Fiat Grande Punto 1.2 8v Dynamic (2006)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.2 8v Dynamic (2006)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.2 8v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 45.000 km

In december heb ik deze 1.2 Edizone Cool gekocht (schande dat deze niet tussen de lijst op autoweek staat!)
De auto ziet er goed uit, interieur is goed verzorgd. Mooie blauwe metallic lak. Hij stuurt lekker licht. Op de snelweg misschien te licht.

De 1.2 8klepper met 65pk heeft best wel pit.
Met 4 man in de auto gezeten en ging allemaal prima. In de stad, op de snelweg. Geen problemen.
De motor is ook nog eens tamelijk stil op de snelweg.

De optionele mp3 speler werkt perfect. De speakers klinken goed.
De kofferbak ruimte is prima. De hond stapt er met plezier in.
Ik heb er nu 6000km op zitten en het valt me op dat het oliepeil niet omlaag gaat. Ik had allang verwacht er weer olie bij te gooien.
Mensen kijken de auto na, wat natuurlijk een lekker gevoel geeft.

UPDATE: 12-7-2010
Na 3 en een half jaar rijden vrijwel geen problemen gehad. De auto is zuinig. Ik heb de vorige zomer zelfs een test gedaan door 90km/u te rijden over elke snelweg die ik tegen kwam en bij de stoplichten langzaam op te trekken. Ik haalde bijna 800km op 1 tank. Dit jaar probeer ik het nog eens en dan nog zuiniger rijden. Dit was wel met de airco uit :)
Over een half jaar gaat ie voor de eerste APK. Ben benieuwd.
Er is nog niks vervangen van accu, uitlaat, banden of ruitenwissers.

PROBLEMEN

  • 45.000 km

Bij aflevering was de kachel al stuk. Daar kwam ik pas 2 dagen later achter.
Doordat mijn 06-nummer niet bekend was bij de dealer (was gegeven tijdens de koop) duurde het ruim een maand voordat deze was gemaakt. Tussentijds deden de electrische ramen het ook niet meer aan beide kanten.
De kachel werkte, nadat deze was gemaakt, weer niet. Foutje van de dealer.
Het probleem van de ramen had te maken met een los geraakt stekkertje.

Een paar weken later kwam ik tot de ontdekking dat het paneel van de bediening van het electrische raam aan de passagierskant los zat. Deze was vast te zetten, maar kwam dan langzaam weer omhoog.
Productiefoutje gaf de dealer aan. Er is een heel nieuw deurpaneel in gezet.

Tegelijkertijd is er een softwareupdate op het motormanagement gedaan omdat de auto bij een koude motor schokkend optrok. Nadat de update was geweest reed ie 2 dagen goed en begon weer schokkend op te trekken bij een koude motor.
Ook heeft ie met koud en vochtig weer lichte start problemen. (had mijn eerste auto ook, fiat Tipo)

Ook een probleem wat niet te verhelpen was zijn de ruitensproeiers. Bij 30km/u of harder spuiten deze gewoon niet meer op de ramen.
Als ik stil sta dan sproeit de rechtersproeier okee en de linker tegen de wisser aan. De dealer heeft dit niet kunnen verhelpen en vertelde dat de druk op de sproeiers in orde was en dat deze bij Fiat zwak is. Dit geloof ik dus niet en ga dus binnenkort naar een andere dealer toe.

Rond de 70 rijden in z’n 3 of 4 kan de 1.2 niet zo goed tegen. Hij begint dan lichtelijk te trillen.
Ik heb dit in de demo auto gehad. Toen vertelden ze me dat de auto moest worden uitgebalanceerd.
Mijn auto heeft hetzelfde probleem (en de leen auto waarin ik heb gezeten ook)
Is niet hinderlijk, maar valt wel op.

Ben ik tevreden over de auto? Helaas niet. Ik had het graag willen zijn.
Als ie eenmaal op de snelweg rijdt dan is het een prima bak.
Service van de dealer valt ook tegen, maar daar komt een andere MyReview over.

UPDATE: 12-07-2010
3 en een half jaar later rijd ik nog in de Fiat. Ik zal eerlijk toegeven dat de auto geen problemen heeft gehad in die tijd. Het enige probleem wat de auto nog wel heeft is als ik naar rechts stuur en een strakke bocht neem, dan kraakt de auto aan alle kanten. Ik heb dit elk jaar tegen de dealer gezegd, maar ze kunnen het blijkbaar niet oplossen. Ook werkt de ruitensproeier nog steeds niet optimaal. Ook hier kan de dealer niet in helpen.

Over dealers gesproken. De dealer waar ik de auto heb gekocht is weg uit mijn plaats en vervangen door een citroen/renault/fiat dealer. Ook hier had ik slechte ervaringen en ga er ook zeker niet meer langs. De beste ervaringen tot nu toe, en daar breng ik de auto van de winter weer naar toe, is Van der Wal in Aalsmeer.
Eerlijke en sympathieke mensen.

ERVARINGEN

  • 82.000 km

UPDATE: 9-5-2013
Inmiddels is de auto al 6 en een half jaar oud en is het aftakelen begonnen.
De kilometerstand zit op 82.000km en de distributieriem is al vervangen.
Vorige jaar de 800km gehaald op 1 tank met woon/werk ritjes. Niet slecht!

PROBLEMEN

  • 82.000 km

UPDATE: 9-5-2013
Eind 2012 was er een lekkage in de oliecarter, kosten €450 en de airco is lek (€550, niet laten repareren)
De raambediening schuift nog steeds omhoog bij een beetje muziek met goede bas.
Bij een snelheid van boven de 30km/u spuit de ruitenwisservloeistof nog steeds niet op de ruit.
Vorig jaar was de motorkap kabel losgeschoten en kon de kap niet meer open.
Onder de motorkap komen allerlei rammel en brom geluiden vandaan.
Motorisch is ie verder nog goed, maar voor 2014 wil ik toch echt een andere auto hebben.

Laatste update

  • 100.000 km

De auto heeft inmiddels een ton gelopen.

Er zijn een paar onderdelen inmiddels vervangen.
De carterpan had lekkage (kosten 450 euro bij dealer)
En de airco had een lekkage (kosten 550 euro bij de dealer)
Dit was afgelopen jaar bij een kilometerstand van ongeveer 90.000

Aangezien ik de auto ga verkopen en nog één keer een beurt had laten doen hieronder mijn laatste kosten en mijn bevindingen van de afgelopen 8 jaar.

2 weken terug had ik een gebroken veerpoot rechtsvoor en de remschijven en blokken waren aan vernieuwing toe.
Ik heb ook de afgelopen 2 jaar een bijgeluid vanuit de motorkap gehad als ik tussen de 2000-3000 toeren reed. Dit is 2x verholpen en bij de 2e keer niet meer teruggekomen.
Daarnaast hebben de sensoren bij koude temperaturen af en toe kuren.
Zo denkt dat olietemperatuur dat ie kokend heet is bij een koude start. Dit duurt 1 seconde en dan is alles weer normaal.

Al met al toch nog een prima auto geweest ondanks de slechte start 8 jaar terug.
De auto heeft mij nooit in de steek gelaten en dat is waar het allemaal om draait.

Zou ik weer een Fiat kopen? Op dit moment zeg ik: "Nee!"

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.