Fiat Grande Punto 1.4 16v Emotion (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v Emotion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 213.500 km |
Toch nog maar even doorrijden?
- 211.000 km
Ik lees al lang reviews op Autoweek, en vond het wel eens tijd zelf een bijdrage te leveren. Onderstaande is een samenvatting van de afgelopen 3.5 jaar en 80.000 km.
- AANSCHAF -
In 2016 wilde ik als student een auto kopen, om op en neer te kunnen rijden tussen ouderlijk huis en universiteit, aangezien het met het OV meer dan 2 keer zo lang reizen was en dat na een jaar wat vervelend begon te worden. Daarnaast ben ik freelance muzikant, en ik moest wel erg vaak de auto van mijn ouders lenen, omdat een locatie met het OV in weekend 's avonds niet bereikbaar was.
Hoewel ik best een autoliefhebber was, had ik een nogal pragmatisch wensenlijstje:
- Max €5000
- Zeer goedkoop in maandelijkse lasten
- Airco
- Cruise Control
- Geschikt voor langere ritten en vakanties, bij voorkeur zesbak of in ieder geval niet te veel toeren op snelwegtempo
- Niet té traag (minimaal ca. 85 pk)
- Max 150000 km op de teller gezien ik jaarlijks toch al gauw 20000 rijd.
Uiteindelijk bleek een Grande Punto 1.4-16v of T-jet perfect in dit plaatje te passen, daarbij vond ik het een mooi model. Uiteindelijk een goed uitziend exemplaar, geheel full-option, uit 2007, gevonden bij een handelaar voor €4700, met 130000 km op de klok.
- OPSTARTPROBLEMEN
Achteraf (3 jaar later) was dit een niet de slimste aankoop, de auto was simpelweg iets te goedkoop vergeleken met de rest van de markt. Mijn inschatting was destijds dat dat door de kleur zou komen (beige is nu eenmaal niet zo populair), samen met het Blue & Me systeem dat niet meer werkte. Als student is de vrijheid van een eigen auto zo verleidelijk, dat je je eerste auto als vanzelf fantastisch vindt.. Ik had veel beter €1000 extra uit kunnen geven voor een mooi exemplaar in een fraaie kleur.
Uiteindelijk bleek de auto een lekke koppakking te hebben, hoewel de problemen hiervan pas na enkele duizenden kilometers opspeelden. Op enige compensatie vanuit de verkopende partij hoefde ik dus niet te rekenen. Uiteindelijk is er via een bevriende garagehouder voor een vriendenprijs een ruilmotor in de auto geplaatst bij 140.000km. Alles bij elkaar was ik dus wel zo'n €1250 lichter aan reparaties. Niet veel voor een ander blok in de auto, echter voor een student een aardige smak geld.
- Uiteindelijke ervaringen
Toch maar besloten met de auto te blijven rijden. Inmiddels staat de teller op ruim 210.000km. De auto heeft zich inmiddels bewezen als zeer betrouwbaar. Er is enkel regulier onderhoud aan gepleegd, plus wat kleine zaken als het bijvullen van de airco.
Het sterke punt van de auto is hoe volwassen hij is. Er zijn diverse lange reizen meegemaakt, en 1000 km op een dag is geen probleem. Het interieur is voor zijn klasse erg ruim en mooi, en door de cruise control en 6e versnelling heerst er een heerlijke rust aan boord, en in Duitsland is een kruissnelheid van rond de 160 uitstekend vol te houden. Het duurt wel héél lang voor je daar bent (zeker in 6), maar oncomfortabel is het niet. Wat dat betreft was deze auto een droom voor een student: goedkoop in maandelijkse lasten: 1 op 16, 1050kg. En toch heb je de mogelijkheid om met 4 mensen met de auto op vakantie te gaan (als je een beetje inschikt tenminste). Zoveel vrijheid is voor een student natuurlijk een droom..
De motor is in dezelfde als die in de Panda 100HP. Hoewel 95 pk op 1050 kg ruim voldoende zou moeten zijn, voelt de auto niet zo snel aan. Je hebt echt toeren nodig om tempo te maken. Met name op hogere snelheid is het zaak om terug te schakelen, in halen in 5 of 6 is geen goed idee. Met volle bepakking met 110 een berg op betekende ook vaak terug naar 5 om de snelheid vast te kunnen houden.
Nadelen zijn er ook: de besturing is erg licht en gevoelloos. Afgelopen jaar hebben we de Duitse Alpenstrasse gereden in het zuiden van Duitsland. Op de vele bergweggetjes die je dan tegenkomt moet je dus niet rekenen op een heerlijk communicerend stuur en onderstel. Leuk is wel dat je dan alles uit de auto kan halen wat er in zit, zonder dat het gevaarlijk hard gaat.
Een ander belangrijk nadeel aan de auto vind ik de stoelen. Een paar uurtjes gaat prima, maar zeker voor iemand van mijn lengte (ruim 1.90m) is de zitting véél te kort en biedt de stoel te weinig steun. Een ander probleem is de slechte kwaliteit van de lak. De auto verkleurt behoorlijk en wordt met het verloop van de tijd lichter. Dat zou opzich niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat de bumpers van kunststof niet meekleuren en het kleurverschil steeds groter wordt.
Mijn algehele oordeel over dit model is uiteindelijk toch zeer positief. Ik ken weinig mogelijkheden om voor zo weinig geld zo comfortabel veel kilometers te kunnen rijden. In die zin dus een perfecte auto voor een student.
- Nog maar even doorrijden?
Inmiddels slaat de twijfel toe: nog maar even door blijven rijden, of een andere, leukere auto kopen? De blokken en schijven voor zijn aan vervanging toe, de achterbanden zijn bijna versleten, en over 50.000km komt de distributieriem. Daarbij kun je boven de 2 ton wel wat kosten gaan verwachten. Tegelijkertijd heb ik weinig reden de auto weg te doen. Eigenlijk wil ik nog een keer een echt leuke auto voor we straks allemaal aan de stekker moeten. Bijvoorbeeld een E90 325i, om toch een keer een zescilinder gehad te hebben... Helaas is dat met mijn huidige jaarkilometrage toch wel erg prijzig.
verkocht
- 213.500 km
Deze week de auto verkocht, er zat redelijk wat onderhoud aan te komen, en ik was toe aan wat anders. Inmiddels in het bezit van een BWM 320i Coupe, uit 2010. Daar komt ook een review van, bij wat meer kilometers..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.