Fiat Panda TwinAir 85 Lounge (2012) #6

autoreview

Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir Turbo 85 Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een auto met 2 gezichten

  • 12.000 km

na een aantal jaar met veel plezier te hebben gereden in een panda van het vorig model ( ook op de foto)

heb ik inmiddels bijna 1000 kilometer gereden in de nieuwe panda twinair 85 lounge met stylepack.

tot nu toe niets te klagen,
de stoelen zitten goed
dashboard is retro en goed afgewerkt
de radio doet het prima ( enkel nog niet ontdekt of je muziek vooruit kunt spoelen)
de airco werkt prima
en de boordcomputer heeft meer functies als ooit tevoren!

dan het rijden met een opgevoerde 2cv

de eerste 500 kilometer vooral de ecoknop aangehouden met een enkele keer doortrekken
nu gaat de knop vaak uit en merk je dat het blokje ook wat soepeler is en eigenlijk altijd wel zin heeft in wat actie

je kunt als je lekker rustig rijdt met voldoende anticiperen echt verschrikkelijk zuinig rijden maar als het gas erop gaat lusten de 2 cilinders ook wel een aardige slok.

wat het rijden leuk maakt is dat de panda in elke situatie kan voldoen aan de vraag die je hem stelt en je met de komst van de Twinair niet enkel tot de rechtse baan gedoemd bent

je merkt echt dat het een Italiaanse auto is vol temperament met een beetje een gek karakter.

dan mijn waarderingen

comfort : goed
prestaties : uitmuntend
betrouwbaarheid : voldoende
verbruik : voldoende

kopje betrouwbaarheid en verbruik tot op heden nog niet voldoende gereden om dit goed te kunnen beoordelen

een update hierop volgt als er wat meer kilometers op de teller staan

08-10-12 inmiddels 2000 kilometer

nog steeds bevalt de panda me prima inmiddels ook al gebruik kunnen maken van de uiteenlopende zaken die in de auto aanwezig zijn

enkel de cd speler weet ik nog niet of die werkt aangezien ik een 8gb micro usb stick in de auto heb en er dus aan keus geen gebrek is

wel is het al een paar keer voorgekomen dat de usb er plotseling mee stopt en je na de auto opnieuw starten weer kunt genieten van je eigen muziek ( binnen kort even aan de dealer vragen hoe dit komt )

vandaag op pad geweest voor een setje winter banden met stalen velgen zodat ik de panda ook de komende winter zo min mogelijk hinder zal hebben lokale banden boer had nog een mooi setje voor 200,- ik zeg niet duur :-)

+ punten tot nu toe :

- radio / boordcomputer
- motor / versnellingsbak
- airco
- leesbaarheid van de instrumenten dag/nacht
- geluid in de auto
- werking telefoon via Bluetooth
- snelheid achterruit verwarming
- vele mogelijkheden boordcomputer

- punten tot nu toe :

- af en toe uitvallen usb weergave
- geen led dag rijd verlichting
- start stop systeem ( zet ik meestal uit )
maar als je het een keer vergeet slaat de
motor vaak alweer binnen 10 seconden aan
dit valt op ben het nu aan het testen

update volgt

04-04-14 kilometerstand 12.000

overall waardering,

verbruik heeft net als de auto 2 gezichten
op ecostand is 1 op 20 haalbaar
met ecostand uit kan het verbruik ook richting de 1 op 10 (snelle ritten)

problemen:

bediening achterklep onder garrantie vervangen bij de dealer

dan de beruchte bobines reeds 3x vervangen
net als het totale multiair systeem, oliedruksensor, bougies 2x, pakkingen etc etc.

hoe komen we aan en lijst van deze lengte?

de auto heeft sinds 6500 kilometer al last van een verschijnsel dat enkel bij warme buitentemperatuur optreed 18 greaden en hoger.

de motor begint dan te bokken en te stotteren vanaf 2750 tot en met 4250 toeren
dit zowel met half als met volgas.

de dealer heeft de auto inmiddels al meer als 10 keer in de werkplaats gehad en er ongeveer 1000 kilometer mee gereden en nog steeds het probleem niet kunnen verhelpen.
hun advies schakelen bij 2750 toeren dan heb je het probleem niet....... :-(
( wat een onzin ) dit is de meest bizarre diagnose die ik ooit bij een auto dealer heb gehoord.

Gisteren eens bij een andere fiat dealer binnen gestapt en met de monteur gaan proefrijden resultaat is weer een monteur die het probleem heeft gevoeld en gehoord nu hopen op een goed resultaat.

zijn we nog tevreden met de panda hoor ik u allen al denken :-)

ja ik stap nog iedere dag met veel plezier in de auto doe er graag ook een grote route voor mijn werk mee hierdoor zullen de kilometers er de komende tijd wel hard bij gaan komen en ik hoop natuurlijk dat binnen kort de hapering ook is opgelost.

Ook blijft het start stop systeem slecht werken accu is inmiddels vervangen maar dit resulteerd nog steeds niet in een werkend systeem maar nog steeds valt dit ongemak in het niet bij de haperende motor.

HELAAS!

het haperen van de motor nam steeds ergere vormen aan
diverse monteurs hebben mij tijdens een testrit bevestigd dat dit niet normaal is.

fiat Nederland denkt hier heel anders over zodra en probleem niet makkelijk op te lossen is zetten ze het maar om in "product eigenschap" wat een onzin

ondanks de garantie laat Fiat Nederland zijn klanten in de kou staan.

nog van enig geluk kan ik spreken dat de dealer Tichelaar Tilburg zelf maar met een voorstel is gekomen namelijk:

fiat eruit en met een hogere korting een andere auto uitzoeken.

van dit aanbod heb ik uiteindelijk gebruikgemaakt de fiat is bij een kilometerstand van 16.888km ingeruild op een nieuwe Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk Titanium met Techpakket.

helaas maar het is niet anders

FIAT NEDERLAND.....HARTELIJK BEDANKT U BENT EEN KLANT KWIJT


Tenslotte nog een tip voor potentiële twinair turbo kopers,

Doe de proefrit bij warm weer en trek als de motor en olie al op bedrijfstemperatuur zijn een aantal keer vanuit stilstand op om de motor wat warmer te maken liefst met extra personen op de achterbank begint de motor dan na een aantal keer te haperen rond het hierboven opgegeven toerental zal dit probleem alleen maar erger worden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Fiat Panda

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.