Fiat Panda TwinAir 65 Lounge (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir 65 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Kosten per kilometer
- 300 km
Omdat ik een dikke 60 km van mijn werk vandaan woon, wilde ik de kosten per km drukken. 5-deurs was een vereiste en de aanschafprijs mocht niet te hoog uitvallen.
Gelijk was de Fiat Panda met de turboloze Twinair 65 pk, wat mij betreft de beste kandidaat. De turbo-versie ken ik uit de 500 waar ik weleens in rij en die blijkt in de praktijk toch een stuk minder zuinig dan de folder ons doet geloven.
Tijdens de twee proefritten die ik in de 65 pk versie heb gemaakt scoorde ik volgens de boardcomputer een verbruik van 5.0l op de 100 km, dus dat begon al vrij goed.
Prima motortje met een eigen geluid, waar veel mensen een mening over hebben. Het mooie is dat de brom eenmaal op toeren volledig naar de achtergrond verdwijnt. Bij 4000 toeren klinkt ie een beetje als een viercilinder die 2000 toeren draait. Echt, de motor is verrassend stil op de snelweg.
Cruise-control zou een mooie optie zijn om het verbruik nog meer te drukken, maar die zit er niet op bij Fiat. Verder is de Panda wel erg compleet als je voor de Lounge-uitvoering gaat. Vooral het dikke met leer beklede stuurtje met knoppen voor mediabediening, geeft je het idee een segmentje hoger te rijden.
Sturen gaat met redelijk gevoel en hij ligt beter in de bochten dan ik verwacht had van zo’n hoger wagentje.
Ik stuur nu een week met mijn nieuwe Panda en vooral over het verbruik ben ik al zéér te spreken, op de boardcomputer geeft ie 4.7 aan en dat is een dikke 1 op 21. Uiteraard haal je deze waarde alleen als het 'nieuwe rijden' toepast. Ik zal de komende tijd de praktijk verbruiksmonitor gaan invullen om te zien wat ie aan de pomp kost.
Eerste ervaringen...
- 1.000 km
Zo, de eerste 1000km staan op de teller.
Wat is het Blue&Me prettig! Een heel klein Moskeyto usb stickie in de USB-poort met veel muziek erop + een iPod touch met Tomtom navi en natuurlijk ook muziek, via Aux aangesloten. Zodat de navigatie boodschappen netjes via het geluidssysteem doorkomen.
De telefoon werkt prima met Bluetooth en gaat netjes bellen, als ik "Bel thuis" zeg. De spraakbesturing werkt beter als in mijn Renault Megane.
Ik rij vaak in België en merk dat de snelwegen daar niet gunstig zijn voor het verbruik. Veel te ruw. Het financieel voordeel van in België tanken, maakt dat dan weer ruimschoots goed.
Lekker veel bekerhouders in verschillende maten!
Ik mis nog steeds cruise-control!
Zuinig!!
- 2.500 km
Okee zuinig kun je ermee rijden, dat heeft ie mij al laten zien. Vanaf nu ga ik het motortje wat sportiever gebruiken, om hem niet lui te laten worden. Wel eerst rustig warm rijden en dan regelmatig zo snel mogelijk naar de geldende max. snelheid, éénmaal op snelheid wel in een zo hoog mogelijke versnelling rijden. Als je het motortje op toeren houdt is ie best vlot weg in de stad.
Eigenlijk besef ik nu pas dat ik jarenlang heel veel kilometers alleen in een grote auto heb gezeten. Mijn vorige auto's hadden krachtigere motoren, maar zelden is het nodig om al die pk's los te laten. Wel lekker, maar nodig niet.
Nee, met dit autootje breng ik de kinderen 's ochtends naar de opvang en verder maak ik de meeste kilometers voor mijn baas. Pandaatje voldoet hiervoor prima.
Nadelen:
-File rijden is niet zijn ding. Rustig in zijn twee of drie doortokkelen zonder gas te geven gaat (nog) niet echt soepel.
-Met de kou duurt het even voordat het binnen behaaglijk is.
5.000 probleemloze km's.
- 5.000 km
Mijn kinderen zijn er dol op. Ze kunnen goed naar buiten kijken vanaf de achterbank (geen hoog oplopende taillelijn). Ook mijn vriendin kan het zicht rondom wel waarderen. Het torretje voorin gaat soepeler lopen.
Nadeel: Eigenlijk alleen de reacties van andere weggebruikers op een Panda of een andere A-segmenter.
Als ik in mijn Megane Estate rij heb ik nooit of zelden last van "opduwers", in de Panda wel. Ook als ik harder rij dan toegestaan. Schijnbaar moeten mensen in kleinere auto's eerder plaatsmaken voor de grotere jongens.
Half jaar in bezit
- 10.000 km
Een half jaar en 10.000km verder. Panda staat weer op zomerbanden en dat heeft een gunstig effect op het verbruik. De verbruiksmonitor heb ik de laatste tijd niet meer bijgehouden omdat ik meer dan tevreden ben met het verbruik. Boordcomputer geeft gemiddeld 20.5 aan en het gem. van de laatste 2000 km zijn zelfs 21.3 (zomerbanden). Goed is goed, dus zal in de praktijk vast rond de 1 op 19 zijn.
Eerste parkeervakschade heeft ie al opgelopen; strip op de deur, maar ook wat hoger is de lak op het plaatwerk beschadigd.
Probleem: raam aan passagierszijde gaat niet helemaal naar boven als ik de knop loslaat. Ik moet de knop inhouden totdat ie dicht is. Is dat een defect of hoort dat zo?
Verder een heerlijk no-nonsens wagentje, waar op verjaardagen wat lacherig over gedaan wordt. Maar een panda-rijder trekt zich daar niets van aan!
Terugroepactie
- 13.000 km
Vandaag even naar de garage.
Ik ben telefonisch en schriftelijk op de hoogte gebracht van het feit dat een aantal auto's van het model Fiat Panda Twinair 65 pk, de boordcomputer moet worden voorzien van nieuwe software. Dit om te voorkomen dat het motorvermogen onder bepaalde omstandigheden soms wegvalt.
Ik heb dit probleem zelf nooit ervaren.
1 Jaar in bezet
- 15.000 km
...en dus naar de garage voor nieuwe olie en een nieuw oliefilter.
Ook de voor dit model de bekende achterklepschakelaar onder garantie laten vervangen.
Verder niets raars.
Ervaringen:
bij fel zonlicht wil het dashboard nog wel eens irritant in de voorruit weerspiegelen.
Mijn station wagen blijft steeds vaker voor de deur staan en het lijkt erop dat we de Panda als 1e wagen gaan gebruiken. Dit komt vooral doordat het verbruik echt keurig is. Niet de fabrieksopgave, maar op de boordcomputer geeft ie nu aan 21,4 gemiddeld vanaf km 0 tot 15,000.
Vooral het te rijden traject is erg bepalend voor het verbruik. 70/80km wegen daar is het motortje dol op!
Bijna 2 jaar in bezit
- 26.000 km
Als je het geluid van de motor voor lief kunt nemen, heb je een erg praktisch en zuinig autootje met deze Panda.
1 op 20 is makkelijk haalbaar op het traject naar mijn werk toe. Interieur met beige bekleding leek besmettelijk toen ik de auto kocht, maar ziet er werkelijk nog als nieuw uit. (Dat kon ik van mijn Renault Megane Dynamic uit 2010 na 2 jaar niet zeggen).
Ook de bedieningsknoppen en het dashboard zijn nog als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.