Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v T-Jet Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf1.500 km
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat deze turbo auto nieuw is, kan ik nog niet veel zeggen over de kosten. Ik heb daar 4 sterren ingevuld wat, gelet op de andere reviews, denk ik terecht is (de Grande Punto scoort zeer goed in de Duitse ADAC gebreken test, vergelijkbaar met BMW en Audi). Dit geldt ook voor de prestaties. Er is nu wel iets over te zeggen, maar de prestaties zullen na 5.000 km tot 10.000 km beter zijn.

Eerste indruk:
Eigenlijk is deze Grande Punto bij het wegrijden, zeg maar de eerste 15 meter, een gewone 1.4 GP. Daarmee is gelijk gezegd dat iedereen deze auto kan berijden (dat geldt overigens ook, is mijn ervaring, voor een Golf V GTI met 200 pk). Maar dan! Bij circa 2700 1/min een extra duwtje in de rug. En daar voel je de extra pk’s en het extra koppel dankzij de turbo. Dat extra koppel en die pk’s zijn natuurlijk al veel eerder beschikbaar maar deze auto was nog niet ingereden, er stond maar 620 km op.

Pakt mooi op vanuit stilstand. Je kunt zelfs bij stationair toerental de koppeling op laten komen en rustig weg rijden zonder dat het toerental zakt. Prettig en gemakkelijk rijden is dat, vooral bij parkeren en manoeuvreren. Lijkt wel of die gas electronisch iets bijregelt. Overigens pakt de 1.4 8 klepper dualogic (die ik heb) ook zeer goed op vanuit stilstand. Vervolgens is het doortrekken van de 1.4 T-Jet na wegrijden gewoon, totdat je (dus) bij 2700 1/min bent aangekomen. Je kunt met deze auto rustig maar ook sportief rijden. Ga je wat hoger in toeren dan moet je extra opletten, want dan gaat het gauw te hard.

Besturing, geluid, uiterlijk:
De besturing lijkt iets zwaarder te zijn gemaakt, wat ik prettig vind. En oh, wat is ’ie zoals alle GP’s lekker stil. Anders dan bij mijn 1.4 8 klepper hoor ik hier een zacht donker brommetje, velen zullen dit waarderen denk ik. Maar ik heb het idee dat de 8 klepper ietsje stiller is. Ik denk iets meer afrol geluid te horen, kan komen door de 17 inch velgen.
Uiterlijk: mooi natuurlijk. Verschilt niet met bestaande GP sport in die zin dat je op de grille een bescheiden aanduiding ziet met “1.4 T-Jet”. Verder stond deze auto op prachtige 17 inch sloffen. Groter hoeft van mij ook niet.

Tussen accelereratie: zelf geklokt (met hersens stopwatch, en die ijk ik regelmatig) rekening houdend met afwijking snelheidsmeter, wind en helling wegdek:
50-80 km/u in III: tussen 4,5 – 5,0 sec
80-120 in IV: circa 9 sec
80-120 in V: circa 12 sec
Dat zijn nog eens waarden! En nogmaals, deze auto is gloed nieuw. Tot nu toe alleen besteed aan een ongeblazen ‘2 liter-plus’ motor. De sprint van 0 naar 100 km/u zal vast ruim onder de 10 seconden uitkomen, want 120 pk op 1000 kg (of zo) zal best vlot gaan. 31/8/07: ik begrijp dat dit slechts 8,9 sec is en het gewicht is 1140 kg.

Toerental:
In zijn 5 bij 100 km/u (teller stand) draait de motor maar 2500 1/min. Z’n 4 is hetzelfde als de 5 van mijn auto, grappig; 3000 1/min bij 95 km/u (ondanks dat vond ik mijn auto niet meer geluid maken, maar dat zal bij > 120 wel anders zijn).
Het stationair toerental is laag, circa 750 1/min (en pakt toch mooi op, zoals gezegd) dat is duidelijk lager dan mijn GP met ruim 800 1/min.

Onderstel, stoel:
Goede lange zittingen met een goede steun. Het voelt allemaal stevig aan. Het onderstel van deze auto leek korte oneffenheden iets beter weg te werken dan mijn auto. Die van mij is ietsje stoterig (stug) als je op hobbel weg rijdt.
Over de stoel nog even: het is de sportstoel met nopjes, zit voor mij prima. Ik ben lang (1,91 meter) en het zitvlak, en dat geldt ook voor mijn ‘standaard’ stoel (Edizione), heeft precies de goede hoek (in lage standen). Naar boven toe kantelt het zitvlak horizontaler voor de kleinere mensen. (Zat ook even in de Bravo, maar daarvan staat zitgedeelte te vlak waardoor bovenbenen helemaal los zijn van zitting). Bij mijn vorige auto, Golf IV, had ik altijd problemen met de stand van het zitvlak (weer te schuin en geen goede vorm. Dat is ook bij de Golf V Comfortline) en kreeg daardoor druk op mijn rechter bovenbeen. Heel irritant was dat; heb hier veel aan laten doen om het iets beter te maken, wat wel hielp.

Eén punt van kritiek: af en toe haakt de versnellingspook. Je moet dan bewust schakelen wil je hier geen last van hebben. Van 5 naar 4 ging soms lastig en ook de achteruit haperde iets. Misschien ook wel een kwestie van gewenning.

Verbruik:
Zag de actuele verbruiksmeter varieren bij 100 km/u met wind kr 3 tegen tussen 1:12 en met wind neutraal 1:16 bij 100 km/u. Gemiddeld had ik volgens de boordcomputer over mijn testritje van 38 km met vrij veel stilstand en optrekken 1:11,7 li/km gereden, laat dit in werkelijkheid 1:11 zijn. Dit zegt niet zoveel. Mijn GP gaf aan ’t begin ook dergelijke waarden maar is nu (net 8000 km gepasseerd) pas een stuk zuiniger geworden.
31/8/07 (mijn zelf gemeten gemiddelde verbruik was over feb - jun 07 circa 1:13,9 en nu 1:14,8. Bij 105 km/u wijzerstand rij ik met wind neutraal of zelf ietsje tegen nog ruim 1:20, dat laatste volgens de boordcomputer. Dus er is meer uit te halen. Op 1 tank heb ik een aantal keren 1:16,4 gehaald, maar 1:17 moet er met enige moeite en extra veel snelweg voor de 1.4 8 klepper wel inzitten). Als ik dit nu eens vertaal naar de 1.4 T-Jet dan moet 1:14 er toch wel inzitten, gemiddeld.

De 1.4 T-Jet motor als standaard:
Ik heb me laten vertellen dat deze 1.4 T motor de 1.4 16V gaat vervangen voor ik dacht alleen de sport uitvoering. Dit zie je bij meer merken gebeuren, waaronder bij VW (Golf). Kwalitatief is de Golf niet beter dan de GP en voor de 200 kg zwaarder wegende Golf betaal je echter wel Euro 8000 meer (kost je ook Euro 140 meer wegenbelasting). Hoe lichter, hoe beter de prestaties en het verbruik is mijn motto. De GP T-jet komt valt in de 1100 kg gewichtsklasse, de Golf TSI in de 1300 kg klasse.

Conclusie:
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een prachtmachine is: stil, sterk, superstijve carrosserie, heerlijke zittingen en geen kraakjes of resonanties. Mijn eerste indruk is dan ook zeer positief.

Bovenstaande is geschreven op 17 juli 2007

Aanvulling 31/8/2007 over prestaties: op de snelweg zul je veel sportauto’s met (veel) grotere slurp motoren bij kunnen houden mocht je daar behagen in scheppen. Het wegtrekken bij het stoplicht en vervolgens doorpakken is van deze nieuwe auto redelijk tot goed. Omdat de auto nog niet was ingereden kunnen de prestaties alleen maar vooruit gaan. De prestaties zijn daarom voor een auto met zo’n kleine (turbo) motor zeker goed te noemen.

PROBLEMEN

Geen problemen. En gelet op de ervaringen met de Fiat GP zullen die ook niet snel komen.

Bovenstaande klopt aardig, maar het verbruik

  • 1.500 km

blijkt gunstiger. Dit was een proefrit. Ik was in het bezit van een GP 1.4 8v. Daarna heb ik in 2009 een 1.4 T-Jet aangeschaft. Daarvan 'moet' ik nog een review maken. Maar het verbruik wat ik met mijn T-Jet haal is gemiddeld 1:15,2 bij 80% snelweg en en doorgaans rustig rijgedrag.

De tussenacceleratie is ook veel gunstiger dan boven vermeld, namelijk:
80-120 in V (hoogste versn) 10,5 sec
80-120 in IV 7,9 sec
Auto voelt niet spectaculair snel aan door matige respons op gas.

Verder is de kwaliteit uitstekend. Ruim 2 jaar (2e hands van 2007) in bezit en geen problemen. Aan onderhoud nu slechts kwijt € 108 voor nieuwe accu en € 170 voor 2 nieuwe banden. Binnenkort de 60k beurt. Tot nu toe kwijt aan onderhoud over eerste 2 jaar, € 132 per jaar.

AANVULLING 23 juli 2013:
Bovenstaande verslag heeft betrekking op een proefrit van een (nog niet ingereden) GP T-Jet.

Nu even mijn bevindingen tot nu toe met m'n eigen Grande Punto T-Jet die ik sinds augustus 2009 heb met nu 77.000 km op teller.
De resons op het gas pedaal is goed, vooral op de snelweg. De auto kraakt niet, is stil, trilt niet, echt top. Geen problemen mee gehad en ik hoop er nog een aantal jaren in te blijven rijden. Zeer tevreden met de auto. En onderhoudskosten tot nu toe, € 140,- per jaar. In oktober komt de 90.000 km beurt. Verder is het de mooiste auto in zijn klasse (vind ik) en kan die, ook wat dat betreft, nog voorlopig mee.
De auto trekt licht naar rechts, het is niet veel maar dat is iets minder. De sterren heb ik iets gewijzigd prestaties van 4 naar 5 sterren, idem voor betrouwbaarheid. 'Comfort' sterretje eraf.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.