Fiat Panda TwinAir Turbo 85 4x4 Climbing (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 4x4 Climbing |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 91 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Still going strong?
- 126.000 km
In juni 2015 kreeg ik een nieuwe werkauto. Geen verhalen over keuzes, bijtelling etc. 'Deze auto is voor je gekozen, veel succes ermee!'
Dit is geen review die representatief is voor de gemiddelde Fiat Panda, vanwege de manier waarop deze auto gebruikt wordt.
Zodoende werd ik de berijder van een Fiat Panda 4x4. Zodra je een 4x4 besteld krijg je ook meteen de meest luxe uitvoering. Elekt. ramen voor, bluetooth, navigatie, airco, parkeersensoren achter, elekt. spiegels, USB-aansluiting etc. Alleen cruise control is helaas niet leverbaar op een Panda.
In tegenstelling tot de 'gewone' Panda, staat deze hoger van de grond. In totaal 16,1 cm. Hij is voorzien van een cardanas naar de achterwielen en heeft hij een elektronische sperr op de achteras.
Hij wordt aangedreven door een 0.9 twee cilinder turbomotor met 6 versnellingen, waarvan de eerste 'korter' is dan bij een gewone Panda, om zo meer koppel te hebben in zwaar terrein.
Maar waarom een 4x4? Zoals op de foto's is te zien werk ik bij de grootste natuurorganisatie van Nederland. In mijn functie ben ik een soort vliegende keep tussen eigen personeel, aannemers, afspraken en veldgegevens verzamelen. Zodoende moet ik een werkauto hebben waarmee ik overal kan komen, zelfs als de paden in het bos erg modderig zijn.
Ik was vooral in het begin op een leuke manier het lachertje van de aannemers, tot ze zagen waar de auto toe in staat is ;)
Omdat ik veel alleen werk hoef ik geen grote auto zoals VW Amarok, Nissan Navara etc. En met deze kleine rakker kan ik ook goed over smalle paden en makkelijk keren.
Wel mis ik regelmatig ruimte. De kofferbak ligt al vol met mijn gereedschapskist, wat ditjes en datjes.
Als ik extra materialen mee moet nemen ligt dat altijd op de achterbank of voorstoel, wat echt niet ideaal is.
Voor dagelijks gebruik is de kofferruimte prima, er zouden drie kratjes bier naast elkaar kunnen staan en wat tassen daarbovenop.
Met 4 personen in de auto kan, maar hou het dan bij korte ritten.
Buiten de verharde wegen houdt hij zich heel erg goed. Ondertussen heeft de Panda net z'n 75.000 km beurt gehad, maar hij blijft gaan zonder schokkende problemen. Over de onderhoudskosten later meer.
Ik heb in de tijd dat ik in deze auto rij maar twee keer vast gezeten, verder komt de auto overal doorheen. Diepe plassen, mul zand, modder waar een Land Rover nog een blokje om zou rijden. Hij doet het allemaal.
Ook de auto van een aannemer los trekken in mul zand is geen probleem, en voor omgewaaide (niet té dikke) bomen over het pad draait hij z'n hand niet om. Ik zaag de boom aan twee kanten los, sleepkabel eromheen en ik sleep de stam van het pad af.
Op de weg rijdt hij goed, zelfs met dagen van 4 uur in de auto heb ik geen rugklachten. Hij is pittig, kan goed meekomen in het verkeer, en op de snelweg is het een fijne auto. Zeker gezien z'n kleine formaat.
Gebruikerskosten:
Echt zuinig is de auto niet. Hij loopt gemiddeld 1:15, wat in normaal verkeer veel te royaal zou zijn. Maar gelet op de 4x4 en vele offroad tripjes valt het nog best mee.
Iedere 15.000 km beurt krijgt de auto nieuwe remblokken, en elke 30.000 een set nieuwe remschijven én blokken.
Ook worden tijdens de beurten alle beschermplaten losgehaald en komt er een halve kruiwagen zand onder de auto vandaan.
Bij 55.000 km startte en bij koude motor liep de auto hoorbaar minder goed. De oorzaak hiervan waren de bougies, die bij 60.000 km vervangen moesten worden. Wellicht sleten ze iets sneller vanwege het zware werk dat hij voor z'n kiezen krijgt.
Kwaliteit:
Ondanks alle modder en slechte wegen zijn er verder geen reparaties geweest.
Ik heb dus een erg goede indruk van de kwaliteit van deze Panda. Geen rammeltjes en piepjes, geen systemen die storing geven. Prima dus!
Update:
"Ik ben benieuwd of hij zo goed blijft na 100.000 kilometer' is wat ik riep toen de auto tegen de 75.000 kilometer beurt aan zat.
Inmiddels staat er 126.000 kilometer op de teller en kan ik zeggen; met wat forse reparaties blijft hij gaan. Al merk ik duidelijk dat de auto gebouwd is voor bergweggetjes en af en toe een zandpad waarvoor 4x4 handig is.
Na mijn eerste deel van deze review, waarbij alleen iedere beurt de remblokken (en om de beurt) remschijven vervangen moesten worden waren er geen noemenswaardige onderhoudskosten of reparaties. Tot nu toe, daarom deze aanvulling op de review.
Nog even voor de duidelijkheid:
Mijn Panda 4x4 is niet representatief voor de gemiddelde Panda's in Nederland die alleen asfalt en klinkers zien.
De dealer zegt duidelijk te kunnen zien dat ik er zuinig mee om ga, gelet op de slijtage aan stuurinrichting, wielophanging, vering etc, maar hij krijgt het bij mij zwaar voor z'n kiezen. Zware modderpaden, fijn stuivend zand, diepe plassen, hij maakt het allemaal mee.
De exacte kilometerstanden per reparatie moet ik jullie schuldig blijven, maar er is vervangen tussen 75.000 en 100.000 km;
- Kleppendeksel; de kleppendeksel/nokkenas wordt gevoed door de motorolie. Door het zware gebruik verbruikt de auto meer olie dan in het boekje staat aangegeven en heeft het systeem te weinig olie gekregen, met als gevolg een haperend systeem.
- Vliegwiel; deze heeft ook vanwege het zware gebruik vroegtijdig de geest gegeven.
- Cardanas; halverwege de cardanas zit een lager die vervuild raakt met zand (ontwerpfoutje?) Iedere beurt maakt de dealer alles aan de onderkant van de auto extra goed schoon, maar uiteindelijk heeft het zand toch gewonnen.
Tussen 100.000 en 125.000 kilometer zijn de volgende onderdelen aan de beurt geweest;
- Nieuwe turbo; bij warm weer en airco aan ging de auto af en toe in z'n noodloop. Uitzetten en opnieuw starten loste het probleem weer op en bij de garage konden ze eerst niets vinden en geen foutcodes uitlezen. Uiteindelijk kwam er toch een foutcode vanwege drukverlies in de turbo. Hij was lek. Nu zit er een nieuwe op en trekt hij iets vloeiender op. Schijnbaar slijt je als bestuurder met de auto mee.
Opvallend vind ik wel dat bij 90.000 km de voorbanden zijn vervangen, maar de achterbanden zitten er na 126.000 kilometer nog steeds onder, mét 3,5 mm profiel! Schijnbaar springt hij zuinig met z'n all-seasonbanden om. Al heb ik gehoord dat deze speciaal gemaakt worden. Bij geen van mijn collega's waren de banden ooit binnen twee weken leverbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.