Fiat Grande Punto 1.4 16v Sportsound Plus (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieur

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v Sportsound Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto

  • 39.000 km

ALGEMEEN
Ik heb mijn zwarte GP nu 3 maanden, en heb er 10.000 km mee afgelegd. Een mooi moment om een kleine review te schrijven.

De voornaamste reden om deze auto te kopen was zijn uiterlijk. Naar mijn mening met stip de mooist vormgegeven auto in zijn (prijs)klasse, vergeleken met o.a. de saaie Polo, de lelijke 207 en de weinig gedurfde Clio.

De auto rijdt heel anders dan de 306 die ik hiervoor had. Het onderstel is een stuk stugger en rolt niet in de vlotte bochten. De GP stuurt erg strak. De bediening van de pedalen en het stuur is erg licht. Het rempedaal had van mij wat zwaarder mogen zijn, omdat gedoseerd remmen best wel even wennen is.
De koppeling en het gas laten zich echter wel goed doseren.

De motor moet je flink op toeren jagen voor hij loskomt. Optrekken tot zo'n 100 km/u kan heel vlot. Het Italiaanse 16-kleppertje voelt geraffineerd en modern aan i.c.m. de 6-versnellingsbak. De reactie op het gaspedaal is zonder 'vertraging', zoals sommige types nieuwe auto's hebben (Astra's bijvoorbeeld).
Na de 100 gaat het accelereren helaas wat minder gretig.

Het verbruik van de auto valt me mee. Zonder veel moeite is 1:17 goed haalbaar.

De auto is vanbinnen ruimer dan je zou verwachten. Ook achterin kunnen volwassenen goed zitten.

SPORTSOUND
De mijne is uitgerust met het Sportsound pakket. De speakers voor- en achterin zijn van prima kwaliteit en als extra is er in de kofferbak aan de rechterkant een kleine baskist geplaatst.
Voor wie talloze met LEDs verlichte versterkers en speakers in zijn Golfje legt is het waarschijnlijk niks, maar ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit en het volume van het audiosysteem.

BLUE&ME
Het Blue&Me systeem is in het begin even wennen, maar blijkt een erg fijne optie. Het biedt een mediaspeler via een USB ingang in het dashboardkastje en een uitgebreide Bluetooth handsfree set.
De handsfree functie is een beetje kieskeurig qua gekoppelde telefoons. Met mijn SonyEricsson werkt het over het algemeen goed, maar de Nokia van mijn werk kreeg ik niet gekoppeld. Gelukkig ben ik zelf ook geen Nokia fan.
De mediaspeler vertoont mijns inziens nog wel wat gebreken. Zo kun je niet FFWD-en door een nummer en kan geen volgend nummer worden gekozen (door de bijrijder) d.m.v. de toetsen op de radio zelf. Dit kan alleen via de knoppen op het stuur.
Het systeem is via spraakcommando's en de knoppen op het stuur te bedienen. Leuke extra's die je kunt installeren met een USB stick zijn de Berichtenlezer (leest smsjes voor) en EcoDrive (houdt je verbruiksgegevens bij op de USB stick voor evaluatie op de PC).

BOUWKWALITEIT EN ONTWERPFOUTJES
Qua bouwkwaliteit en ontwerp ben ik wel wat kleine dingen tegengekomen, die gewoon makkelijk hadden kunnen worden voorkomen of beter hadden gekund. Typische gevallen van 'een beetje jammer'. Maarja, het blijft een Italiaan.

- De plug waarmee de tankdop blijft hangen aan het klepje schiet er soms uit, en de tankdop moet met de sleutel worden geopend (liever van binnenuit).
- Het dashboardkastje sluit niet goed.
- Het ventilatierooster onder de voorruit laat aan 1 kant een beetje los (clipje gebroken).
- De achterbank is niet in delen neerklapbaar.
- Het raam aan de bijrijderszijde kan niet volledig geopend of gesloten worden door de knop een seconde in te houden.
- De radio schakelt in als je de auto van het slot haalt. Enkele ogenblikken later gaat hij vanzelf weer uit.

Laat overigens duidelijk zijn dat ik geen enkele vage storingsmelding o.i.d. heb gehad. Laat staan dat ik ergens ben gestrand. Maar zo hoort het ook bij een jonge auto. Vandaar ook gewoon 5 sterren bij betrouwbaarheid.

Wellicht heb ik in deze review wat teveel de negatieve punten belicht, want alles bij elkaar opgeteld blijft het een fantastische auto. Absoluut een plezier om in te rijden.

Aanrader dus!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.