Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Blue & Me (2007)

Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Blue & Me (2007)

UitvoeringGrande Punto 1.4 8v Edizione Blue & Me
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

Op vier januari 2007 ontving ik de sleutels van de Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Blue & Me in Merengue Orange metallic. Deze 3-deurs wagen heb ik begin november 2006 besteld via de leasemaatschappij. De organisatie waar ik in september 2006 voor ben gaan werken (direct uit school) liet me vrij in de keuze van een wagen, ongeacht merk, kleur prijs of brandstof. Uiteraard mocht ik er zelf zo veel geld bij doen als ik zelf wilde, maar ik heb besloten om niet meteen in de dikste wagen te gaan rijden: die BMW komt nog wel.

De keuze was tussen de Volkswagen Polo, Peugeot 207 en Fiat Grande Punto. Ik was er al lang van overtuigd dat ik een Polo wilde gaan leasen, aangezien ik zelf ook een Polo heb gehad (een rode coupé uit 1986). Ook heb ik gereden in de 207, want ook dat is een erg mooie wagen. De uiteindelijke keuze is dus de Grande Punto geworden, niet omdat dit de best rijdende auto is van dit trio, maar omdat deze de beste verhouding prijs/uitrustingsniveau heeft. Voor hetzelfde geld haal je bij Volkswagen een kale Polo, een leuke 207 of een complete Grande Punto. Mijn Grande Punto heeft in deze uitrusting (Edi. Blue & Me) eigenlijk alles. Het enige dat ik op de optielijst heb staan, zijn metallic lak, sideskirts en een achterspoiler. Standaard heeft deze wagen cruise control, dualzone airconditioning, in hoogte verstelbaar lederen stuur, lederen versnellingspook, armsteun, lendesteun, mistlichten, 15’ lichtmetalen velgen, meegespoten handgrepen en (verwarmbare en elektrisch verstelbare) spiegels. De mooiste accessoire is toch wel het Blue & Me systeem: dit is een boordcomputer gebaseerd op een Microsoft besturingsprogramma. Blue (carkit) & Me (MP3) werkt volledig via de knoppen op het stuur en het scherm tussen de snelheidsteller en toerenteller en heeft sinds de laatste update de functionaliteit van berichtenlezer (SMS) erbij gekregen. De USB-aansluiting in het dashboardkastje kan worden gebruikt voor elke USB-stick, momenteel zit hier mijn 4GB geheugenstick in, dus muziek genoeg!

De motor in de Grande Punto moet op toeren gehouden worden om rap te zijn. Het is een viercilinder met 2 kleppen per cilinder. Op het moment van bestellen was de Grande Punto leverbaar met drie benzine-motoren: de 1.2 8v, de 1.4 8v en de 1.4 16v. ’Mijn’ 1.4 8v was dus de middelste van alle benzine-motoren. Inmiddels is de 1.4 16v ook leverbaar met een Turbo, de T-Jet, met 120pk en sinds kort ook de Abarth met 155 pk. Wat me tegenvalt van deze motor is dat deze op de snelweg (bij 120 km/u) 4000 toeren draait. Op de snelweg gaat de muziek dus gewoon een stukje harder. Toch is het geluidsniveau prima voor deze wagen. De Grande Punto kan goed met het verkeer meekomen en als het moet zelfs nog harder. Top is volgens de fabriek 165. Op vlakke stukken klopt dit, maar heb je de omstandigheden mee (wind in de rug, berg af) gaat het iets sneller (max gereden op GPS is 179km/u op de Autobahn. Acceleratie is prima, nul tot honderd in 13.2 seconden.

Voordat ik in deze Grande Punto reed, heb ik twee maand in een voorloopauto gereden, tevens een Grande Punto. Sinds november 2006 ben ik dus al lid van de Fiat Grande Punto Club Nederland. In deze gezellige club wordt veel gediscussieerd over de wagens, maar worden ook meetings of tourritten georganiseerd. Als je op het punt staat een Grande Punto aan te schaffen, helpen ze je even met het maken van de juiste keuze.

Sinds een paar maanden reageert de koppeling vreemd. De wagen lijkt dan, wanneer wordt weggereden vanuit stilstand, te gaan ’bokken’. Dit gebeurt wanneer de auto koud is (is dan te verklaren), maar ook wanneer er ruim een uur mee is gereden. Daar is bij de 90.000km beurt naar gekeken en de gaffel is gesmeerd. Dat hielp een paar dagen, het is nog steeds niet over.

Mijn oordeel: Prima auto! Zeker niet te vergelijken (in mijn ogen) met de Fiats van vroeger. Ik denk dat ze er goed in zijn geslaagd om een goede auto te bouwen.

Grande Punto ingeleverd

Halverwege maart heb ik mijn Grande Punto ingeleverd. Ik heb het leasecontract niet op tijd, maar op kilometers afgereden: 162.000km, in 2 jaar en 2 maand tijd. Altijd met plezier gereden en nooit problemen gehad.