Fiat Marea Weekend 2.4 JTD 130 HLX (2000)

autoreview

Fiat Marea Weekend 2.4 JTD 130 HLX (2000)

Signalement

UitvoeringMarea Weekend 2.4 JTD 130 HLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf186.470 km
KM-stand laatst286.255 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een 2.4 TD naar een 2.4 JTD

  • 190.540 km

Nadat mijn oude, trouwe Marea Weekend 2.4 TD125 uit 1997 met 437.916 km (!!!) afgelopen april niet meer door de APK kwam, zonder enkele dure reparaties aan het uitlaatsysteem uit te laten voeren, ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Kriteria: het moest weer een Fiat Marea Weekend zijn, maar deze keer uitgerust met een 2.4 JTD dieselmotor en met een kilometerstand om en nabij de 200.000 kilometer. Het liefst uitgerust met de blauwe HLX-veloursbekleding of met leer.

Het zoeken is over het algemeen niet gemakkelijk, want de 2.4 JTD is schaars geleverd hier in Nederland. Als je er dan een vindt, hebben ze meestal een hoge kilometerstand -3 ton of hoger is geen uitzondering- en zijn in enkele gevallen zelfs geragd/mishandeld.

Ik bleek een engeltje op mijn schouder te hebben, want ik vond al snel een mooie, zilvergrijze Marea Weekend 2.4 JTD uit 02/2000 voor €1350,- euro op Marktplaats bij een particulier te koop. Op de foto's zag hij er werkelijk in bijna-fabrieksstaat uit en had bovendien relatief weinig kilometers gedraaid voor auto van 12 jaar oud.
Mijn interesse was gewekt en heb met de beste man afgesproken dat ik de auto kwam bezichtigen.

Zo gezegd, zo gedaan: ik heb de auto bezichtigd en proefgereden. Ik was verkocht! Wat een heerlijke, krachtige motor is zo'n 2.4 JTD! Stationair heeft deze motor bijna dezelfde roffel als de TD, maar zodra je ermee begint te rijden, merk je direct dat het een hele andere auto is. Zeer fel, met name als de turbo lekker op gang is en toch zuinig en stil. Dit en de algehele staat waarin de auto zich estetisch bevond, hebben mij doen besluiten om tot de aanschaf over te gaan. Zo werd ik enkele dagen later, op 17 april 2012, eigenaar van een nieuwe Fiat Marea Weekend HLX met 2.4 JTD en 186.400km op de teller. Ik had tijdens de bezichtiging wel enkele punten gevonden, waaronder de distributieriem die er al iets te lang op zat en een lelijke buts op de achterbumper, waardoor ik de auto niet voor €1350, maar voor €900,- heb meegenomen.

Wederom is de uitrusting in deze auto rijk, zelfs iets rijker dan de oude Marea: zo heeft de nieuwe een elektrisch verstelbaar schuif/kanteldak en is de bestuurderstoel elektrisch verstelbaar in hoogte en is de lendensteun elektrisch bedienbaar. Bovendien zitten er extra airbags in de voorstoelen gemonteerd. Daarnaast beschikt deze auto over een automatische airconditioning, die het heel goed doet. De auto heeft natuurlijk nog steeds de handige in- en uitklapbare achterbumper, waardoor de toegang tot de grote laadruimte van 500L makkelijker bereikt wordt.

Zowel van binnen als van buiten ziet de auto er heel goed uit. Natuurlijk heeft hij enkele, lichte gebruikerssporen, maar voor een auto van 12 jaar ziet hij er werkelijk uit als nieuw. Hij ruikt van binnen zelfs nog een beetje nieuw. De stoelen zitten heerlijk zacht en net zoals bij de oude Marea kun je de radio weer comfortabel en overzichtelijk vanaf het stuur bedienen. Bovendien heeft deze auto nog wel het affabriek alarm gemonteerd en kan ik deze met de originele afstandsbediening op de sleutel bedienen.

Idem dito voor de buitenkant. De auto zit mooi in de lak en lijkt altijd goed onderhouden te zijn. Je ziet nog de mooie spikkels van de lak glimmen als de auto in de zon staat. Velgen zijn in goede staat en hebben bijna geen stoeprandschade. Op de voorkant zijn zelfs nog een paar originele ruitenwissers van de fabriek gemonteerd die goed werken! De motorruimte was wel wat vies, maar dit heb ik inmiddels weer bijgewerkt en ziet er weer netjes uit!
Alle electronica aan boord werkt nog! Het enige smetje is een ledje van de raambediening aan de passagierszijde dat doorgebrand is, maar voor de rest werkt alles nog en GOED!

Natuurlijk het belangrijkste: hoe rijdt de auto?
Werkelijk fantastisch! Een wereld van verschil met de TD. Hij rijdt erg soepel en de motor pakt erg goed op. Ik rij de auto altijd netjes warm, maar al bij het wegrijden met een koude start, rijdt de auto erg soepel. Inhalen is een kleine moeite voor dit monster.

Je kunt deze auto bovendien erg schakellui rijden. De sprint van 60-100 in de vijfde versnelling gaat behoorlijk vlot en wordt goed opgepakt door de motor, zonder dat je perse hoeft terug te schakelen.

Het geluidsniveau is een enorme verbetering in deze auto. Je hoort alleen bij een koude start dat je te maken hebt met een diesel, maar eenmaal op temperatuur is de motor erg stil, zowel van binnen als van buiten. Tijdens het rijden hoor je alleen het ruisen van de wind. Dit wordt wel extra versterkt door het open dak, maar alsnog is het voor een auto van 12 jaar oud erg rustig aan boord.

Het sturen is bij deze auto nog steeds strak. De vering van de JTD is bovendien iets stugger dan bij de TD en dat zorgt er voor dat hij kuilen in de weg beter filtert. Je merkt wel dat je met een zwaardere motor rijdt, want bij een lagere snelheid voelt hij een fractie zwaarder in de neus aan. Persoonlijk stoort het mij niet.

Heeft deze auto dan geen nadelen? Jawel: de verlichting. Die schijnt mijns inziens niet heel ver en met name met regenachtig weer is dat wel een nadeel. Ik overweeg een conversie naar Xenon-verlichting op deze auto. Bovendien ziet dat er wijs uit op een auto met deze carrosseriekleur en is het legaal, omdat de auto beschikt over werkende koplampsproeiers en helder koplampglas (die beter gericht zijn op deze Marea dan bij mijn oude, want mijn motorkap blijft netjes bij gebruik).
Verder is de kilometerteller verwisseld bij 109.500. Hierdoor wordt de originele kmstand niet meer weergegeven en moet je steeds bijrekenen.

Ik hoop dat de auto mij nog vele kilometers plezier gaat opleveren, net zoals de TD dat deed! Binnenkort krijgt de auto een grote beurt, waarbij ik de distributie laat vervangen met alle span- en looprollen, Multiriem en waterpomp.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten,
Louis

UPDATE - 27 Juli 2013 - Op reis naar Italië!

  • 242.977 km

Zo, dat is alweer even geleden dat ik voor het laatst een update heb geschreven over deze auto. We zijn inmiddels een jaar en drie maanden verder en ik rij nog steeds met deze Marea rond. Hij rijdt werkelijk voortreffelijk. Ben nog steeds onder de indruk van de kracht van de 2.4 JTD. Ingetogen en toch ontzettend krachtig wanneer het erop aan komt.

Ik heb sinds de aanschaf ongeveer 58.000km ermee gereden. Hij heeft inmiddels wel zijn portie onderhoud gehad. Deels onderdelen preventief vervangen, deels onderdelen vervangen, omdat ze versleten waren. Dat is logisch, want de Marea wordt veel gebruikt. Zowel beroepsmatig als privé.

Een lijstje van de dingen die zijn vervangen in chronologische volgorde en met de kosten:

20-09-2012 Distributieriem + waterpomp vervangen: 398,38
29-01-2013 4x nieuwe banden 195/60/R15: 300,-
08-02-2013 Nieuwe remschijven + blokken voor + APK: 430,45
30-05-2013 Temperatuursensor vervangen: 44,71
01-06-2013 2x banden ivm scheef afslijten voor: 164,-
01-06-2013 2x Draagarmen voor + uitlijnen: 375,-
20-06-2013 Versnellingsbakolie vervangen: 78,08
05-07-2013 Achterwiellagers vervangen: 243,82

Met name in de laatste 3 maanden veel dingen moeten laten vervangen. Vooral de wiellagers kwamen er onverwacht bij. Deze begonnen enorm te zoemen van de ene op de andere dag.

De draagarmen hoorde ik al een beetje bonken bij drempels, maar bij een bandenwissel op de vooras, - deze waren scheef afgesleten door de versleten draagarmen - erachter gekomen dat de draagarmen aan het einde van hun Latijn waren. Deze zijn meteen vervangen samen met de banden en daarna netjes uitgelijnd. Rijdt een stuk strakker weer en het bonkt niet meer op drempels!

Versnellingsbakolie is vervangen ivm een ratel die bij stationairloop te horen was bij warme motor. Laten controleren door een revisiebedrijf en deze gaf aan dat mijn versnellingsbak aan zijn einde was en vervangen moest worden. Dat was erg schrikken in eerste instantie, maar mijn vaste garagehouder stelde eerst voor om de versnellingsbakolie te vervangen om te kijken wat er gebeurd.
Deze is vervangen en warempel! De ratel is volledig verdwenen. Tijdens het vervangen erbij gestaan en de oude olie gaf een gezonde kleur aan. Er zaten geen gruisdeeltjes tussen. Wat de ratel heeft kunnen veroorzaken is nog een mysterie. Hopen dat het weg blijft! De auto schakelt namelijk verder voortreffelijk, zonder te haken of te stoten.

Over een kleine anderhalve week vertrek ik met de Marea op een roadtrip naar Italië. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij zich gaat houden en dit is wat mij betreft de ultieme vuurproef! Hij krijgt op vrijdag 2 augustus nog een kleine beurt, waarbij ik de vloeistoffen en de filters laat vervangen. Op maandag 5 augustus mag hij zich dan gaan bewijzen op de Duitse Autobahn! Ik zie er erg naar uit!

Italiëtrip 2013: Succes!

  • 247.800 km

Zo, daar zijn we weer met een korte update.
Inmiddels een kleine week weer terug in ons kikkerlandje, na een fantastische trip van bijna 3900km in Italië.

Hij heeft zich kranig geweerd op de verschillende wegen die ik onderweg tegen ben gekomen. Bergpassen, Autobahnen, provinciale wegen, smalle stadsstraatjes: ik ben ze allemaal tegengekomen zonder een centje pijn. Met name in de bergpassen was ik onder de indruk van de trekkracht van de JTD130. Wát een fantastisch stuk techniek van de Italianen. Heb op de heenweg de prachtige St.Gotthardpas gereden in plaats van de tunnel, ging heerlijk soepel. Bovendien laat hij zich heerlijk sturen door al die haarspeldbochten!
Mijn complimenten ook aan FIAT voor het onderstel. Alle kuilen en putten die ik tegenkwam (en dat waren er een hoop!!!) werden prima gefilterd!
Niets dan lof voor deze fijne Italiaanse schone! Tijd om nog meer mooie ritten te maken komende tijd in deze fijne auto! Uiteraard zal ik jullie van tijd tot tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

Afscheid!

  • 286.255 km

Ik heb de Marea van de hand gedaan. Helaas zaten er enkele dure reparaties aan te komen bovenop het reguliere onderhoud, waardoor ik begon te twijfelen of ik nog wilde investeren in deze auto. Heel jammer, want ik reed er nog steeds met veel plezier mee rond.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto verkocht aan een vriend van mij die gek is op FIAT. Dat geeft mij een fijn gevoel, wetende dat de auto nog steeds in vertrouwde kringen rondrijdt. Uiteraard is zijn opvolger weer een Italiaan, in de vorm van een Fiat Croma MultiJet 16v met 150pk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.