Fiat Panda TwinAir 85 Lounge (2012) #3

autoreview

Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Lounge (2012)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir Turbo 85 Lounge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst31.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snaaks!

  • 2.000 km

De eerste Panda heb ik goed gekend.
Plankhard, veel rammelen en Spartaans.
Maar hij had "snaakse" mogelijkheden, zeiden de folder en de sterspot indertijd.
Niet dat ik er ooit in heb geslapen of de politie te vlug af was (....) maar wat kon er veel in. Geen aanhanger nodig. En zuinig was-ie ook. Bovendien kon ik 'm met gemak zelf onderhouden (tweedehandsje) en ik heb 'm nog lang rond zien rijden toen-ie niet meer van mij was. Daarna moesten auto's groter en veiliger, want er kwamen achterbankzitters. Heb ook nog een Uno en een Tipo gereden, beide bevielen prima.
(M'n eerste auto was trouwens een 850 (500 guldens). Een jaar gereden; zakte toen door z'n (blad-)veer). Heb dus wel iets met Fiat en nu rijden we dus de nieuwe Panda.

Sinds zes weken in gebruik en bevalt prima. Waren op zoek naar iets klein(er)s en hadden tijdens vakantie 10 dagen in 't vorige model in Spanje 1000 km weggezet. Dat was ons prima bevallen, al vond ik die ruimte achterin wel krap. Dat is bij 't nieuwe Pandaatje wel beter.
Op zoek gegaan en eigenlijk meteen al bij de Fiat-dealer blijven steken. Mijn vrouw viel onmiddellijk op z'n uiterlijk en prestaties. Dat je 'm ook binnenin nog kunt opleuken en die korting plus wat ze nog wilden teruggeven voor onze 10 jaar oude Space Star gaven de doorslag. We zijn niet meer verder gaan zoeken. De auto maakt bijna alle claims van de makers waar, maar er zijn toch wat dingen.

Om te beginnen 't verbruik; 4,2 km/l gaat je alleen lukken als je niet boven de 70 uitkomt en niet hoeft te remmen en optrekken, m.a.w. nooit. 5,5 ligt meer in de mogelijkheden en dan hoef je niet echt heel voorzichtig te doen, wel rustig.
Start-stop systeem werkt aardig al moet je even geduld hebben voor je weer optrekt. Verder heb je nog die eco-knop. Je rijdt dan wel zuiniger, maar er gaat ook wel wat van 't rijplezier af. Ook voelt 't motortje (en ik ook...) zich 't lekkerst boven de 2000 toeren (minder gebrom en trillen).
Wil je echt voortdurend 't onderste uit de kan, dan gaat 't verbruik naar 7 liter; met gemak!

Wij hebben er niet al te veel bijgekocht, al zijn die optiepakketten wel leuk! Niet echt nodig ook als je de lounge-uitvoering neemt. Wel blue-tooth en zo (fijn!) met spraakbedienig en via knopjes op 't stuur.
Esp erop; zou eigenlijk standaard moeten zijn tegenwoordig. Een optie waar je niet veel van merkt, maar als je 'm nodig hebt ben je d'r denk ik bijzonder blij mee ;-).
Ook een trekhaak voor de fietsendrager en het aanhangertje voor de gang naar de bouwmarkt. Even 650euri's aftikken...

De ruimte valt heel niet tegen. Je moet niet met z'n vieren naar Zuid-Frankrijk willen, al deden we dat vroeger gerust met die Dyane en Renault 4. Je zit redelijk; niet boven op elkaar en achterin moet je wat inschikken. Hoofdruimte genoeg.
Je kunt je spullen werkelijk overal kwijt en soms ben je aan 't zoeken waar je iets hebt opgeborgen. Dashbordvak en kast(je) zijn giga.
Koffer is prima voor de wekelijkse boodschappen en ook voor een weekje met ons tweetjes. Wat dat betreft: ik heb die van de Suzuki Alto en Toyota Aygo gezien.... te klein.

Als ik naar mijn werk rijdt, (21 km) moet ik door drie dorpjes, met bijbehorende drempels (23 enkeltje!) en rotondes, vaak landbouwverkeer maar gelukkig slechts een stoplicht. Dat doe ik 't liefst op de fiets, maar dat kan vaak niet dus heb ik de nodige kilometers woon-werk-verkeer met de Panda erop zitten. Gaat heel best en die drempels pakt-ie opvallend gemakkelijk en ook dat stuk klinkerweg werkt-ie glad...
Stoelen zijn wat klein voor mij (1.80), maar wel weer fijn is dat je stuur en stoel kunt verstellen. Zo wordt 't nog iets.
De muziek klinkt geweldig. Heb gehoord dat de installatie van Blaupunkt is; dat hoor je. Eigen muziek neem ik mee op een USB-stick. Met spraakbediening en de knopjes op 't stuur kan ik de albums kiezen en je hebt geen schuivende cd-doosjes meer nodig. Nog afgezien van 't feit dat je die dus ook niet hoeft te wisselen. Veilig!

Op 't punt betrouwbaarheid heb ik voor 't gemiddelde gekozen. Daar kan je na 2000 km natuurlijk nog geen zinnig woord over zeggen. Hopelijk scoort hij daar over een tijd 5 sterren!

Onvermoeibaar

  • 5.000 km

Alweer 5000 km op de teller.
Valt allemaal heel niet tegen. Auto is gemaakt voor kortere ritje en stadsverkeer, maar we hebben er ook een paar langere ritten mee gemaakt en ook dan valt er veel op z'n plek...
De motor vooral: dat tweecilindergeluid verdwijnt op constante snelheid (100-120)zo goed als volledig, (hoewel ik 't bij 't optrekken wel leuk vind klinken, rij ook een 2 cilinder motor, klinkt net zo). Altijd pit genoeg voorhanden...
De bediening van de zaken op 't dashboard (radio op 't stuur) is makkelijk en logisch en op de snelweg voel je al helemaal niet dat 't zo'n kleintje is. Gemiddeld verbruiken we ongeveer 1 op 18 en als ik m'n best doe nog heel wat minder. Een rit van 220 km (A2-A6) waarbij ik niet boven de 110 kwam zelfs 1 op 22! Alleen stoel is te krap voor mij; krijg wat last van de benen en de bediening van de ruitenwisser met die draaiknop ipv hendelvind ik niet alles.
We houden 't prima uit in de Panda!

1e beurt

  • 12.000 km

Zijn nu een jaar en 12000 kmverder met de panda. Dealer nam contact met ons op voor de eerste service-beurt en die heeft inmiddels plaatsgevonden. Goed uurtje, kreeg even een fiets mee om daarmee de tijd nuttig te besteden en er werden geen problemen geconstateerd. Eerder zijn we daar al geweest met de bekende achterklep-problemen. Dat is onder garantie verholpen. Ook de bobine is toen vervangen; dat gebeurt standaard bij een eerste beurt, begreep ik. Weet niet wat 't probleem daarmee was/is, maar tot een terugroep-actie hoeft 't blijkbaar niet te komen. We zijn erg tevreden over de panda. Val in herhaling als ik hier zaken als z'n pittige motor, redelijke zuinigheid en redelijke ruimte noem. De muziek-installatie blijft ook steeds weer een genoegen. Groter hebben we niet (meer) nodig. Vrienden en kennissen noemen steeds 't leuke interieur en zijn regelmatig verbaasd over de krachtige tweepitter. Als ik dan iets moet noemen in z'n nadeel dan blijft me de te korte zitting wel hinderen. Als je zoals ik 1.80 of meer meet zit 't op den duur beslist wat ongemakkelijk. M'n vrouw heeft er daarentegen geen enkel probleem mee.

Caravan trekker.

  • 23.000 km

Feitelijk weinig toe te voegen aan de ervaringen met de auto zelf. Zonder problemen brengt-ie ons trouw en zuinig waar we wezen willen. Gaandeweg valt op dat-ie snelwegkilometers net zo makkelijk verstouwt als een grotere auto,zeker ook omdat er eigenlijk nooit te weinig vermogen beschikbaar is. Daarnaast moeten we toch kwijt dat de motor een tikje nukkig wil zijn bij rijden in de bebouwde kom. Bovendien; met al dat natte weer van de laatste tijd, vinden we dat er snel veel condens op de voorruit verschijnt. 'n Lekje? We gaan dat bij het eerstvolgende gagragebezoek zeker vermelden.
Iets anders... We hebben de beschikking gekregen over een caravan, jawel. Maximum gewicht van dat ding is 650 kilo, dus dat moet kunnen, dachten we. Ermee gereden en inderdaad; de Panda heeft er geen enkele moeite mee. Dus laat die zomer maar komen! In april 3 weken vrij.
U wordt hier op de hoogte gehouden.

Panda en caravan

  • 31.000 km

Terug van een weekje in de Eifel, Duitsland.
Achter de Panda een Predom-caravannetje van maximaal 650 kg en op het dak een fiets.
Hoe gaat zoiets? Prima dus!
De auto had met dat gewicht en extra weerstand geen enkele moeite, althans tot in de vierde versnelling. De vijfde moet je maar even laten voor wat die is. Het verbruik stijgt eveneens fors, (1 op 12/13) maar dat weet elke caravanner. De beruchte klim bij Luik neemt-ie in z'n drie met gemak; je hoeft niet aan te sluiten bij de vrachtwagens op de "kruipstrook". Ook wegrijden op een behoorlijk steile helling op de camping was geen probleem.
Kortom: als je genoegen neemt met een kleine sleurhut met minimaal comfort kan je dus ook met die Panda een caravanvakantie vieren...
Verder nog even over problemen met de start-stop functie; die werkt bij ons dus niet. De eerst keer, bij een grote beurt is ernaar gekeken en de conclusie was toen: zwakke accu. Net voor het verstrijken van de garantie terug geweest omdat het nog niet werkte. Toen zou de spannings-sensor vervangen zijn. Ook dat heeft geen enkel resultaat gehad. We laten het nu maar zo, maar we vragen ons af of er meer mensen dit probleem zijn tegengekomen.
Voor het overige: nog steeds tevreden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.