Ferrari F430 Spider F1 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | F430 Spider F1 |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 46.500 km |
Droomauto gekocht
- 15.116 km
Ik was sinds begin 2016 op zoek naar een Ferrari F430 spider met weinig km's en bij voorkeur bij een Ferrari-dealer. Ik wilde eigenlijk een rode maar toe 12 november 2016 deze witte F430 bij Munsterhuis te koop kwam ben ik er meteen naartoe gereden en heb hem gekocht.
De F430 had pas 15.000 kilometer gereden in 8 jaar en was in nieuwstaat. Ik heb de auto pas in april 2017 opgehaald omdat ik in 2016 nog geen loods had om de Ferrari in de winter in neer te zetten.
F430 opgehaald bij Munsterhuis
- 15.450 km
1 april 2017 de F430 opgehaald, was een mooie happening, de F430 stond klaar onder een rood kleed en na de instructies zijn we huiswaarts gereden.
Het (turboloze) geluid van de F430 is echt verschrikkelijk mooi, zeker als de F430 voluit gaat. Wegligging is fenomenaal en met 500 pk en 1500 kg is de F430 ook zeer snel. DE automaat is wel effe wennen, is van de gerobotiseerde soort maar na gewenning voldoet het erg goed.
3 seizoenen/jaren verder
- 33.000 km
Dit wordt het 4e seizoen/jaar van mijn Ferrari. Afgelopen 3 jaar heb ik er 18.000 km mee gereden, mooiste en langste reis was naar Maranello samen met de RS6 dwars door de Alpen.
De Ferrari zit minder degelijk in elkaar als een Audi of BMW en er gaat ook best wel wat kapot: 3 achterlichten vervangen (breken af), midden-spoiler voor kwijtgeraakt op hoge snelheid, kapje van koplampsproeier kwijtgeraakt, rechter remklauw zuiger gecorrodeerd en versnellingsbak gerepareerd (ik koop gelukkig ieder jaar de New Power garantie op motor en bak erbij, kan tot 15e levensjaar)
Verbruik 1 op 5,5 met dieptepunt 1 op 3,1 en hoogtepunt 1 op 7,5.
Het mooiste blijft wel het geluid, daar krijg ik nog steeds geen genoeg van.
Ook is de F430 mijn eerste cabrio en dat bevalt ook uitstekend. Wel is het dak van mindere kwaliteit, bij harde regen blijft het niet droog in de auto.
5e zomer
- 37.500 km
Dit is de 5e zomer dat ik met de Ferrari rij en het verveelt nog steeds niet.
Nu 22.000 km gereden dus 4-5.000 km per jaar.
Wel wat kleine dingetjes gehad en door eigen fout (druppellader niet aangesloten...) de accu moeten vervangen. Is wel brilliant bedacht: om bij de accu te komen moet je de electrisch verstelbare stoel naar voren doen....
Vooral de turboloze V8 die naar 9.000 toeren gaat blijft genieten, dat hebben we met alle (snelle) turbo-motoren wel in moeten leveren.
Wel is de F430 kwetsbaar wat betreft carroserie en bouwkwaliteit. Regelmatig zit er iets los of breekt af...maar met het rijden vergeet je alles.
6e zomer
- 35.500 km
Alweer de 6e zomer met de F430 en het blijft erg gaaf om met de turboloze, hoogtoerige, V8 onderweg te zijn. Mijn "New Power" garantie is voorbij, die kan je tot het 15e jaar afsluiten. Ik ben nu ook voor het onderhoud naar Forza Service in Oss gegaan, erg leuke plek om te komen.
Kwaliteit van de F430 blijft "broos" maar ik weet inmiddels de zwakke plekken wel dus kan de F430 ook beter heel houden.
Verkocht!
- 46.500 km
Ik maakte laatste 2 jaar nog maar weinig kilometers met de Ferrari maar had er wel veel kosten aan (vorig jaar nog spruitstukken vervangen). Ik huurde ook een loods mede voor de Ferrari en heb besloten de Ferrari te verkopen. Uiteindelijk heeft Munsterhuis de F430 weer terug gekocht, daar zal de F430 binnenkort weer in de verkoop komen.
Het waren 8 geweldige jaren met een paar erg mooie reizen o.a. naar Ferrari, ik had het niet willen missen! Maar kwalitatief is een F430 wel "spannend" maar dat wist ik toen ik er in 2016 aan begon. Geen spijt van gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.