Fiat Croma 2.5 i.e. V6 (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Croma 2.5 i.e. V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 197.000 km |
KM-stand laatst | 197.500 km |
Mijn ervaring met deze comfortabele reis limousine
- 197.500 km
Vanaf dat ik mijn rijbewijs behaalde, passeerde al diverse Italiaanse auto’s de revue.
Een Fiat Croma heb ik van kleins af aan al een mooie auto gevonden. Het hele punt om deze auto komt eigenlijk omdat ik ben opgegroeid in diverse Fiat Croma.
Zodoende heb ik een zwak voor deze auto. En wat te bedenken van alle ruimte en luxe die in deze auto zit.
Mijn allereerste Fiat Croma betrof een 2.0 16v i.e. Business versie. Deze uitvoering had al 140pk en kwam ook zeer goed van zijn plek. En bij het gas geven op de snelweg klonk er een typische ‘Lampredi’ roffel uit het vooronder. Toen ik van werk verwisselde en in mijn eigen stad ging werken had ik in principe geen grote auto meer nodig. Waardoor de Croma 2.0 16v i.e. het veld moest ruimen. Na o.a. een Fiat Uno en Fiat Punto te hebben gehad wilde ik toch weer wat anders.
Aangezien ik privé toch niet veel rijd en mijn werk kilometers ook zeer beperkt blijven lonkte het toch weer om naar een wat grotere (lees: comfortabele) auto te kijken.
En toevallig of niet, op dat moment zag ik op het internet een advertentie staan van iemand die van zijn Fiat Croma 2.5 V6 i.e. af moest.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik maakte een afspraak met de desbetreffende persoon, ben wezen kijken en nam de Fiat Croma gelijk mee.
Geluk bij een ongeluk was het een aardig stukje rijden om weer thuis te komen, dus kon ik mooi genieten van alle luxe snufjes en het comfortabele onderstel van deze Fiat Croma.
Het rijden is echt een genot, je zit heerlijk in de standaard lederen zetels en zelfs op de achterbank is het goed toeven. En dan de motor die is helemaal super. Het betreft de 2.5 V6 Busso motor die ze ook in de Alfa Romeo 155 monteerde.
Je kunt hiermee heerlijk schakellui rijden, 50 a 60 km/h in de 5e versnelling en dan accelereren is geen enkel probleem. Het geluid is ook erg mooi en behoorlijk verslavend. Boven de 3000 toeren begint het typische V6 roffel over te gaan in een heerlijk snerpend geluid. Affabriek zijn de 2.0 Turbo i.e., 2.5 V6 i.e. en de 2.5 Turbo D modellen van de Fiat Croma voorzien van andere schokdempers. Dat is op zich wel te merken want deze Fiat Croma ligt een stuk strakker en steviger op de weg dan mijn vorige Fiat Croma, wellicht speelt het ledig gewicht hierin ook nog een rol.
Hieronder een opsomming van de standaard uitrusting van een Fiat Croma 2.5 V6 i.e.:
- ABS
- Achterbank neerklapbaar
- Automatic Heating System
- Breedte en verstralers
- Buitentemperatuurmeter
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Check paneel
- Elektrische ramen voor en achter
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Elektrisch schuif en kanteldak
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel
- Koplampen met automatische hoogteregeling
- Koplampsproeiers
- Lederen bekleding
- Lichtmetalen velgen
- Midden armsteun voor en achter
- Olietemperatuurmeter
- Olie en koelvloeistofniveau meter
- Solar getint blauw glas
- Stuurbekrachtiging
- Verstelbare kaartleesspot voor en leeslampjes achter
- Verstelbare lendensteun voor de bestuurderstoel
- Voltmeter voor de accu
- Zon rolgordijnen voor het achterraam
Mijn Fiat Croma 2.5 V6 i.e. is nog voorzien van de volgende opties:
- Metallic lak (dit was standaard op een Business model)
- Trekhaak (deze is echter pas in 2008 gemonteerd)
Toen ik de Fiat Croma kocht wist ik dat er het een en ander aan werk aankwam. De waterpomp was namelijk in bar slechte staat en maakte eigenlijk al wat verontrustende geluiden. Met een lichte voet huiswaarts gereden en kort daarna gelijk alle onderdelen besteld om de hele operatie gelijk in 1x goed uit te voeren. Toen eenmaal alles los lag bij het motorblok konden wij ook goed zien dat de distributieriem spanner al in tijden niet was vervangen. Na alle bougies, riemen, rollen, spanners, waterpomp en vloeistof te hebben vervangen kon het echte genieten beginnen. Het Rijden!
Het verbruik valt mij ook reuze mee, 1 op 12 bij een normale rijstijl is haalbaar. Echter als ik een middagje wil gaan sporten op de autobahn bij de oosterburen zal het uiteraard beduidend lager uitvallen. Zijn er dan verder geen wensen meer voor deze Fiat Croma? Misschien wil ik het onderstel nog iets verlagen d.m.v. verlagingveren, tevens heb ik nog een setje elektrisch inklapbare buitenspiegels liggen. Die worden ook binnen korte termijn gemonteerd.
Al met al voor mij een super fijne auto, en voor de kritische mensen onder ons: Al het elektronica in mijn Fiat Croma werkt zoals het hoort, dat was ook het geval in alle andere Italianen die bij mij op de stoep hebben gestaan. Ik zal bijna zeggen dat mensen die liefhebber zijn van een ruime Italiaanse auto maar eens een Fiat Croma kunnen overwegen en zeker de V6 versie. Het enige nadeel voor deze mensen is: ze zijn eigenlijk zo goed als uitgestorven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.