Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500C 1.0 Hybrid Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
500c er bij
- 9.000 km
In juni 2020 hebben we deze leuke Fiat als tweede auto via private lease genomen.
Waarom deze Fiat?
We zijn met name gevallen voor het leuke uiterlijk en het cabriodak. Er is bijna geen auto in de soort te vinden die open rijplezier levert voor zo’n geringe prijs. Daarnaast waren we benieuwd naar en gecharmeerd van het mild hybrid systeem.
Onze uitvoering is een launch edition. Kenmerkende eigenschappen zijn de bijzondere kleur (dauw groen) en de bekleding van gerecycled plastic. Ziet er best vrolijk uit. Veel leuker dan dat vele grijs op de weg.
En hoe bevalt ie na 9000 km?
De auto biedt het rijplezier waar we naar zochten. Heerlijk om op een zonnige dag rustig rond te tuffen door een mooie omgeving.
Je merkt dat het een ouder concept is. De wegligging is okay maar niet top, het multimediasysteem basic en priegelig, de zitpositie is lastig te vinden omdat het stuur niet axiaal verstelbaar is en de stoelen vrij hoog zitten, ook in de laagste stand. (Overigens is de zitting alleen kantelbaar en niet verticaal verstelbaar)
Maar het rijd eenmaal op snelheid eigenlijk best goed, weinig rijgeluid, het stuurt nauwkeurig en de auto heeft een kleine draaicirkel. Daarnaast is de koersvastheid, ook met wind, uitstekend. Harder dan 100 kan prima (wel even volhouden met optrekken) maar moet je eigenlijk niet willen want dan blijft er niks over van de zuinigheid. Maar daarin is dit Fiatje natuurlijk niet uniek.
Het verbruik dat we realiseren is ongeveer 1:20. Prima dus.
De mild hybrid.
Eigenlijk is dat te veel eer voor het systeem. Als het werkt (in ons geval ongeveer 1/3 van de tijd) dan levert het kortstondig een klein beetje extra vermogen. Volgens mij zo’n 5 pk. Dat voel je overigens wel. Of eigenlijk voel je het vooral als het systeem niet werkt.
Deze slechte werking van het systeem is volgens de dealer normaal. Volgens zijn zeggen werkt het systeem eigenlijk nauwelijks in Nederland vanwege de vlakke wegen. Wij vinden dat enigzins raar maar komen er niet verder mee met deze dealer en hebben het dan maar geaccepteerd. Uiteindelijk is dat hybride ook maar opgedrongen door Europese regelgeving natuurlijk en stapt Fiat erg laat in
De 500 is dus geen strepentrekker en daar is ie ook niet voor bedoeld. Het is een funcar en je kiest voor het uiterlijk en het feit dat je goedkoop een ‘bijna cabrio’ kunt rijden.
Over dat cabriogehalte: ook op de snelweg kun je goed open rijden. Voorwaarde is dan wel dat je ook het gedeelte met de achterruit laatzakken. Met dit gedeelte nog overeind is het qua windlawaai en druk in het interieur niet te harden. Is dit gedeelte omlaag dan heb je daar geen last van en is ook een gesprek bij 100 km/h gewoon mogelijk.
De kap laat zich eenvoudig elektrisch bedienen via twee gammele knoppen bij de interieurverlichting. Het sluiten gaat met een akelige klik. Aan de duurzaamheid twijfel ik echter niet. De uitvoering is wat Italiaans zullen we maar zeggen.
Het dak kan overigens tot 80 km/h bediend worden wat erg handig is.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Fiat 500
