Fiat Bravo 1.4 S (1997)

autoreview

Fiat Bravo 1.4 S (1997)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf165.187 km
KM-stand laatst176.579 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Experiment

  • 165.180 km

De Bravo is naast de run-around van mijn vrouw ook een experiment.

Kun jij op het bedrag dat ik kwijt ben aan bijtelling een 2e auto rijden en geld overhouden? De leasebak is grijs, groot, saai en duur(€ 42.500 / 22%.) Netto € 430,- per maand netto. Door de vaste kosten laag te houden en een auto te kiezen die safe lijkt hopen we minder dan die € 390,- bijtelling per maand uit te geven voor deze extra auto in ons huishouden.
Ik zal regelmatig laten zien wat de stand van zaken is en hoe de financiën er bij staan.

We zijn met zijn tweeën en rijden privé 10.000km per jaar. Het eisen pakket:
”Bijzonder”,
Europees,
Compact,
100pk om mee te komen in het verkeer,
Airco voor de zomer,
Aanschafprijs van minder dan € 750,-
APK voor minimaal 9 maanden,
Moet netjes zijn,
Kek kleurtje,
Maximaal 3 deuren.

De standaard keuzes: Corsa (ben oma niet) Ka (Bouter) 205 (te normaal) 147 (te duur) Citroen (NEH)
Eerdere ervaring met een Punto en een Yp zette ons op het spoor van Fiat, Punto / Bravo of een Stylo.

De Punto was al aan de beurt geweest, net als de Ypsilon. Stylo’s hebben we meerdere van gezien. Meestal minder prettige exemplaren door het budget plafond. Daarbij 1 auto’s die op Autoscout stonden die wel/niet te koop was fake bleek. “Owww, die heb ik vorige week net verkocht, maar ik heb nog wel deze Punto 1.1”

De Bravo stond al langer op Autoscout en de verkoper was niet bijster vlot met reageren en toen hij reageerde ging het vlot. Hij moest vanaf Enkhuizen naar Apeldoorn. Wij konden pas terecht als hij terug was op zijn boerderij. Ik vroeg hem of hij over Harderwijk zou rijden. Ja was de reactie. “Wij wonen in Zeewolde, waarom rij je niet bij ons langs? Zeewolde ligt aan je route” En zo geschiedde. Hij vroeg wel of wij hem, als wij de auto zouden kopen, naar Apeldoorn wilde brengen.

Tijdens de proefrit bleek een massaprobleempje met een achterlicht, een brandend airbag lampje en remschijven die iets trilden. We boden € 500 van de gevraagde € 750 en kwamen uit op € 600 en die lift naar Apeldoorn.

De Haynes Bravobijbel werd aangeschaft en vanmiddag lost mijn vrouw het massaprobleem op.

Nu gaan we serieus kilometers maken.

Kosten per maand:
verzekering € 15,84
Wegenbelasting € 35,-
Afschrijving € 25,-
Onderhoud € 25,-
Brandstof € 100,-

Update 1

  • 167.300 km

Zo, een update om het experiment volgbaar te maken. De eerste 2900km zijn gereden.

We kochten een Fiat Bravo uit '97 voor € 600,- met APK tot okt. 2020. Het idee is om minder aan deze auto kwijt te zijn dan de lease Jap ons kost. De bijtelling voor die Toyota bedraagt € 390,- per maand netto.
* De totale kosten van de Fiat bedroegen in januari € 365,- (incl. een nieuwe code sleutel en ruitenwissers en 3 keer tanken.
* De totale kosten van de Fiat bedroegen in februari € 221,- incl. 3 x tanken en een interieur filter. Met het nieuwe filter is de brie geur uit de auto.

Het verbruik is rond de 1 op 12. Olie verbruikt het 1400cc 12 kleppertje niet en ook de koelvloeistof blijft mooi op pijl.

Het rijden. Ja, uiteraard niet het comfort van een 2019 Toyota Avensis Station, maar we denderen lekker mee in het verkeer zonder ongemakken.

Vanmorgen een uitlaatrubber vervangen. € 3,05 aanschaf met 90 cent verzendkosten, direct de auto maar eens goed van onderen bekeken. Er is een stuurkogelrubber met siloconenkit afgewerkt, de remblokken voor kunnen nog een 7500km mee. Verder geen rare dingen.

Update 2

  • 173.426 km

Onze, voor € 600,- gekochte, Fiat Bravo 1.4 kwam richting een belangrijke datum. Het APK zwaard van Damocles bungelde boven het goud/groene dak.

“Wat moet je daar nu mee…” schamperde een buurman, de uitleg is simpel:
De leasebakken werd saaier, van een heerlijke Volvo V40 R-design gleden we af naar een Toyota Avensis station. In de kleur “bejaarde kuif grijs”. Toen we zagen dat deze Toyota NETTO € 430,- aan bijtelling per maand kostte was de overweging eenvoudig en besloten we een andere auto ernaast te kopen. Puur om de bijtelling kwijt te zijn.

Dat werd deze ’97 Fiat Bravo. Voorzien van een brandend airbaglampje en een niet werkende airco. De afgelopen maanden reden we een kleine 6500km met onze “bijtelling duiker.” Naar volle tevredenheid, natuurlijk niet met de gradeur van onze Jaguar (hobby auto) of de saaiheid van de Toyota, maar alles werkt, met redelijk comfort komen we overal.

Er was even consternatie. Er rammelde wat achter in, was het de ophanging, een versleten rubbertje, een verrotte draagarmbus of zo?
Dus op onderzoek uit:
Op de brug zoeken naar speling. Niets te vinden.
Kofferbak leeg gehaald en rijden… rammel.
Banken opgeklapt en hoedenplak er uit en rijden… rammel.
Vloertje omhoog en reserve wiel er uit en…. waarom liggen hier 16 wielmoeren en een kapot plastic zakje? Alles er uit en rijden… rammel weg.
Nu ligt het reservewiel weer in de bak, oud T-shirt er onder om geluid te dempen en de rammel is geheel verdwenen.

We rijden regelmatig langere stukken en door de 100km/u maatregel van Den Haag te volgen is de Fiat een stuk zuiniger geworden. Van 1 op 11 naar bijna 1 op 12,5. Op EURO 98 dat dan weer wel.

Ohja… De APK. Deze loopt tot 15 okt 2020. We besloten dat als de kosten na een voor-inspectie mee zouden vallen de auto langer te houden. Als de kosten te hoog zouden uitvallen zouden we de auto inruilen op een volgende maximaal € 1000,- auto. Uiteraard al even wezen neuzen naar een waardige “WEIRD” opvolger. Onder andere een serie 1 Fiat Multipla. ?

Vandaag was het zo ver, APK DAG. De Fiat werd bij Richard, onze techneut, neergezet en na een ½ uurtje een appje: Alleen de remmen achter gangbaar maken en dan APK, maximaal € 80,-.
Ons antwoord was: DOEN.
Nu staat de Bravo weer voor de deur, APK tot 15 oktober 2021.

Olie en koelvloeistof verbruik nagenoeg nihil. Funfactor hoog, Comfort, wat verwacht je van een 23 jaar jonge Fiat?

En dooooooooor!

  • 176.579 km

Een paar weken na de APK kreeg ik jeuk… Willen we met deze Bravo op wintersport of willen we wat serieuzers was de vraag…

Tja wat doe je dan. ZOOLSURTSJIN. Wat willen we en waarom. Jonger check, iets meer comfort check, betere stoelen check, vette stereo check, meer PK’s check, minder gewicht, check.

Mijn vrouw zei… Lanciaatje doen dan maar?

Binnen een kwartiertje hadden we 3 Ypsilons opgesnord en een roadtrip gepland. De eerste een twintone bij een Renaultdealer in Arnhem. We waren er snel klaar. Deze ex-huur auto uit 2007 kwam na 2 jaar, ergens in Italie, naar Duitsland en 7 jaar terug naar NL. De kilometerstand zal wel kloppen, maar verder… alles was goor en nat. Spochtvlekken op de hemel en in de stoelen. De walm van verse brie en champions kwam ons tegemoet. De vraagprijs €2950. De verkoper, een vlotte jongen vertelde dat de beurt en het vervangen van de distributieriem nog moest gebeuren en dat dat voor rekening van de koper zou zijn. “Kost € 900,- maar daar is de prijs ook naar.” Ik heb hem uitgelegd dat deze voormalige SIXT huurauto ongeveer €2600 waard was, en dat de aankomende kosten wat mij betreft van zijn vraag prijs af moesten en dat ik er dan over wilde nadenken. Hij ging overleggen met zijn verkoopleider. “De prijs is al verlaagt” zei hij. “Het ding zit sinds april in jullie voorraad, zal veel te duur ingekocht zijn en over 8 weken gaat er weer €1200 af tijdens de jaar wisseling” Nee, dat werd hem niet.

Het 2e adres, Westervoort, bleek een nette Yp uit 2007, her en der kusjes van eikels met winkelwagentjes en zwiepen de deuren maar geen echt grote dingen. Okay… de voorbanden hadden nog 2mm en de APK liep 8 december af. Proefrit gemaakt en onder het genot van een senseo afgesproken dat wij de YP wilde hebben als er een verse APK op zou zitten. Dat ging de verkoper zou dat regelen. Maandag even over 4en een appje: APK geregeld! Ik appte een bod terug en zaterdag 7 november gaan we de Yp ophalen.

De 3e keer een Lancia in onze stal, de 2e keer een Yp.

Om dit mogelijk te maken werd de Bravo verkocht. €500,- en een blije nieuwe eigenaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.