Fiat Croma 2.4 Multijet 20v 200 Emotion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 2.4 Multijet 20v 200 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 90.253 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
2.4 JTD en Squadra Tuning
- 92.500 km
Het was wel een hele overgang; Van de grote mastodont naar de (nog steeds grote) Fiat Croma.
Het rijplezier en het comfort maken veel goed.
Omdat het sowieso beter kan, de motor laten tunen bij Squadra Tuning in Nunspeet. Een wereld van verschil!
De motor hangt heerlijk aan het gas en het geheel is rustiger en nog vloeiender geworden. Het verbuik is NB met een kilometer per liter afgenomen. 1 op 13,6 volgens de boordcomputer.
Tot nu toe is de grote Fiat een heerlijke auto.
FLINK WAT KILOMETERS GEMAAKT
- 96.500 km
Sinds de aanschaf toch best wat kilometers gemaakt. De auto rijdt gewoonweg erg comfortabel en natuurlijk heel erg snel, als je dat wilt.
De winterbanden zijn er vanaf en de zomerbanden erop. Dat gaat met velg en al, overigens. Wat een matige zomerbanden. Vredestein banden inclusief onbalans. De garage heeft opnieuw gebalanceerd en de boel is stil.
De auto geeft geen krimp. Alles doet het en blijft het doen. Het verbruik is ronduit verrassend. 1 op 13,3 gemiddeld!
REISWAGEN PUR SANG
- 103.000 km
Onlangs een prachtige rit gemaakt naar Mulhouse. Aldaar is een wereldberoemd automuseum, die de collectie herbergt van de gebroeders Schlumpf. Deze broers verzamelden in ongeveer twintig jaar zo'n 500 auto's met een bijzondere voorliefde voor Bugatti (en andere luxe merken). Er staan daar maar liefst drie Bugatti's Royale. Nou, daar viel mijn mond toch wel even van open. Wat een pracht en wat een schitterende weergave van de geschiedenis van de auto. Rij na rij gerestaureerde auto's. Die broers hadden op enig moment 40 monteurs in dienst om de wagonladingen klassiekers te restaureren.
Op de duitse autobahn kan de Croma 2.4JTD zijn tanden laten zien. Wat een feest van power, souplesse en snelheid. Lange stukken rond de 190 km/u en zelfs op enig moment 230 km/u gereden. Ik vond het wel welletjes zo, maar de Croma wilde nog wel even een schep er bovenop gooien.
Slechts weinig wind- en bandengeruis en af en toe de diepe vijfcylinder grom, maken het plaatje af. Wat een bak! Wat een heerlijke auto om te berijden. O ja, en dan toch bescheiden verbruik. Ruim 15 kilometer per liter.
En toch heb ik 'em vandaag ingeruild voor een andere auto. Ik had erg veel lol, maar het gezin mist de Rodius nog elke dag en klagen steen en been. Niet dat ze geen zitruimte hebben, want dat is ronduit goed in de Croma. Maar zij missen de loopruimte (sic) en de hoge zit.
U raadt het al. Ik heb de laatste in goede staat verkerende en met lage kilometerstand Rodius gekocht. Ik moest er wel even voor rijden, maar dat vind ik met de Croma niet erg.
Slotconclusie:
De Croma, zeker met deze fantastische motor, is een aanrader. Fijne en comfortabele auto, die ook heel stevig en goed in elkaar is geschroefd. Er is over enkele weken een hele goede te krijgen bij Selles te Genemuiden, kan ik u vertellen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.