Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Fiat 500 Anniversario

In één woord geweldig

Fiat 500 Anniversario
Fiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 AnniversarioFiat 500 Anniversario
  • Nic de Boer
  • Eerste rijtest
19 augustus 2017 om 10:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 29 2017
AutoWeek 29 2017

Je leest het in AutoWeek 29 2017

'Forever Young', met die slogan viert Fiat het zestigjarig bestaan van de 500. En hoewel we doorgaans niet zo houden van dit soort marketing-kretologie, sluiten we ons hier dit keer van harte bij aan. Want de tand des tijds lijkt geen enkele invloed te hebben op deze knuffel-Fiat. We gaan een rondje om in de speciale jubileum-editie en onderzoeken wat de 500 onsterfelijk maakt.

Met de Fiat 500 is iets vreemds aan de hand. Waar een automodel doorgaans een levenscylcus heeft van een jaar of zeven en daarna toch wel dringend vervangen moet worden, gaat de Fiat 500 maar door en door. Sla de verkoopcijfers er maar eens op na: sinds zijn komst, tien jaar geleden, verkoopt hij steevast tussen de zes- en zevenduizend maal per jaar. De klad zit er nog steeds niet in. In het buitenland is het al niet veel anders: de verkopen van de 500 willen maar niet luwen. In 2012 werd het miljoenste exemplaar verkocht en toeval of niet: op het moment dat het tienjarig bestaan wordt gevierd, is net het tweemiljoenste exemplaar verkocht. Dat zijn ongekende aantallen voor een auto die eigenlijk alleen maar op de Europese markt wordt verkocht.

Het enige wat de afgelopen tien jaar nodig was om de 500 bij de tijd te houden, was een kleine facelift in 2015. In het kader van het zestigjarig bestaan spreken we even vlug met Roberto Giolito, die de 500 ontwierp. Hij moet glimlachen om de facelift: "We hebben toen elementen toegevoegd die al bij de ontwikkeling in 2007 waren bedacht, maar de productieversie toen uiteindelijk niet hebben gehaald. Al die vernieuwingen lagen dus al op de plank." Giolito is tegenwoordig hoofd van de klassiekerafdeling – een erebaan, dunkt ons.

DOLCE VITA

Voor het gemak telt Fiat voor dit jubileum de klassieke 500 ook maar even mee. Die kwam in 1957 om de Italianen van hun Vespa en Labretta-scooters te krijgen. En dan viert de Fiat 500 ineens zijn zestigjarige verjaardag. Wie jarig is deelt uit en Fiat trakeert op verse bonbonnetjes. Want de 500 Anniversario ziet er uit om op te eten. De voorraad is onuitputtelijk, want het betreft hier géén gelimiteerde oplage. Hij is te koop in 'Silica Orange' en 'Riviera Green', twee kleuren die duidelijk verwijzen naar tinten die ook op de klassieke 500 te koop waren. Verder heeft hij wat extra verchroomde delen aan de buitenkant en staat hij op de prachtige 'Vintage'-wielen. Als alternatief kun je ook spaakwielen bestellen, maar dat zouden we langs deze weg willen ontraden – zoals je hem hier ziet, is hij helemaal goed. Binnenin heeft Fiat geprobeerd de 'Dolce Vita'-stijl uit de jaren 60 te vatten. Met succes, mogen we wel stellen. Daartoe draagt de speciale stoelbekleding bij met biesjes en logo's in de exterieurkleur. Het is in één woord geweldig.

Het is tijd om te gaan rijden en daarbij moet de objectieve bril weer op. Want als het gaat om rij-eigenschappen, heeft de 500 de afgelopen tien jaar ons hart nooit weten te stelen. Daar komt nog eens bij dat de jaren gaan tellen. Inmiddels zijn er verschillende stadsauto's bijgekomen en vergeleken met de nieuwe modellen is de 500 maar een onrustige ervaring: hij springt vrolijk over het plaveisel en de besturing is lekker licht, maar ook indirect. Mogen we je er even aan herinneren dat de techniek van de 500 is gebaseerd op de vorige Fiat Panda, die stamt uit 2003? De motor is in dit jubileummodel altijd de 80 pk sterke tweecilinder. Die Twinair past naadloos in het 'Dolce Vita'-idee. De klassieke 500 was immers ook voorzien van een tweepitter. Hij heeft een uniek geluid en de 500 is er lekker vlot mee.

OP UITERLIJK

Op de fraaie stoelen houd je het echt niet langer dan een uurtje uit. Daarna wil je je rug en ledematen wel weer eens in hun oorspronkelijke vorm terugvouwen. Roberto Giolito brengt verheldering: "De 500 is ontwikkeld met het idee dat een inzittende vóór maximaal 1,90 meter is en achterin 1,65 meter." En daar zit je als Nederlander al gauw een beetje boven. Hoe kunnen we het blijvende succes van de 500 verklaren? Hij moet het hebben van zijn leuke snoetje en mooie aankleding. Een 500 koop je puur op uiterlijk. Niets meer, niets minder.

De Anniversario is te koop vanaf € 19.095; kies je de duurste, een 500C met Dualogic, dan is dat € 23.095. Nog steeds met de objectieve bril op kopen we daar twee nieuwe Panda's voor. Die rijden beter en zijn een stuk praktischer en moderner. Maar ja, de Panda smoelt natuurlijk niet half zo leuk.

Verder lezen?
Het volledige artikel is gratis beschikbaar. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Fiat 500 Anniversario

In één woord geweldig

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Fiat 500 Anniversario

In één woord geweldig

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +
  • +
  • +
  • -
  • -
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500
Fiat 500 Fiat 500

PRIVATE LEASE Fiat 500

INFO
ANWB
ANWB
Fiat 500e 42kWh Icon (3D/CVT)
€ 264
Bekijk nu ⟩
Fiat
Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Cult (3D/6H)
€ 247
 
DirectLease
DirectLease
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 269
 
Fiat 500 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500 1.0 Hybrid 70PK Dolcevita | Comfort | Style | 16"

    Fiat 500 1.0 Hybrid 70PK Dolcevita | Comfort | Style | 16"

    • 2022
    • 10 km

    € 25.450

    Fiat 500 0.9 TWINAIR EASY

    Fiat 500 0.9 TWINAIR EASY

    • 2013
    • 115.000 km

    € 8.450

    Fiat 500 1.2 Lounge APPLE CARPLAY RIJKLAARPRIJS!

    Fiat 500 1.2 Lounge APPLE CARPLAY RIJKLAARPRIJS!

    • 2018
    • 59.829 km

    € 12.995

Meer Fiat 500 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat 500 (facelift p.43)

    2165
    • 1 juli 2021
  • Fiat 500e (v.a. € 24.900)

    138
    • 9 april 2021

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500 specificaties
  • Fiat 500 occasions
  • Fiat 500 video's
Advies en informatie
  • Fiat 500 tests
  • Fiat 500 gebruikersreviews
  • Fiat 500 index
PREMIUM
Fiat 500 Hybrid - Eerste rijtest

Fiat 500 Hybrid - Eerste rijtest

Fiat presenteert mild hybrid versies van zowel de 500 als de Panda. Daarmee moet de CO2-uitstoot...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.0 Hybrid Star (2020)

    Fiat 500 1.0 Hybrid Star (2020)

    1
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    Fiat 500 TwinAir 80 Easy (2015)

    4
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    9
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    3
    • 25 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    4
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 (1939)

    Fiat 500 (1939)

    18
    • 20 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    3
    • 12 juli 2021
meer reviews
Fiat 500E - Rij-impressie

Fiat 500E - Rij-impressie

17

Je hebt hem vast wel eens zien rijden al, maar misschien niet eens herkend als elektrische...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat 500C volgens Irmscher

    Fiat 500C volgens Irmscher

    19
    • 25 juli 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Abarth 500e in aantocht!

    Abarth 500e in aantocht!

    46
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Fiat 500 - Facelift Friday

    Fiat 500 - Facelift Friday

    38
    • 11 februari 2022
  • Achtergrond
    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    17
    • 9 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende daklijn

    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende...

    85
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    33
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat 500C volgens Irmscher

    Fiat 500C volgens Irmscher

    19
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    40
    • 22 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden