Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Multipla 1.9 JTD ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 174.000 km |
ERVARINGEN
’Wanneer je binnen zit dan zie je de buitenkant niet.’
Ik ben ook besmet met het Multipla-virus, deze aartslelijke wagen (aan de buitenkant) blijkt de meest praktische gezinswagen te zijn die je je kunt voorstellen. Echte schoonheid is van binnen en hoewel dat voor mensen natuurlijk niet (helemaal) geldt, gaat dat toch wel op voor deze auto. Na een maandenlange speurtocht op zoek naar een nieuwe gezinsauto (met een derde kind op komst) stond er nog maar een model op mijn shortlist: Multipla. Ook vanwege het Autoweek tevredenheidsonderzoek (2002-2003) en met name de positieve MyReviews kon ik er niet onderuit: Het moest een Multipla worden. Toen ik tegen mijn vrouw zei, ’Morgen ga ik naar deze auto kijken’, zei ze ’ maar hij is wel lelijk, die wil ik niet hebben, zijn er geen andere wagens?’. Ik ben nog gaan kijken naar een Opel Sintra, die was wel groot, maar een Amerikaanse roestbak.
Een dag later zag ik een Multipla advertentie voor erg weinig geld bij een louche autohandelaar en besloot te gaan kijken op 2e kerstdag. Hij zou keuringsvrij worden afgeleverd (inclusief Carpass met geregistreerde kilometerstand) en er bleek niks aan te mankeren. Al het onderhoud gedaan inclusief distributieriem bij 120.000 km. De oude wagen ingeruild en rijden maar.
En rijden doet ie, ongelofelijk wat een bochtenridder. Mijn andere auto, Mitsubishi RVR X3 -EVO VI inside- (zie http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3170050,3176008) doet hem dat bijna niet na, al is die wel veel sneller natuurlijk. De Multipla heeft een 105 PK dieselmotor, zou wat meer vermogen mogen hebben (tuning tot 136 PK, 260NM beschikbaar), de remmen zijn uitstekend evenals de besturing, hij heeft een werkende airco, parkeersensoren achteraan (af-fabriek), trekhaak en een 6CD-wisselaar. Het grootste pluspunt van die auto is natuurlijk de RUIMTE (zeker gezien zijn lengte van 3.99 meter). Hij is breed 1.87 meter en hoog 1.67 meter en daar binnen kun je er zo’n beetje alles mee doen wat je wilt. 6 volwaardige stoelen met driepuntsgordels over 2 rijen is echt uniek. Die stoelen kun je verschuiven, eruithalen, de helling van de stoel instellen (voor en achter). De kofferbak ruimte is dan ook zelf te bepalen, minimaal 430 liter, maximaal 510 liter.
Mijn vrouw is inmiddels ook wel verk(n)ocht. Laat de baby maar komen.
Onderhoudshistorie:
bij 161.500 een grote beurt/groot nazicht, geen problemen, enkel alle filters + olie vervangen en wat remolie en koelvloeistof bijgevuld. totale kosten 142,50 EUR.
Volgens het onderhoudsboekje is het volgende (klein) onderhoud pas bij 180.000 km, dat is extreem goedkoop rijden. Ik heb (helaas....) nog niet hoeven tanken, 65 litertank geeft een rijbereik van een 900 km.... Ik heb wel originele Fiat dakdragers gekocht van een collega die een Seat Alhambra moest leasen omdat de Multipla niet meer nieuw geleverd werd. Met 6 passagiers (4 kinderen) heeft ie amper bagageruimte (ivm Multipla), terwijl die auto veel groter is. Wat een concept die Multipla!
PROBLEMEN
- 174.000 km
De rechterbuitenspiegel klapt niet meer naar binnen wanneer je die functie kiest (boven de binnenspiegel, even zoeken).
Het electrische raam links voor gaat moeilijk open en dicht (erg vreemd geluid). Omhoog gaat alleen wanneer je handmatig meehelpt...
De achterwisser doet het soms niet, wellicht motortje aan vervanging toe
De kofferbak gaat niet meer van binnen open. de kabel is losgeschoten (eigenlijk een soort spin-snelbinder zoals op de bagagedrager van de fiets).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.