Fiat Croma 1.8 16v Dynamic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.8 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 125.123 km |
KM-stand laatst | 201.500 km |
Aanschaf
- 125.123 km
Al een tijdje waren we op zoek naar een andere auto. Helaas konden we niks vinden wat het comfort en het rijgenot van de Fiat Stilo (zie eerder reviews) kon benaderen. Na vele overwegingen hebben we besloten vandaag de Kia Carens in te ruilen voor een iets jongere Fiat Croma al heeft deze wel iets meer kilometers.
Aankomende maandag gaan we deze ophalen bij Vireo in Utrecht.
Auto in ontvangst genomen
- 125.250 km
Vandaag hebben we de "nieuwe" gebruikte Croma 1.8 opgehaald bij Vireo in Utrecht.
De Fiat stond te glimmen in de showroom.
DE verkoper was nog even bezig met een andere klant, dus nog genieten al kijkend naar onze nieuwe aanwinst.
Na het papierwerk, de uitleg gestart een weggereden uit de showroom.
Zoals in één van de andere reviews hebben we al enige ervaring met Fiat, dus het is net "thuiskomen" en alles voelt heel erg vertrouwd. Wat opvalt is dat de oude eigenaar heel erg zuinig was op "onze" auto. Op wat steenslag na is er geen opvallende schade gevonden. Ook de bekleding ziet erg mooi uit.
O ja, de Croma is afgeleverd met een onderhoudsbeurt welke bij zijn kilometerstand hoort een nieuwe APK en heeft banden van 2011 en 2013. Niet te vergeten een halve tank benzine.
De distributieriem mag nog 40.000 km zijn werk doen.
Eerste indruk,
Na het wegrijden uit de showroom even gestopt om de spiegels en de stoelen goed te zetten. Bij ons huisadres aangekomen de telefoon gekoppeld aan Parrot en nog wat spullen ingeladen.
Na de tank helemaal vol gegoten te hebben een rit gemaakt naar een kennis in Friesland. Wat een genot van de rust, de lage toeren welke de motor maakt bij een constante snelheid en het gemak waarmee de cruise controle werkt.
En dan het verbruik, bij 130 constant 1 op 12.7 volgens de boardcomputer. Weet van onze Stilo dat dit redelijk precies is, dus dat is mijnsinziens erg netjes voor een 1.8 met 140pk en 175 NM aan koppel, daarbij niet te vergeten dat de auto een kleine 1500 kg weegt.
De keuze,
In eerste instantie wilde we een Kia Carens III, we hebben er een keer in gereden en het kon mij niet bekoren. Het Amerikaanse karakter past mij niet voor wat de wegligging en past zeker niet bij een sportieve rijstijl.
Daarbij komt dat de Croma meer auto is met meer luxe en ander elektronisch lekkers. Ook was het al enige tijd een model welke op mijn verlanglijstje staat.
Door de prijsstelling van de Croma met deze kilometerstand werd deze ook bereikbaar.
Ondergewaardeerd,
Helaas is de Croma nooit een hardloper geworden in de verkoopcijfers, ondanks de uitrusting en het comfort. Is het de samenwerking met Opel geweest waarmee de bodemplaat en de benzine motoren worden gedeeld, of.... geen idee.
Eerste indruk na een paar dagen rijden.
Wat een stille auto, zowel motorisch als andere bijgeluid. De 1.8 kan goed meekomen met het overige verkeer en doet zijn werk in alle rust. Ver doorhalen om op gang te komen is zeker niet noodzakelijk, maar in (te)lage toeren is terugschakelen noodzakelijk.
Het stuur is zowel in diepte al in hoogte te verstellen. De stoelen, in deze auto, zijn beide in hoogte te verstellen.
De cruizecontrol laat zich uitermate makkelijk bedienen.
De ruimte voor de achter passagiers is gigantisch.
De kofferbak begint te echoën als je deze open doet en als je de achterbankleuning plat legt.....jemig wat een ruimte.
Jammer dat er standaard een thuiskomertje onder de bodemplank ligt.
Verbruik is voor zo'n grote auto laag, dit is al eerder beschreven.
Mooie accessoires,
-donker getinte achterramen
-afneembare trekhaak met wegklapbare stekkerdoos
-ruitenwissers met automatische intervalstand dmv sensor op de voorruit.
-interval op de achterruitenwisser.
-alle ramen kunnen met de sleutel worden geopend en gesloten.
-automatische verlichting, helaas nog zonder dagrijverlichting.
Wat valt er op, cq. moet iets aan worden gedaan.
-De rechtuitstabiliteit voelt wat onzeker, dit is mogelijk het wennen aan de lichte besturing of een niet geheel goede uitlijning van de wielen.
Even afwachten of het inderdaad wennen is anders een afspraak maken bij de garage.
Verder geen bijzonderheden....
Grote rit en hulpveren geplaatst
- 126.350 km
Afgelopen weekeinde een groot stuk gereden. Wat een fijne auto en wat is die zuinig. Dat scheelt een slok op een borrel met de Koreacruiser.
Had een heel eind met de cruise controle op 100 km gereden en de verbruiksmeter liep tegen de 1 op 16.
De 1.8 motor doet zijn werk in alle rust en kan zonder van hoge toeren gebruik te maken zijn werk doen.
De zit achter het stuur is goed te verstellen, zowel in de hoogte als de diepte de lende steun. Daarbij komt dat het verhoudingsgewijs erg stil is. Je kan zonder stemverheffing met elkaar praten.
De radio welke standaard geleverd is geeft een zeer mooi geluid.
Blijft jammer dat de Croma zo ondergewaardeerd is.
Hulpveren.
Omdat de Croma wat achterover hangt ook als deze niet beladen is heb ik besloten om hulpveren te plaatsen. Na enig speurwerk is de keuze gevallen op MAD. Het artikelnummer wat erbij hoort is HV-124145. De kosten hiervan zijn tussen de € 135.- en de € 180.- en over het algemeen zonder de montage kosten. Men rekent in de garage hier ongeveer een uur voor. Maar met logisch nadenken is het best heel goed zelf te doen in ongeveer 10 minuten per kant. Dat is exclusief het los en vastzetten van de wielen.
De achterkant van de auto is bijna 4cm hoger gekomen.
Wordt vervolgt.....
Garantie zaken
- 127.100 km
Vandaag zij de laatste garantiezaken bij Virea in Utrecht opgelost.
- Er is een nieuw ruitenwisserblad voor de voorruit geplaatst,
- Er is een nieuwe achterruitenwisser geplaatst, deze heeft de Croma echt nodig.
-Er is een nieuwe motor geplaatst ten behoeve van het raammechanisme van portierraam LV.
-Nog een paar bekledingsklemmen geplaatst.
Rest nog een lakstift.
Helaas zijn de spatlappen niet meer leverbaar. In universeel wordt het ook lastig. Weet of heeft iemand deze nog liggen, onder Lineaccessorinummer 50901468 houd ik mij aanbevolen.
Het enige wat niet is opgelost is de koppeling, deze grijpt zeer klapperend aan bij lage/stationaire toeren van de motor. Wellicht een kwestie van gewenning.
Dingen die opvallen,
Ruitenwissers in de automatische intervalstand, deze leiden een heel eigen leven soms kloppen de ruitenwisserslagen soms klappen de wissers al ongeleide projectielen over de voorruit terwijl deze geheel droog is.
De achterruit kan niet zonder wisser, dan slaat deze zeer snel dicht.
De automatische stand van de verlichting is ook niet te pijlen. Dus op een andere gevoeligheid gezet. Kijken of dat beter is. Blijft jammer dat de Croma nog niet is voorzien van dagrijdverlichting. Heb ook geen idee of dit zonder problemen kan worden aangesloten.
Trekhaak,
Wij hebben we eentje van het afneembare soort. Na het monteren ervan heb ik wat moeite gehad om deze weer te demonteren. Na dat ik deze heb losgekregen maar een douche van WD40 gegeven. En dat vond het ontgrendelingsmechanisme heel erg fijn.
Lampjes vervangen
- 127.800 km
Vandaag begon een oranje lampje te branden op het dashboard met de melding dat de remlichten gecontroleerd moesten worden.
Dus even kijken welk het was, dit bleek de linker te wezen. Na dit onderzoek eerst maar even in het instructieboekje gekeken welke lampjes ik nodig had en hoe het vervangen in het werk gaat.
De lampjes maar een aangekocht, want als de ene kant kapot is zal andere ook bijna nodig zijn.
Na het losdraaien van de boutjes welke nodig zijn om de unit los te krijgen blijkt het nog niet zo makkelijk te zijn om deze uit de vergrendelingsnokken te krijgen. Maar als de uit dan los is blijken de draadjes ook wel heel erg kort te zijn. Of is dat omdat aan onze Croma een trekhaak, dus extra bedrading zit....wie zal het zeggen.
Na wat gepruts ook het stekkertje los en de lampjes vervangen. Ook de rechter kant maar gedaan en dat bleek geen overbodige luxe.
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 hebben we niks te klagen.
130.000 km
- 130.900 km
Zo inmiddels 5000 kilometer gereden.
De ervaringen tot nu toe,
Caravantrekker,
Van de week voor het eerst een toch met de caravan gereden, deze weegt beladen slechts 1150 kg. Wat doet de 1.8 dat makkelijk. Wel heb ik gemerkt, middels de brandstofverbruiksmeter dat het rijden in de 4e versnelling de zuinigste keuze is bij 95 op de teller.
Banden
Wellicht over het hoofd gezien bij de afleverbeurt, maar de Croma was afgeleverd met 2 verschillende DOT-codes, is leeftijd van de banden, en deze waren ook nog eens diagonaal gemonteerd wat lijden tot een zeer zoekerig rijgedrag. Dat wil zeggen, bij hogere snelheden, lees 120 km/u, was de rechtuit stabiliteit ver te zoeken. en niet te spreken met hogere snelheden op de Duitse autobaan. Dus de oudste banden vervangen voor nieuwe Michelins Premecy van het laatste model en deze voor geplaatst en oudere op de achteras.
Wat een verschil, zowel et bochtengedrag als de rechtuit stabiliteit kwam dit duidelijk ten goede.
De bandenmaat is 215-55/16 93 W welke ook oor de fabrikant zijn voorgeschreven. De Limburgse bandenboer vroeg er 154 euro per stuk voor. (gemonteerd en gebalanceerd en een nieuw ventiel.)
Brandstofverbruik
De Croma is ondanks de 1.8 motor en de 1505 kg eigen gewicht erg zuinig, dit zeker ten opzichte van onze vorige auto de Koreacruizer.
Omdat in Luxemburg de brandstof een heel eind goedkoper is heb ik besloten om een tank 98 V-Power te tanken. en even in de 4e versnelling, lees een hoger toerental, blijven rijden. Vanaf St-Vith de snelweg op en dit resulteerde in een oplopende koelvloeistoftemperaturmeter en een stotterende motor vervolgd door het ontbranden van alle vuil aanlag in de motor en de uitlaat.
Hierna was alles weer normaal.
Resultaat de motor liep rustiger en werd zuiniger en heeft meer trekkracht.
Verbruik solo: tussen de 1 op 12.5 en 13.5 en op de zuinigste omenten zelfs 1 op 15.2
Verbruik met caravan: tussen de 1 op 7.5 en 8.5
Versnellingsbak
Wat opvalt is dat de versnellingen erg lang zijn. In de 3e versnelling kan je van 20 tot 130 km in de 4e zelfs van 30 tot 190.
Het heeft een groot voordeel dat je redelijk schakellui kan rijden, In ieder geval solo.
Multiriem
Tijdens de afgelopen vakantie, waarbij we zat regen hebben gehad piepte de multiriem behoorlijk lang en vooral veel. Vandaag even een bezoekje aan de dealer, donderdag de afspraak voor de vervanging.
Parrot
De Croma is voorzien van een Parrot CK 3100 handen vrij telefoonsysteem. Omdat het schermpje af en oe uitviel heb ik besloten om een nieuwe aan een schaffen.
Bij Bol.com los leverbaar voor € 60.-. Een uurtje knutselen en d boel weer voor elkaar. Achteraf was het slechts een losgetrokken stekkertje, dus dat viel reuze mee.
Wordt vervolgt
Uitlijnen en balanceren
- 132.000 km
Vandaag de Croma toch maar even laten uitlijnen. Het viel me op dat de auto naar rechts trok.
Dus even een afspraak gemaakt en kon gelijk terecht. Op de brug, de banden gebalanceerd, het scheelde maar een paar gram.... en daarna de wielen in het spoor gezet. Ook geen overbodige luxe.
Geen trillingen meer in het stuur en kaarsrecht rechtuit ook bij handen niet aan het stuur
Nieuwe banden, remblokken en mattenset
- 137.500 km
Inmiddels een kleine 12.500 km verder, na aanschaf, en voor wat betreft het comfort niks dan lof, wat een fijne auto de Croma.
Omdat de Croma al een tijdje mee gaat werd het tijd om een paar dingen te vervangen, namelijk:
De matten,
Deze zijn vermoed ik net zo oud als de auto. De mat aan de chauffeurskant had zijn beste tijd gehad. De plek waar de hakken altijd op rusten waren inmiddels doorgesleten en bij het uitkloppen werden het 2 losse delen. Een paar strookjes met Duck tape hebben nog even voor een levensverlenging gezorgd, maar fraai, nee absoluut niet....
Origineel Fiat Croma, € 33.-
Achterbanden,
Door de eerder beschreven bandenwisseling en het niet helemaal gelijkmatig afslijten heb ik besloten om de achterbanden ook te vervangen. Nu zitten onder de Croma 4 gelijke merken en types. Niet iets wat je gelijk merkt, maar met de wintermaanden en mogelijk sneeuw in zicht toch een betere oplossing.
Bij de Kwik-Fit € 177.- betaald voor 2 Michelin Premecy 3 maat 215/55/R16 93W
Achterremblokken,
Tijdens het de- en monteren van de velgen werd door de monteur ontdekt dat de achterremblokken wel heel dun aan het worden zijn. Een rondje bellen en bij de Fiat in Utrecht € 145.- inclusief montage. Dus aldaar de afspraak gemaakt.
Inmiddels is de Croma ook al weer een half jaar in mijn bezit.
Jammer dat Fiat geen grote auto maakt in vergelijking tot de Stilo en deze.
Hoop dat dit in de toekomst wel weer gaat gebeuren.
Nog even een paar op en aanmerkingen.
-onze Croma is voorzien van automatische verlichting, dwz. De verlichting gaat in deze stand automatisch aan en uit bij verminderde daglicht zo ook als je bijvoorbeeld een tunnel inrijdt. Dat is wel erg makkelijk, maar als je juist met de verlichting aan wilt rijden zal je deze toch echt zelf moeten aanzetten.
-de zit voor de chauffeur is best wel zoeken, maar blijft erg comfortabel en je komt niet moe uit de Croma na een lange rit.
- automatische stand ruitenwissers. Bij het instellen van deze stand lijden de wissers bij tijd en wijle hun eigen leven, blijft vreemd, maar wel makkelijke.
- koppeling, het aangrijpen van de koppeling in de eerste versnelling is bij een koude motor lastig te doseren. Ook als deze op bedrijfstemeperatuur is klappert bij (te) weinig gas geven de motor. Maar de koppeling is merkbaar niet aan het einde van zijn levensduur.
Motor,
De 1.8 Opelmoter met 140 pk en 175 NM aan koppel heeft gevoelsmatig weinig moeite met de 1500 kg wegende auto, zelfs niet met de caravan erachter. Zeker met de voor een atmosferische motor laag koppeltoerental. Ook bij vlot rijden krijg je niet het idee dat de 1.8 in ademnood komt. Wij tanken in Nederland altijd normale benzine 95. Maar als we in Luxemburg zijn krijgt de Croma 98 V-Power te drinken. Zoals eerder beschreven heeft de motor even de "hik" en daarna gaat die als de brandweer. Wat mij opvalt is dat de motor iets meer toeren stationair maakt. Duidelijk meer vermogen heeft en, niet geheel onbelangrijk, op de lange afstand zuiniger is.
Hulpveren,
Zoals eerder beschreven hebben we hulpveren achter geplaatst. Buiten dat de Croma iets hoger op de poten staat voelt deze ook niet meer zo "week' aan met belading.
Er s wel een nadeel en dat is dat de oneffenheden van de weg duidelijker worden doorgegeven, maar hier is goed mee te leven.
Verder benzine verbruik, ongeveer 1 op 12.7
Olieverbruik nihil/niet meetbaar, zichtbaar op de pijlstok
Stil going strong, dus wordt vervolgt
142.000km en counting
Inmiddels weer een kleine 5.000 km verder.
Buiten dat je de Croma zeer sporadisch tegenkomt en af en toe de vraag wordt gesteld: Wat voor auto heb jij?", blijkt dat dit een zeer ondergewaardeerde "grote" Fiat is.
We kunnen de twisten of de 1.8 motor, afkomstig van Opel een niet (te) lichte motor is, maar voor ons is het een zeer zuinige goedzak.
Met 1500 kg schoon aan de haak en een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 12.8 hebben we niks te klagen. Olieverbruik is vanaf dat we de Croma hebben opgehaald bij de Utrechtse Fiat dealer werkelijk nihil.
Comfort is formidabel. Stoelen zijn goed en comfortabel, soms nog even verzetten, zeker bij lange afstanden, en in combinatie met de cruisecontrole is het prima uit te houden.
In mei a.s. is de Croma aan (groot)onderhoud toe met APK. Afwachten......
APK en 150.000 km beurt
- 147.777 km
Vandaag is onze Italiaanse schone voor de 150.000 km beurt naar de dokter geweest.
Zij kwam er bijna glasrijk doorheen. Helaas was het flexibele deel van de uitlaat lek, is trouwens wel heel erg duur. En helaas een APK afkeurpunt, dus vervangen, maar niet op voorraad. Hiervoor moeten we nog een keertje terug en we hebben weer een jaartje APK.
Voorts een nieuwe distributieriem een spanlager, een stabilisatorverbindingsstangetje, olie met filter, luchtfilter, airco reinigen en bijvullen en nog een paar dingetjes.
Update: 25-05-2016
Vandaag de nieuwe uitlaatgeluid laten monteren.
Dacht in eerste instantie dat het flexibele een los deel is van de uitlaat. Maar bij nadere controle bleek het een stuk te zijn een van de catalisator tot aan de eerste knalpot.
De lengte van dit deel is ongeveer 1,5 meter lang.
Maar uhm, de Croma rijd een stuk beter.
APK uiteindelijk compleet goedgekeurd en we kunnen weer een jaartje sturen.
Helaas werd het iets duurder dan verwacht.
Update: 30-05-2016
Vandaag langs de bandenboer geweest om de Croma uit te laten lijnen en de wielen te laten balanceren.
Bij het uitlijnen kwamen we er achter dat de draagarm bijna maximaal was uitgesteld. Niks ernstigs maar lichte slijtage. Denk dat daar t.z.t. daar een nieuwe op moet, afwachten maar.
Dan het balanceren, ach ja, bij elkaar moest er een kleine 30 gram lood bij worden geplakt over alle 4 de wielen.
Rechter buitenspiegelglas,
Vanmiddag maar besloten om het spiegelglas te vervangen. Er zit een stukje aan de onderkant wat beschadigd is door de opzetspiegels. Door gebruik te maken van opzetspiegels met een "te" dikke haak komt de spiegel klem te zitten met het plaatsen ervan. Dierdoor beschadigd de laag aan de achterkant en daardoor ontstaat een bruine rand.
De linker kant begint ook al, maar die is volgend jaar aan de beurt.
Update: 6 juni 2016
Vandaag passerde om 13.00 uur de teller 150.000 km.
En stil going strong....
Benzine verbruik 1 op 13.0 en meer is makkelijk haalbaar.
Olieverbruik is niet meetbaar.
tussenverslagje
- 161.000 km
Tja, na zo'n 10.000 km te hebben gereden na de onderhoudsbeurt van mei jl. zijn er een paar kleine probleempjes geweest die opgelost konden worden en ééntje wat niet is opgelost in verband met de kosten.
- De kleppendekselpakking was na de onderhoudsbeurt gaan lekken. Hierdoor kwam er olie in de bougieschachten en hierdoor liep de motor erg onregelmatig. Na deze te hebben vervangen leek alles weer in orde.
- Na weg te zijn gereden bij de garage kreeg ik een storingsmelding op het dashboard. Hieruit bleek dat de bobinebrug op de 1e cilinder de vonk niet meer zorgde voor ontbranding van de brandstof, maar door een gaatje in het kunststof naar de motor werd afgevoerd.
Na contact met de garage de ANWB (via de Fiat mobiliteitshulp) om hulp gevraagd. De man van de ANWB heeft het gaatje in het kunststof geïsoleerd en ik kon mijn weg terug naar de garage vervolgen alwaar een nieuwe werd geplaatst.
Het geen wat niet is opgelost in verband met de kosten is de oliepijlstoksensor. Deze zou normaal gesproken aangeven of de olie op pijl is in de motor. Helaas gaat deze nu aan na een tijd. Zo lang ik onder dit toerental blijf gebeurt er niks. Dus heb ik afgesproken om het maar zo te laten. Afkoppelen heeft geen zin, want dan komt de storingsmelding al na een paar kilometer,
Verder geen meldingen, dus stil going strong....
Kleine reparatie.
- 170.000 km
Afgelopen periode begon met een vreemde storing.
Hel lampje van de ABS bleef branden enen achterwiellager maakte kabaal, net als de versleten achterbanden welke erg gecupt waren.
Maar goed eerst het een dan te ander.
Dus op naar de garage en de storing gemeld.
Aan de computer gehangen en daar bleek het achterwiellager en de abs-sensor niet heel erg lekker te zijn.
Nieuw lager besteld, weekje later weer een afspraak gemaakt. 1 uurtje later klaar, maar een foutmelding. Helaas de montuur nog een uurtje zoeken, zonder resultaat. Een harde recet, ook geen reseltaat.
En toen een nieuwe afspraak, en een kleine 7 uur later opgelost. Gelukkig maar, resultaat een top rijdende auto en geen foutmelding op het dashboard.
Betaling, slechts het lager en het daarbij behorende arbeidsloon. Verder werden geen kosten aan mij doorberekend, zelfs niet de leenauto.
Bij het afrekenen werd mij gemeld dat de achterbanden erg gecupt waren. Dat wist ik al, want de achterbanden waren deze maand zo wie zo aan de beurt. Er werd mij door de werkplaatsreceptionist een prijs gezegd, waar ik deze zelf niet eens voor kan bestellen, en dat inclusief montage, balanceren en een nieuw ventiel.
Eind mei begin juni moet de Italiaanse schone voor pak en onderhoud, dus wordt vervolgt.....
APK en kleine onderhoudsbeurt (180.000 km)
- 177.777 km
Vandaag naar de garage geweest voor het jaarlijkse onderhoud en de APK.
Buiten het vervangen van de olie, het oliefilter, en dergelijke was de APK een peulenschil. De Croma ging er glansrijk door deze keuring.
Er moest slechts een kleinigheid worden vastgemaakt, namelijk één van de klemmen van de ashoes was gebroken en kwijt. En er zit iets speling op een stuurkogel, doch geen afkeur.
De airco is gecontroleerd, ook hier was niks op aan te merken.
Helaas hebben een paar onverlaten hun portieren zo ongeveer door onze auto heen proberen te gooien met als gevolg een paar pitten rijker. Jammer.......dat er geen melding van wordt gemaakt door de gene die dat heeft gedaan. Maar ja schijnt moeilijk te zijn.
10.000 km verder
- 190.173 km
Tja inmiddels al weer iets meer dan 10.000 km verder en de 190.000 km gepasseerd, and still going strong.
Na de APK, zie het vorige deel van deze review, was er nog en kleine doch nog niet noodzakelijke reparatie. Een van de stuurkogels had wel wat speling, maar nog niet genoeg om er op afgekeurd te worden. Maar ik begon me te ergeren aan af en toe een harde knak die tijdens het insturen te horen was. Dus een afspraak gemaakt en dit laten fiksen. Ook was het uitlijnen voor mijn gevoel geen overbodige luxe, dus dat ook laten doen.
Jemig wat stuurt de Croma nu weer strak.Het blijft nog steeds wennen.
Tussentijds gingen de H7 lampen ook uit, bijna tegelijk stuk. Bij de set vervangingslampen zaten ook stadslichtjes, dus deze ook maar vervangen.
MMM even zelf doen gaat wel, maar aan de rechter kant moet het luchtfilterhuis los om goed de lamp te kunnen vervangen. En deze kant ging goed en zelfs in één keer. De linker kant daar in tegen......er moet iets meer los, te weten de vulpijp van de ruitensproeiervloeistof en dat is het gemakkelijkste. en eigenlijk de accubak met de accu los om meer ruimte te krijgen.
Helaas ging deze kant niet helemaal goed, de lamp zat er verkeerd in en scheen heel erg omhoog, dus de pechhulp van de ANWB maar geraadpleegd
Ook de accu komt duidelijk merkbaar aan het einde van zijn leven, dus ook maar een nieuwe geplaatst. Ja ja het is zelfs een doe het zelf klusje. Met als groot nadeel, dat hoe snel je het ook wil doen, de klok van tijd af is en de raambediening de foutmelding in gaat.
Maar goed , dit was zeer snel opgelost.
Brandstofverbruik is ongeveer 1 op 13.3
Olieverbruik is nihil
Op naar de 200.000 km
Ingeruild
- 199.500 km
Vandaag het op één het laatste verslag.
In de afgelopen periode zijn de eerder beschreven steurkogel, banden en het expansievat vervangen.
Na het vervangen van de stuurkogel reed Croma beduidend strakker en het stuurgedrag was een heel stuk verbeterd.
Ook werd de auto uitgelijnd, dat was merkbaar geen overbodige luxe.
Tja en dan de banden, de Michelin Primacy 3 hadden inmiddels een kleine 30.000 km op de vooras gezeten. Dit zijn de aangedreven wiel. Omdat deze banden nog goed genoeg waren en de achterbanden gecuped zijn werden deze naar achter gezet.
En dan nog het expansievaatje.
Hiervan was het overdrukventiel ten einde. Hierdoor werd er zo af en toe een wolkje koelvloeistofdamp naar buiten geblazen en het koelvloeistofniveau nam iets sneller af dan gewoon is.
Verder storingen
Met de kou gaat af en toe het oranje motorlampje branden. Dat gebeurt meestal na de koudstart als je in de file terecht komt en stationair probeert weg te rijden, dan wel te blijven rollen.
Na wat heen en weer bellen tussen de pechhulp van Fiat en de garage kwam ik erachter, dan wel werd mij verteld, dat dit te maken heeft met de choke-loop en hierdoor is het lucht/brandstofmengsel niet optimaal.
Na het afkoelen van de motor en de herstart is dit of gaat dit vanzelf over.
Tja en dan....
We hebben de Croma 1.8 16 V van 2006 ingeruild voor in Croma 1.9 JTD 16 V Dynamic van 2009 met een automatische transmissie.
Deze dikke diesel is geïmporteerd uit Duitsland met in 9 jaar slechts 95.000 km op de teller.
Uiteraard zullen we hier ook weer een review van bijhouden en de verbruiksmonitor
Inmiddels is onze nieuwe Croma afgeleverd.
Graag een nawoord:
De Fiat Croma is één van de meest ondergewaardeerde grote model van dit merk.
Helaas zou ik zo zeggen, want wat is het een fijne maar ook comfortabele auto. De 1.8 zoals eerder beschreven is de zwakst gemotoriseerde van dit type, maar staat zeker zijn mannetje. Zowel voor woon/werkverkeer maar ook voor de vakantieritten.
Zelfs met de caravan erachter gaat alles prima. Al moet je niet verwachten dat je als eerste bij het stoplicht weg bent want dat gaat simpelweg niet.
Is er dan geen enkele kritiek????
Zeker wel, dat zijn de bakverhoudingen. de versnellingsbak is geheel gemaakt op economisch rijden, dus om een laag verbruik te kunnen waarborgen.
Inmiddels staat deze Croma te koop bij de Lopikse dealer Dirk Kramer en wens de nieuwe eigenaar vele mooie kilometers toe.
Weer in ons bezit
- 199.500 km
Aankomende donderdag is deze auto weer in ons bezit.
Helaas hebben we het vertrouwen opgezegd in de diesel Croma.
Binnenkort meer.
Update 29-03-2018
Vandaag de diesel ingeleverd en de benzine weer teruggehaald.
Na een paar dagen bomen wat te doen hebben we besloten op zoek te gaan naar een vervanger voor deze auto.
Dus binnenkort meer, wordt vervolgt...
slechts 14 dagen
- 201.500 km
Jammer genoeg hebben we al enige tijd geleden afscheid genomen van de zwarte Italiaanse schone na het debacle met de goudkleurige dikke diesel en er was niet eerder de gelegenheid om deze review af te sluiten.
Tja het einde van het Fiat Croma tijdperk. Toch jammer dat we geen goede vervanger hebben kunnen vinden binnen de Fiat en zeker als vervanger van de Croma.
Ook de Tipo station (SW) kon niet bieden wat we graag wilden.
Zaken als de hoge instap, het comfort en de laadruimte kwam in geen geval in de beurt. het enige wat overeen kwam is het aanhanggewicht van 1500 kg. Dit geld jammer genoeg alleen voor de handgeschakelde types en dat was dan ook wat ik niet meer wilde. En met de automatische transmissie was het aanhanggewicht beperkt voor de dieselvariant tot 1300 kg en de benzine nog minder.
Buiten dat was de instap van de Tipo (SW) voor mijn echtgenote te laag en de hoofdruimte voor mij iets te weinig.
Voor wat betreft de Croma, jammer dat deze auto zo ondergewaardeerd is en dat bij Fiat geen waardige opvolger ervoor heeft.
Helaas voor Fiat is de keuze gevallen voor op een Subaru Forester 2.0 AWD van 2014.
Hiervan word ook weer een review bijgehouden.
Hiermee komt een einde aan dit review.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.