Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 Multijet 16v 150 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Croma 1.9 JTD 16V Emotion
- 155.000 km
Als opvolger van een Multipla JTD had ik eigenlijk mijn zinnen gezet op een Alfa 159 SW JTD. Mijn barchetta, hoewel een geweldig autootje, gebruikten we niet vaak. Een 159 kon dan mooi in de behoefte van een lekker potje sturen voorzien.
Maar ja , hoe gaat dat: voor het gezin heb je toch meer ruimte nodig, zodat de Alfa voorlopig even moest wachten.
Een Croma was een redelijk alternatief naar mijn idee, maar dan moet het wel gaan om de wat mij betreft fijnste uitvoering. Dus moest het bij voorkeur een Emotion uitvoering worden met 1.9 JTD 16V motor, handbak, leren bekleding, brede velgen, navigatie en groot open dak. The full works. Ik vond er een met 126.000 km in een mooie kleurstelling, technogrijs met lichtbruin interieur. Heel chique en mooi afgewerkt.
Croma en ik zijn niet zo goed van start gegaan. Direct na de aankoop kreeg ik problemen met de motorloop. Hij hield erg in. Mijn gok was dat dit te zoeken was in de EGR klep. De verkopende garage was nogal koppig door me eerst op pad te sturen met een reinigingsmiddel in de tank en daarna –toen dat niet afdoende bleek- de luchtmassameter te verdenken. De vervuiling van de EGR is een bekend euvel bij deze motoren en na mijn aandringen is die ook vervangen. Probleem daarmee opgelost.
Ik kan niet anders zeggen dat de kilometers daarna vrijwel probleemloos zijn geweest.
Er deed zich een piepje bij voorwielophanging en is niet meer verdwenen.
De ruitewisserleiding voor, onder de parafaan, lekte enige tijd maar dat kon ik zelf eenvoudig verhelpen. Het mechanisme van het schuifdak is wat gevoelig en moet af en toe gereinigd worden. Inspuiten met siliconenspray helpt.
Rij-ervaringen
Dat is even wennen. De croma rijdt nogal anders dan menige Fiat. Een GM onderstel is niet het beste uitgangpunt, volgens mijn hang naar italiaanse mobielen. De vering is comfortabel zacht maar met een goede demping. Geen sportief weggedrag maar wel prima voor de langere afstanden. Op een bochtig parcours kan het overhangen storend zijn. De carrosserie is daarbij eigenlijk te veel in beweging.
De motor daarentegen is beste onderdeel met veel koppel, sterk en stil. Het verbruik komt bij stevig doorrijden op 1: 15.
Het interieur is behoorlijk verfijnd en zou een Lancia niet misstaan. De ruimte is top en de koffer groot. Minder handig is dat de bank niet helemaal vlak neerklapt.
Koppeling, versnellingsbak bedienen goed en passen bij de motoreigenschappen. Een goede aandrijflijn dus. Een koude start in de huidige winter geeft geen probleem en de motor draait al snel mooi rond.
De brede velgen en banden (225 45 18) staan hem mooi, maar hebben een serieuze keerzijde.
De gevoeligheid -waarschijnlijk door de bandenmaat- voor spoorvorming e.d. is te groot. Af en toe lijkt de auto zelfs een sprongetje opzij te maken. De wat slappe veren helpen hier niet bij. De besturing daarentegen is niet onaardig: redelijk zwaar met wat gevoel.
De Croma is geleverd met Pirelli Pzero banden. Ze waren bij aflevering niet nieuw maar blijken in elk geval snel te slijten, vooral achter. Dat schijnt een vaker voorkomend euvel te zijn bij Vectra derivaten. Ik heb nu Kumho ecsta spt ku31’s in dezelfde maat rondom laten opleggen. Blijkbaar combineren die goed met dit onderstel: misschien niet het laatste woord in scherpte maar stiller en niet zo gevoelig voor spoorvorming. Heel acceptabel dus en goed betaalbaar.
146.000 km
Net terug van een tripje naar Berlijn. Het is toch wel een erg goede auto voor de autobahn. Airco en cruisecontrole aan, hoge gemiddelden, stilte aan boord en dat lekkere koppel dat je steeds vooruit sleurt.
Het laatste half jaar heb ik wat minder kilometers gemaakt. Met mooi weer heb ik een alternatief in de vorm van een MX5. Tja, dan blijft de Croma toch even op zijn plek.
Onderhoud:
Bij 142.000 km zijn de DB riem en de waterpomp vernieuwd. Omdat als vervangingstermijn om 150.000 km of 5 jaar aangegeven wordt, leek me dat wel zo veilig. Meteen is ook de thermostaat vervangen (het metertje voor de koelvloeistof temperatuur gaf al een paar maanden geen waarde meer aan). De piepjes waar ik het eerder over had, bleken slechts afkomstig van aanlopende remveertjes. Dat stelde dus niets voor.
143.000 km
Tijd om de leren bekleding eens aan te pakken. Het ziet er nog prachtig uit en dat wil ik graag zo houden. Voorzichting gecleand met Autoglym en vervolgens met een onderhoudsmiddel , ook van Autoglym behandeld. Voelt goed.
144.000 km
APK, zonder problemen. Ik vind zelf de remschijven achter nogal dun worden maar daar werd niets over vermeld. Hoeft overigens ook niet voor de APK. Ik betaalde bijzonder weinig,30 euro, bij ATU. En dat voor een diesel. Mogelijk dat een wat meer serieus bedrijf wel het advies had gegeven de schijven op termijn te vervangen. Maar je hoort me niet klagen voor zo’n bedragje.
146.000 km
De ruitesproeiers werkten niet. Onder parafaan gekeken en daar bleek dat er een slangetje was losgeraakt. Goed op zijn plaats drukken lijkt weer afdoende.
153.000 km
Een van de gloeispiralen moest vervangen worden . Drie zijn er nog goed maar daar kun je op wachten….beter alle 4 meteen vervangen. Gelukkig is dit bij een specialist geen duur klusje.
Er zijn niet zoveel kilometers bij gekomen. Met het mooie weer in de nazomer en herfst liet ik de Croma nog al eens staan en mocht m’n oude MX5 (opvolger van de barchetta)naar buiten.
154.000 km.
Een paar weken geleden heb ik bij een particulier een set Continental TS 830 winterbanden op Opel Zafira velgen gekocht. Ze zijn 1 winter gebruikt en hebben ruim 7mm profiel over. Tot nu toe zijn ze heel stil. De zomerbanden beginnen juist harder te zoemen, waarschijnlijk omdat de achterbanden gecupt raken. Verder is er nog niet veel over te zeggen omdat we nog geen winterse omstandigheden hebben gehad. De maat 205/55/16 is prima voor de winter maar toont nogal iel bij een Croma. Bovendien is nu sprake van een flinke afwijking in de snelheidsmeter en kmteller, door de kleinere omtrek.
Het verbruik blijft gemiddeld 1: 15. Het rijgedrag (constante bescheiden snelheden vs steeds goed doortrekken) lijkt hier niet zo veel verschil in te maken.
155.000 km
Ik ben toch overstag gegaan naar een Alfa 159 SW JTDm 16v. Inmiddels is de ruimte achterin van wat minder belang geworden. Dit, samen met een goede inruilprijs voor de Croma, gaf de doorslag om een auto te kopen die mij het gewenste fijne stuur- en rijgedrag geeft . De kortgeleden aangeschafte winterbanden passen ook op de 159. Dat scheelt weer.
Dit zegt niets over de goede eigenschappen van de Croma . Ik sluit af met conclusie dat het een ruime auto is met een goed kwaliteitsgevoel. De motor is gewoonweg fijn, stil, redelijk zuinig en betrouwbaar. Het onderstel is niet zo verfijnd want te veel gebaseerd op GM techniek . Dat had Fiat beter gekund.
Er is redelijk wat onderhoud aan de Fiat besteed. Dit zijn zaken die je kunt verwachten of ook moet uitvoeren bij deze km stand en leeftijd.Niet zo bijzonder dus.
Als geheel is het wel een auto die ik kan aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.