Fiat Marea Weekend 1.6 16V ELX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marea Weekend 1.6 16V ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
uiterlijk:
De marea weekend is een fraaie auto, vormgegeven met italiaanse flair (mooi voorbeeld is hoe de dakdragers in de achterlichten overgaan). over veel details is goed nagedacht (de neerklapbare achterbumper!), over de kwaliteit iets minder. De auto is namelijk behoorlijk gevoelig voor krasjes (vooral de dakdragers) en laat nog wel eens een geluidje horen.
techniek:
De motor is lekker fel voor een 1600. vooral boven de 4000 toeren trekt hij goed door. Wel maakt hij relatief veel geluid en lijkt het soms of de uitlaat lek is, terwijl dat niet het geval is. Ook bij de mijne is het koud geen lieverdje (de motor kantelt behoorlijk bij het optrekken, hoe rustig ook), hoewel hij na een paar kilometer al snel aardiger wordt.
Kwaliteit/comfort:
De marea beschikt over fijne voorstoelen en voorin een goed zitcomfort. Achterin is het de beenruimte die tekort schiet. De bank an sich zit wel lekker (zeker met de centrale armsteun uitgeklapt.) Wat echt een misser is is de afdekking van de bagageruimte. Wat een flodderig stuk zeil is dat. Het gebrek aan afwerking hiervan zorgt ook nog eens voor krassen in het plastic van de zijkant van de bagaregruimte. De bagageruimte zelf is lekker ruim en de neerklapbare achterbumper is echt geniaal. je gebruikt hem vaker dan je in het begin zou denken.
Qua luxe is het een prima auto, zeker met een airco. (die overigens prima functioneert). Wel heb ik de radio vervangen door een ’eigen’ exemplaar. Voor 15 euro heb je een houder die in de plaats van de huidige radio past. Het is niet echt mooi, maar je kan wel elk gewenst model radio inbouwen.
PROBLEMEN
De auto is (helaas) vrij duur in het onderhoud. De reguliere beurten zijn al aan de prijzige kant en zeker als er iets aan de auto gesleuteld moet worden is het niet goedkoop. Zo is de draagarm voor al vervangen (losgeraakt) en moet er nogal vaak een nieuwe distributieriem in (om de 60000km) Ook een nieuwe einddemper van de uitlaat is een duur grapje. De uitlaat is vanaf ongeveer ter hoogte van de bestuurder tot aan achteren één geheel.Toch is het al met al een redelijk probleemloze auto die niet roest(!).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren