Ferrari F430 Spider (2005)

autoreview

Ferrari F430 Spider (2005)
Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)Ferrari F430 Spider (2005)

Signalement

UitvoeringF430 Spider
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf47.500 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een droom in vervulling.

  • 47.500 km

Geachte lezer,

Op 15 juli 2016 is er een grote droom in vervulling gegaan. Deze Ferrari F430 werd aangeschaft bij dealer Kroymans in Hilversum. Na een geweldige ontvangst en service bij de dealer kon de auto op 22 juli 2016 opgehaald worden. Via dit verslag wil ik jullie graag meenemen en op de hoogte houden over het bezitten van een Ferrari. Als er vragen zijn mogen ze hieronder gerust gesteld worden.

Ik ben lange tijd op zoek geweest naar een heuse fun-auto. Er heeft een lange tijd geen fun-auto op de oprit gestaan en het begon toch weer te kriebelen. En dus werd de zoektocht naar dit type auto gestart. Wat moest het worden? Aan welke eisen moet de auto voldoen? Wat is het budget? Ik heb altijd de droom gehad om een Ferrari te bezitten, maar altijd het gevoel gehad dat zo'n ding niet te betalen was. Zowel in aanschaf als in onderhoud. Na enig onderzoek werd duidelijk dat een Ferrari toch binnen het budget paste. Toch is er getwijfeld over zo'n ding. Is het niet te veel van het goede? Moet ik het aanschaffen van zo'n ding niet uitstellen? Of moet ik het laten bij een droom? Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak zeggen ze wel eens. Maar is dat ook zo? Uiteindelijk besloten de zoektocht te starten naar een Ferrari. Het leven is immers te kort om je wensen en dromen niet in vervulling te laten gaan wanneer de mogelijkheid is dit wel te doen. Bij de zoektocht naar een Ferrari kom je er achter dat de keuze voor zo'n ding redelijk beperkt is. Binnen je budget vallen maar een paar auto's van dit merk en de auto's die binnen je budget vallen zijn moeilijk te vinden. Er staan in Nederland maar een handjevol te koop van dit soort modellen. Uiteindelijk is het oog gevallen op deze F430 Spider uit het jaar 2005 die te koop stond bij Kroymans in Hilversum. Op 15 juli 2016 werd er een proefrit gemaakt met een California uit 2011 en deze auto. De California is een wat luxere en comfortabelere auto. Wel was hij een stuk duurder en tijdens de testrit gaf de auto mij niet het 'Ferrari-gevoel', wat dat ook mogen zijn. Na de California was de F430 aan de beurt. Deze auto is lichter, heeft iets meer vermogen en dus iets sneller maar was bovenal veel goedkoper. De testrit was geweldig en na 5 minuten wist ik het al. Dit moest hem gaan worden. Na de testrit werd de deal gesloten en zo was een droom in vervulling gegaan. Geweldig! Op 22 juli kon de auto opgehaald worden en het genieten beginnen.

Nu ben ik 14 maanden en ruim 20.000 kilometer verder en ik kan niet anders zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik de stap gewaagd heb. Wat een geweldige auto is dit. Wat een adrenaline geeft een Ferrari als je er mee rijdt, wat een kick! Het bezitten van de zaak is het einde van het vermaak zeggen mensen wel eens maar ik kan hier bevestigen dat dat totaal niet het geval is. Het is geweldig om je droom in vervulling te laten gaan en wanneer je de mogelijkheid hebt dit te doen, moet je het direct doen. Je leeft immers maar eenmalig. Ik zal proberen jullie door middel van dit verslag op de hoogte te stellen over deze auto.

Beleving en rijeigenschappen:
Hier kunnen we heel kort over zijn. Het is subliem! Wat een sensatie is het om in zo'n auto te rijden. De Ferrari heeft een 4,3 liter atmosferische V8 aan boord met 490 pk en 465 Nm koppel en is gekoppeld aan een semiautomatische versnellingsbak, de F1-Transmission. Dit gaat om een versnellingsbak met enkele koppeling en dit geeft de auto een rauw karakter. Op- en terugschakelen via de schakelflippers achter het stuur gaat met veel geweld en klappen in je rug, zeker in vergelijking met supercars met dubbele koppeling wat veel soepeler en sneller schakelt. Ikzelf vind het geweldig om op- en terug te schakelen. Het is heerlijk om even terug te schakelen voor een tunneltje en er volgas doorheen te rijden. Wat een geluid produceert deze V8, werkelijk oorverdovend en het werkt zeer verslavend. Elke keer levert het een grote grijns op mijn gezicht op.
Wat valt er verder op? De auto is een echte supercar. Comfort zal je niet snel vinden, bagageruimte is alles behalve riant en het verbruik ligt natuurlijk torenhoog. Gemiddeld doet de auto zo'n 1 op 5. Als ik mijn best doe valt 1 op 6/7 wel te halen maar dat lukt alleen om als een slak te rijden. Bij een supercar als dit horen natuurlijk superstoelen. En deze auto heeft ze want wat zitten ze geweldig. Bij een lange rit over de snelweg zitten ze redelijk comfortabel waardoor ik geen pijntjes krijg in mijn rug of benen. Dit viel vooral op tijdens een lange rit van en naar Kroatië. Uiteraard stap je wat vermoeider uit dan wanneer je dit doet in een S-klasse, maar ik moet zeggen dat het me alles meeviel. Comfortabel is het niet, maar het is wel vol te houden. Maar de stoelen komen pas echt tot hun recht wanneer je even gaat spelen met de auto op bochtige wegen. De stoelen bieden ontzettend veel steun en tijdens flink doortrappen op leuke en bochtige wegen blijf je zitten waar je zit.

Pluspunten:
- Rijgedrag
- Beleving en sensatie
- Stoelen (zitten geweldig en bieden veel steun)

Minpunten:
- Navigatiesysteem en bluetooth aansluiting voor telefoon
- Bagageruimte
- Gevoelig voor onderhoud

Al met al is dit een geweldige auto, ik kan niet anders zeggen. Wel heeft deze auto, zoals hierboven aangegeven, een aantal minpunten. Ik zal deze zo duidelijk mogelijk proberen toe te lichten.
Het navigatiesysteem is belabberd. Het gaat hier om een systeem van Becker en deze is flink verouderd. Ook de bluetoothaansluiting voor telefonie is verouderd en werkt belabberd. Het is zo slecht dat zelfs de dealer zegt dat het beter is om een TomTom aan te schaffen en voor als je wilt bellen je beter een headset of oordopjes kunt gebruiken. Vind ik dit erg? Nee, niet echt. Het gaat hier om een funauto en geen dagelijks vervoer. Als het mijn dagelijks vervoer zou zijn, had ik de auto direct laten staan.
De bagageruimte is niet riant. De auto heeft een middenmotor dus is de kofferbak voorin te vinden. Hierin past een klein koffertje en een kleine sporttas maar meer ook niet. Voor vakantie van twee weken is het lastig om alles wat je echt nodig hebt mee te nemen, maar het kan nog net.
Het grootste minpunt is het onderhoud. Uiteraard hou je hier rekening mee bij aanschaf maar toch wil ik het even benoemen. Een auto als dit heeft veel meer liefde nodig dan, pak 'm beet, Mercedes E-klasse of BMW 5-serie. Sinds dat de auto in mijn bezit is heeft hij rondom nieuwe remblokken en nieuwe remschijven, zijn de achterbanden twee keer vervangen en is de radiateur vervangen. Vooral dat laatste was een aardige kostenpost. Maar goed, wie mooi wilt zijn moet pijnlijden en wie wat moois wilt rijden heeft een bloedende portemonnee...

Tot zover mijn verslag over deze geweldige auto. Op dit moment staat de auto overdekt in de loods te wachten op weer een fantastische zomer met zonnige dagen en warm en droog asfalt. Wanneer het weer het toelaat zal de auto even naar buiten mogen om zijn eigenaar te plezieren. Vragen over deze auto en/of dit verslag mogen gerust hieronder gesteld worden en tips voor dit verslag of over de auto hoor ik graag. Ik zal proberen zo vaak en zo duidelijk mogelijk dit verslag te updaten.

Update 11-10-2017:
Hierbij een korte update omtrent de auto. Helaas heb ik een beetje pech gehad. Onderweg vanuit de zaak naar huis op de A7 is er schade ontstaan aan de auto. Een vrachtwagen geladen met puin is een deel van zijn lading verloren (een baksteen) en deze heb ik helaas niet kunnen ontwijken. Ik heb er overheen gereden en de baksteen heeft hierdoor schade veroorzaakt aan de voorbumper en de bodemplaat. Op dit moment staat de auto bij de dealer om weer gerepareerd te worden. Ik ben niet de enige met schade vanwege de baksteen en oplettende bestuurders hebben het kenteken weten te onthouden van de vrachtwagen. Via de verzekering zijn we nu bezig om de schade bij de chauffeur/bedrijf te verhalen. Wordt vervolgd!

Update 03-11-2017:
Inmiddels is de auto gerepareerd na de opgelopen schade van een paar weken terug. De auto staat weer netjes onder de afdekhoes in de loods te wachten op betere tijden. De schade is niet mals te noemen. Door de gevallen baksteen waar ik overheen heb gereden waren de voorbumper, bodemplaat en de achterdifussor licht beschadigd. Na herstel- en spuitwerkzaamheden is de auto weer gerepareerd. De Financiële schade inclusief BTW bedraagt ruim € 2800,00. Niet mals...

Update 24-7-2018:
Ik heb al een tijdje niets meer van me laten horen dus bij deze even een update. In de afgelopen maanden is er relatief weinig met de auto gereden. Met de winter ben ik er zeer voorzichtig mee en erg zuinig. Ook vind ik het dan niet leuk om te rijden met deze auto dus staat hij vrolijk onder de hoes aan de druppellader. Nu het weer ongelooflijk lekker mee zit wil je natuurlijk gaan rijden en dat heb ik ook gedaan. Veel stukjes gereden in mijn omgeving en veel plezier gehad. Ik heb de auto kort geparkeerd en stom vergeten om hem aan de druppellader te doen. Via deze manier ben ik er achter gekomen hoe gevoelig zo'n Italiaanse exoot eigenlijk is. De auto wilde niet meer starten door waarschijnlijk een lege accu. Deze lege accu heb ik bijgeladen en daarna gestart. Alles werkte. De verlichting, elektrische ramen, de airconditioning, radio, elektrische kap etc. Alles werkte, behalve de tellers. Ik kreeg de auto in zijn achteruit en ik wilde wegrijden. Hij ging in zijn 1, schakelde even later door naar zijn 2 om later naar zijn 3 te gaan. Maar dat deed hij niet meer op onverklaarbare wijze. Via zowel de flippers als in de automatische stand kwam ik niet verder dan de tweede versnelling. Kroymans kon mij via de telefoon niet helpen wat het probleem zou kunnen zijn dus zat er niks anders op om een afspraak in te plannen om de auto te laten ophalen. Tijdens het maken van de afspraak en het daadwerkelijke ophalen zat een week tussen. Inmiddels is de auto al een week weg dus heb ik twee weken niet kunnen genieten van het mooie weer in deze mooie Ferrari. Op dit moment weet ik nog niet wanneer de auto klaar is en wat het probleem is/was. Wanneer ik meer weet zal ik een update plaatsen. Wat betreft de service van Kroymans ben ik uitermate tevreden. De auto is met liefde en zorg opgehaald en wordt nu ongetwijfeld met liefde en zorg behandeld. Ik heb een foto toegevoegd hoe de auto is opgehaald door Kroymans. Voor nu hou ik het hierbij. Ciao!

Update 29-8-2018:
De auto heb ik inmiddels een week of drie weer terug. Doordat ik de auto een tijdje niet aan de druppellader heb gehad en er niet mee had gereden zijn er allerlei elektronische storingen ontstaan in de auto. De meest onverklaarbare was het tellerhuis die er helemaal mee was opgehouden. Door al deze storingen was de auto niet meer te rijden. Zelfs de monteurs van Kroymans hebben even achter de oren moet krabben om dit probleem op te kunnen lossen. Hierdoor heeft het dan ook wat langer geduurd dan normaal. Het tellerhuis was eigenlijk de grote boosdoener. Kroymans kon het in eerste instantie niet vinden en wist niet wat er mee te doen was. Er was zelfs even sprake om het tellerhuis naar de fabriek in Italië te sturen... Dat was een kostbaar geintje geweest. Gelukkig hebben de monteurs het euvel kunnen vinden en repareren. De auto gaat weer als de brandweer en rijdt als een zonnetje. Ik kon de auto gepoetst en wel weer ophalen om er van te genieten en dat heb ik gedaan. Wat een heerlijke zomer is het geweest in dit land. Nu maar hopen dat het weer zo goed blijft, het blijft een genot om deze auto de sporen te geven. Het is een echte Italiaan, ze geeft je gigantisch veel plezier maar kan je ook wel eens hoofdpijn bezorgen... Dat wil je soms nog wel eens aan het denken zetten...

Update 17-02-2020:
Zo, na ruim anderhalf jaar is het wel weer eens tijd voor een update omtrent deze prachtige wagen. In de afgelopen tijd is er redelijk wat met de auto gereden maar helaas niet zo veel als in het eerste jaar van bezit. In deze tijd hebben we veel leuke dingen kunnen doen waaronder de rit met Kroymans omtrent de Ferrari 70th Anniversary Tour. Hiervan heb ik foto's toegevoegd. Bij een foto rijden we achter een Ferrari F40. Wat een auto blijft dat toch! Ondanks dat ik mijn droom heb kunnen verwezenlijken is de F40 voor mij toch wel de ultieme droom! Wat een wagen. Een ander leuke tour was met een vriend van me in een Giulia Quadrifoglio en zijn schoonvader met een Alfa Romeo 4C. Twee waanzinnig snelle wagens. De 4C is een waar kanon die ik absoluut niet weg kon rijden. Waanzinnig ding. Verder is er vrij weinig met de auto gereden. Dit komt mede door drukte met werk en dergelijke. Inmiddels staat de kilometerteller op om en nabij 75.000 kilometer en dit is sinds de reparaties allemaal vlekkeloos en zonder problemen verlopen. Inmiddels staat de auto weer afgedekt onder een hoes in een garage te wachten tot het weer prachtig voorjaar wordt. De bedoeling is om dan weer meer kilometers te maken dan in de afgelopen tijd. De keren dat er mee is gereden is toch met zeer veel plezier gedaan. Het blijft een genot om de 4,3 liter grote V8 te starten en er mee te rijden. De auto brengt nog steeds het plezier en de uitdaging als in de eerste weken van bezit. De acceleratie, de snelheid, de beleving en de sensatie blijven waanzinnig. Ze verveelt dus nooit!

Verkocht!

  • 80.000 km

Tja, de titel zegt het natuurlijk al. Na bijna 5 jaar in bezit te hebben gehad is de knoop doorgehakt. Ik zat er al een tijdje over na te denken om de auto te verkopen en dit is inmiddels gebeurd. De reden hiervan is dat er de afgelopen twee jaar veel te weinig met de auto gereden is. En laat zo'n auto daar nou net voor gemaakt zijn... Er werd te weinig mee gereden wegens vele drukte op de zaak, veel zakelijke reizen en een kort ziektebed. Inmiddels gezond, maar toch besloten de auto weg te doen. Vanmorgen is de auto opgehaald door de nieuwe eigenaar en ik wens hem dan ook minstens zo veel rijplezier als dat ik er mee heb gehad. Ik kan zeggen dat ik een Ferrari heb gehad, en dat vind ik bijzonder. Ik heb er ongelooflijk veel plezier mee gehad en heb absoluut geen spijt. Mocht je de mogelijkheid hebben een dergelijke auto te kunnen aanschaffen, doen! Want wat was het mooi... Wellicht ooit eens weer. F430 Spider, het ga je goed!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens