Fiat Bravo 1.6 SX (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Bravo 1.6 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
- 155.000 km
Voor ik deze kocht heb ik twee Uno’s gehad. Vanwege de tevredenheid met Fiat en omdat ik het een mooie auto vond was de keus voor de Bravo snel gemaakt. Het is een 1.6 met ruim 100 pk en dat is een heerlijke motor. Lekker toeren machientje! Inmiddels is de Fiat tweede auto naast een diesel en dan merk je wel dat hoge toeren op de snelweg wat gaan vervelen. Voor kortere afstanden is de Bravo daarentegen wel perfect. Lekker endbaar en makkelijk in te parkeren.
De stuurbekrachtiging is even wennen, want gaat redelijk licht. Eenmaal het gevoel hebbend kun je er strak mee sturen.
De ruimte voorin is goed in orde en de bediening is ’natuurlijk’. Kofferbak(je) is niet overbemeten dankzij de vorm van de carrosserie (UNO was vierkanter)
Opvallend is dat de auto nog geen roest vertoont! En eigenlijk weinig kraakjes laat horen.
De auto heeft ons nog nooit in de steek gelaten en blijft het gewoon goed doen, jaar na jaar. Helaas heeft de auto maar drie deuren en wij inmiddels twee kinderen, het zal dus niet lang meer duren. Dan wel weer een Fiat of Alfa!
Update: Op zich zou een auto met meer deuren wel enorm handig zijn, met twee kleine kinderen en een driedeurs is het niet altijd super praktisch. We hebben dan ook een tijdje gesnuffeld op het internet. Veel te koop, maar meestal toch nietszeggend en om nu veel geld uit te gaan geven aan een emotieloos geheel; nee dus! In de buurt: Stilo 5-deurs, uhh misser van jewelste (kijk maar naar de nieuwe Bravo). Golf, gaap. Focus, ach. 147, helemaal niets mis mee. Maar waarom dan geen 156? Net wat groter, niet veel duurder en een all time classic! Alleen blijft die Bravo van ons het maar doen. Weer als een zonnetje door de APK en weinig kosten. En wat betreft afschrijving: auto is toch niets meer waard, dus ongeveer afgeschreven naar 0. We blijven dus gewoon doorhobbelen in de Fiat. De kinderen worden streeds groter en die drie deuren daarmee steeds minder onpraktisch....
Maar zojuist weer een grote beurt en door de APK zonder veel stress en kosten. Tja, wat te doen? De auto is bijna 10 jaar oud, maar rijdt gewoon lekker. Twee achterdeuren erin laten maken dan maar?
Update: Deze maand 10 jaar! En het bakkie blijft maar rijden. Ook de laatste paar duizend kilometer geen problemen. Het idee van een andere speelt nog steeds, echter als je de prijzen voor een leuke 2de hands ziet. Wat er minder is aan deze auto zit hem vooral in de missende zaken als airco en ... eigenlijk zit er voor de rest alles op wat je nodig hebt. Wel zitten er gebruikssporen op, maar de motorkap is laatst nog uitgedeukt en gespoten, dus die is super strak.
PROBLEMEN
- 155.000 km
* Stuurkolom unit vervangen (duur!)
* Accu twee maal vernieuwd
* Bij lang stil staan een slechte starter (vocht?)
* Piepende versnellingspook
* Condens in de achterlichten
* Wieldoppen vliegen er snel af
* Rechterportierraam gaat laaaaaaaangzaaaaaam
Harttransplantatie
- 175.000 km
Kleine tegenvaller: gebroken distributieriem. Oorzaak is waarschijnlijk het tandwiel op de waterpomp. De opgave was dus om voor een 'nieuwe' te gaan shoppen of om deze te laten maken. Aangezien het eerste onderzoek uitwees dat minstens 8 kleppen krom waren (uhh, ANWB, volgende keer niet nog een paar keer starten!) en de Fiat voor de rest goed was, hebben we er een nieuwe motor in laten zetten. Gelijk een jonger exemplaar. Zoals de garage zij: hij wordt er niet meer door waard, maar is het zeker waard. Dan maar iets meer 'afschrijving' voor lief nemen. In ieder geval: Bravo rijdt weer als een zonnetje!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.