Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 16.350 km |
Helaas al weer de 2e Punto Evo
- 3.350 km
Beste Autoweek: het type Fiat wordt dmv mij kenteken NIET goed overgenomen het is een EVO!
Onze vorige spiksplinternieuwe Evo werd op de geringe leeftijd van 3 weken en 1000 km door een oude Parijzenaar met een bijna net zo oude Mercedes (ook total loss)op de periferique aan bonken gereden (economisch total loss)
Dus maar weer exact dezelfde gekocht bij een aangenaam verraste dealer (2 nieuwe Evo's verkopen binnen een maand.....)
De vorige beviel al supergoed, maar daar waren we nog maar tot 1020 km gekomen, en dus nog niet losgereden (wel total) en alle ins en outs kunnen beoordelen.
Deze heeft dus al een fikse rit naar, in en van Frankrijk achter de rug.
Uiteraard net als zovelen van jullie tevoren goed georienteerd naar welke BPM en MRB vrije auto het zou worden. (Vrijwel) alle meningen waren unaniem: neem een EVO.
Wij dus gedaan.
Geen ENKELE spijt.
28 mei de Evo opgehaald en 29 mei naar Frankrijk.
PLUSSEN
Best wel ruim, al paste er geen planken van 3 meter in, voor 4 personen geen enkel probleem (al gaat er dan niet heel veel bagage meer mee.....)
Met z'n 2-en en best wel veel bagage voor in ons 2e huisje ging het prima.
Zeer compleet uitgerust, onze Progressive Black Dynamic is een parallel import uit Duitsland met:
alles van een NL auto + cruise control + ESP + Hill Assist Control
Stil (ook de banden),pittig,lekkere zit.Verbruik heenreis 1: 20 (tegenwind) terug 1: 22,5 (rugwind en al een beetje ingelopen) op de snelweg ca. 130 km/uur
In Frankrijk zelf (stad/binnenweg/route nationaal) 1:20,5
Heerlijke zit (stuur heel goed verstelbaar in hoogte en lengte) in de chauffeurststoel (voor mij 185 cm is de bijrijdersstoel iets minder, want staat iets hoger)
Alles werkt perfect, geen piepje, kraakje o.i.d. (ik heb wel anders meegemaakt met Italiaanse auto's)Fiat heeft in de onze al de versnelde opwarming gebouwd, de airco werkt snel en efficient en is door de blowersnelheid aan te passen goed te doseren (dus geen auto-airco)Ventilatie zeer OK.
Binnen de kortste keren gaat de bediening van alle knopjes en hendeltjes als vanzelf.
In de zon is de zwarte kleur met een mooie dieprode glinstering verrijkt!!
MINNEN
Inderdaad wel een beetje karige opbergmogelijkheden. Er passen flesjes in de 3 bekerhouders, zakje snoep in het netje rechts op de middenconsole, kaarten en/of CD-tjes in de deuren, de autopaperassen net aan in de daarvoor bedoelde ruimte in het dashbordkastje en dan nog ca 5 cm extra spul.Kleine afleggertjes mogelijk in middenconsole en kastje links.
En dat was het zo'n beetje.
Aflevering niet goed (zal geen naam van dealer noemen)
Ventieldopje ontbrak
Tank net niet helemaal vol
Monteur had deurbekleding bevuild
NL talige handleiding ontbrak (vorige keer WEL goed geregeld)
wordt vervolgd
Sorry, nog geen echt negatieve ervaringen
- 7.650 km
Nog eens met de Evo naar Frankrijk geweest met wederom veel genoegen.(terwijl er toch een grote leasebak voor de deur staat, maar ja , die bijtelling hé?)
Wat een rust heerst er toch- zeker nu alle bewegende onderdelen lekker langs elkaar glijden- in de kleine reus. Ik vergelijk het geluid wel eens met m'n vorige leaseauto een Mitsubishi Grandis diesel, maar dat wil Mitsubishi Nederland echt niet weten.....
Vanwege de tevoren bekende beperkingen (kleine bagageruimte)een beetje rekening gehouden met de hoeveelheid bagage (en dat is nogal wat met een eigen huisje in La France)
De achterbank opgeklapt, in gaan laden en dan toch nog ruimte over houden , zodat de dingen die met een vriend mee zouden komen, alsnog in de Punto pasten... (ps. ik laad tot de ramen, ik wil al die fransen van voor,opzij en achter in de gaten kunnen houden)
Heen- en terugreis, 2 x naar Aeroport de Bergerac,alle boodschappen met de auto was totaal 4000 km en dat probleemloos.
Wat mij (en ook andere reviewers) opvalt is het prima verbruik tot 120 km/uur en het toch wel onzuiniger worden boven die snelheid én de invloed van wind op het verbruik.
In de praktijk:
heenreis 130 km/u (wind mee) 4,6 l/100 km
ter plaatse 5,0 l/100 km
terugreis deels 130 km/u (wind tegen)4,8 /100 km
tijdens terugreis tussendoor gereset en 150 kilometer snelweg met 110-115 km/uur (en tien kaalgevreten nagels verder)verbruik 4,1 km/100 (ja, met tegenwind dus)
O ja , de compressor gebruikt voor het oppompen van verschillende dingen (voetbal, zwembad en ATB banden) handig.....
In de handleiding staat dat je de meegeleverde werkhandschoenen dient te gebruiken, maar die kon ik niet vinden , totdat er ik een miniem stukje plastic zag,wat 2 handschoenen bleken te zijn, daar zou een gynaecoloog niet mee willen werken (:(:
wordt wederom vervolgd
een jaar later
- 16.350 km
Net weer terug vanuit Z-Frankrijk (3e keer in 1 jaar) op 1e Pinksterdag, wat een heerlijk reisdag is dat toch (vorig jaar ook al)
Over een kleine 1000 km 9 uur en een kwartier gedaan (incl pauzes, tanken etc.)
Gemiddeld rond de 130 km/uur (of iets meer?) gereden en kom dan op 5,2 L/Km verbruik (zij- en tegenwind)
Een heel klein probleempje sinds de vorige keer: achterklep ging niet meer open, onder garantie nieuw slot gemonteerd.
Het was warm en na wat pielen de juiste stand van de airco gevonden (temperatuur halverwege de blauwe streepjes, ventilator op 1 en airco "aan")
Totaal gemiddeld verbruik nu 5,4 L/Km (stadsverkeer, ritten van 15-20 km en dus 6 x 1000 km)
Wel zelf de afgelopen winter het slangetje naar het luchtfilter van sludge ontdaan en dus geen problemen ondervonden in tegenstelling dat nogal wat ongelukkige Pevo rijders.
Wordt uiteraard vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.