eerste paar seconden opvallend hard. Normaal gesproken doet hij dat wel een beetje bij een koude start, maar zo hard heb ik nog niet meegemaakt. Na enkele seconden verdwijnt dit gelukkig.

Vooral op de terugweg viel mij eigenlijk op wat voor vermogen er in de auto zit. 130 is gemakkelijk te bereiken en zelfs bijna 180 gereden met drie man en bepakking aan boord. Niet slecht voor een stadsauto!

Daarnaast valt het verbruik niet tegen. Op de heenweg rustig aan gedaan met 110-120 gereden en ruim 1 op 17,5 gereden. Ik had verwacht dat hij bepakt meer zou verbruiken. Op de terugweg slechts 1 op 15 gereden. Maar op de terugweg is er ook hard gereden met regelmatig 150-160, daar gaat hij van drinken...

Al met al erg tevreden met hoe de auto zich gedragen heeft op deze reis; ruim 3000 kilometer gereden in tien dagen. Ik hoop deze auto zeker nog vaker te gebruiken voor ritten door Europa. Er staat nog niks gepland, maar dat zal vast nog wel komen...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.