AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Doblò 1.4 8v Family Plus (2008)

autoreview

Fiat Doblò
Fiat Doblò
Fiat Doblò
Fiat Doblò
Fiat Doblò
Fiat Doblò
Fiat Doblò - interieur
Fiat Doblò - interieur
Fiat Doblò - interieur

Signalement

UitvoeringDoblò 1.4 8v Family Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf17.500 km
KM-stand laatst47.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 18.200 km

Na 7 jaar Skoda Octavia en een werk dichterbij tijd voor een nieuwe auto.

Dit was de enige wagen die aan alle voorwaarden die ik vooraf gesteld had voldoet;

- benzine (ivm belasting en gering aantal km per jaar)
- hoge zit (waarmee de Dacia LOGAN MCV afvalt)
- 7 zitplaatsen
- bewezen concept (uit de meerderheid van de data op autoweek myreview en andere webpagina's komt de Doblo best positief naar voor in zijn klasse!)
- niet te duur in aanschaf
- demo of jong gebruikt

Aangezien ik de auto nog maar ruim een week in mijn bezit heb kan ik er nog niet teveel over zeggen.
Over het algemeen bevalt de Doblo erg goed en na de nieuwe gisteren gezien te hebben in Brussel op het autosalon ben ik blij dat ik niet hierop gewacht heb, omdat hij niet dramatisch veel veranderd is en ik voorlopig even de centjes op de spaarrekening kan houden.

Wat zoals wel verwacht niet echt bevalt is de trekkracht van de 1.4. Als je uit een TDI komt met zijn hoge koppel is dat wel even anticiperen. In stadsverkeer is het geen enkel probleem, op de snelweg moet je duidelijk je plaats kennen. Maar ja, wat wil je met een cw waarde van een kartonnen doos op wielen.

Je krijgt echter wel een giga grote auto terug, en het nadeel van de motor valt op te lossen door voor een zware JTD te kiezen. Gezien de vriendelijke prijzen bij FIAT tov vele andere merken zou het in de toekomst nog wel eens zo kunnen zijn dat de 1.4 toch nog eens opgevolgd gaat worden door een JTD.

Het comfort is verder uitstekend, toch heb ik goed ingevuld omdat de starre achteras met bladveren wel wat afdoet aan het algehele comfort.

In totaal alles toch nog boven verwachting, alle nadelen (1.4 en bladveren) waren goed bekend en dus geen verrassing! Wijzelf vinden de auto zelfs mooi en hebben gisteren al voor de regen onder de mega achterklep geschuild!

Voor wie een hoge zit zoekt, waar voor zijn geld en lak heeft aan wat de buren denken een keuze om zeker te overwegen!

Ik zal proberen regelmatig even een update te doen.

Update 47000km

  • 47.000 km

Na 30000km zonder enig probleem gaat de Doblo plaats maken voor een heel andere auto, omdat we toch tegen het hoge verbruik aanhikken. 1:10 wat je ook doet, en geen betering. We hebben besloten onze Doblo in te ruilen op een nieuwe Twingo DCI, terug naar Diesel.

Geen nood meer aan een grote auto, en we willen graag wat vaker weg, dit zal geen probleem zijn in de Twingo! Binnenkort hierover een eerste verslag.

De Doblo in het kort;
VOOR;
absoluut geweldig zicht in de hoge auto, en wat een ruimte! Fietsen erin, geen enkel probleem, en dan die handige schuifdeuren, geweldig!

TEGEN;
Benzineverbruik en de starre achteras, het blijft een bus......en de loodzware derde zitrij, kost je bijna je rug.

Goeie auto, toen ik hem kocht was ik me van de nadelen bewust maar nu is het tijd om weer lekker te gaan dieselen. Hopelijk ooit weer eens terug naar een Doblo, maar dan wel met een dieselmotor, zit er budgettair helaas voorlopig niet in...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren