Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima (2006)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieur

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 8v Edizione Prima
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst130.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 53.500 km

Sinds 1 februari ben ik in het bezit van deze Fiat Grande Punto. De auto is nieuw door mijn vader gekocht en ik ben nu de tweede eigenaar. Voordat de auto in mijn bezit kwam heb ik er al regelmatig mee gereden.

De auto
Het betreft een Edizione Prima. De auto is dus voorzien van het nodige gemak. Denk hierbij aan electrische ramen, c.v. met afstandbediening, lendesteunverstelling, 2-zone klimaatregeling enz.

De stoelen zitten goed, maar de zitting is wat aan de korte kant voor lange mensen. Hierdoor kunnen lange ritten wat vermoeiend zijn.
De ruimte achterin is redelijk, mits de mensen voorin niet al te lang zijn.
De kofferbak is meer een weekendtasbak. Je kan er best bagage in kwijt, maar verwacht geen ruimtewonder.
Een groot pluspunt vind ik de grote buitenspiegels waar je lekker veel in kan zien.

Het rijden
Het rijden met de auto is lekker relaxed. De auto nodigt niet uit tot hard rijden. Dit komt mede door de vele toeren die de motor maakt op de snelweg in '5'. Optrekken en met het verkeer meekomen gaat heel netjes verder, dus geen klachten van mij op dat vlak.
Het stuurgedrag van de auto vind ik heel prettig. Hij stuurt redelijk licht, maar wel comfortabel. De extra city-stand is wat mij betreft overbodig, hoewel het best grappig is om bij het inparkeren te gebruiken.
Qua rijgelijden is de auto heel beheerst. Onder de 110 heb ik geen klachten. Daarboven gaan de banden en het motorgeluid wat doordringen, maar niets ernstigs (zeker niet in deze klasse).

Qua verbruik kan ik nog niets zinnigs zeggen, maar dit ga ik in ieder geval bijhouden. Ik hoop gemiddels op 1:15 uit te komen.

  • 104.500 km

Twee jaar en 50.000km verder heb ik weinig bijzonderheden te melden. De auto rijdt nog steeds z'n kilometers zonder echte problemen. Het enige wat in deze twee jaar stuk ging was de electronische stuurbekrachtiging. Dit was ook meteen een reparatie van 1000 euro. Verder alleen maar regulier onderhoud gehad. Binnenkort schuift deze auto door naar mijn vrouw en haar bedrijf, en ga ik rijden in een Renault Vel Satis.

Het brandstofverbruik lijkt redelijk stabiel te liggen op 1:14,5. Soms wat beter, soms wat slechter, maar meestal rond die waarde. Ik vind het, voor het formaat van de auto en motor, een niet heel geweldige prestatie.

3e Verslag

  • 130.500 km

Inmiddels zijn we weer 2 jaar verder en staat de teller op ruim 130.000 kilometer. We gaan binnenkort afscheid nemen van deze geweldige auto. De laatste twee jaar hebben we eigenlijk alleen regulier onderhoud laten uitvoeren aan de wagen. Mijn vrouw heeft er probleemloos in gereden, ik reed dagelijk in onze Renault Vel Satis.

De auto gaat plaatsmaken voor een nieuwe Seat Mii, welke we vier jaar gaan rijden. Ik ben erg benieuwd hoe we die auto gaan ervaren, de proefrit wees in ieder geval uit dat de Seat stiller is dan de GP, terwijl onze ruimte ervaring voorin niet anders is. Achterin is wel minder ruimte, maar in deze klasse konden we het onderstel van de wandelwagen prima kwijt in de kofferbak, terwijl de kleine in zijn reisstoel makkelijk op de achterbank achter mijn vrouw past. Achter mij past niemand, maar dat is op dit moment ook geen overweging.

Ik kan iedereen een Grande Punto aanraden, we hebben er met veel plezier in gereden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens