Dodge Avenger 2.0 SE (2008)

autoreview

Dodge Avenger 2.0 SE (2008)

Signalement

UitvoeringAvenger 2.0 SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds Mei dit jaar hebben wij een Dodge Avenger Business Line SE 2.0 benzine gekocht.
Na enkele reviews gelezen te hebben gingen wij wat sceptisch naar de dealer.

Tot onze verbazing is deze alles behalve goedkoop, het interieur is dan wel van plastic, maar
straalt wel degelijkheid uit. Alles voelt netjes aan...
Okee, vergeleken met mijn vorige auto (Volvo S40/850) is het interieur vrij basic, maar who care’s?
Deze auto is gemaakt om zijn functionalitieit als reisauto en wat heb je nodig voor een goede
reisauto?
Ja, een interieur dat makkelijk schoon te maken is en stoelen die comfortabel zitten.
En, ik ga niet overdrijven, alle modellen van Dodge bezitten deze eigenschappen.

Na een proefrit gereden te hebben was ik helemaal verkocht, de auto ziet er niet alleen degelijk uit
maar rijdt ook nog eens zo.
Even als vergelijking; een Volvo 850 rijdt ook zo, dus als een blok op de weg.

We hebben er nu 5000 Km op staan en gaan komende zomer op vakantie naar Roemenië, een reis
van 4000 Km, heen-en-terug. Dus even kijken hoe de auto zich gedraagt, volgens ons als een
echte reisauto, het is immers een Amerikaan.

Ik heb verder nog wel ritjes naar Friesland gemaakt, Hellevoetsluis Drachten.
Toen pas merkte ik wat voor fijne auto het eigenlijk is, pas bij een snelheid van 150 hoor je ruis.
Maar dit is geen auto voor 150 Km/u maar om lekker te kunnen ’cruisen’ met ongeveer 130/140
Km/u.

Reis Update:
De rit naar Roemenië hebben we achter de rug en wat rijd hij fijn. Lekker op cruise control 130 tot
150 kmh en dan cruisen maar, zelfs op de Deutsche Autobahn wil je niet bij de snelle horen,
gewoon lekker reizen.
Verder; in Roemenië de hoogste bergpas bereden, met een auto van bijna 1600KG en een motor
van 2.0 met 156 pk een behoorlijke opgave maar hij deed het.
Hierover moet ik dan nog wel zeggen, jammer dat hij geen turbo heeft, je mist op sommige
momenten een turbo...
Niet alleen een bergpas haalt hij, er zijn dorpsweggetjes niet geasfalteerd, offroad eigenlijk, rijd de
Avenger ook nog lekker, hij staat hoger op de poten dan menig S40/S60/S80 of de in Roemenie
veel geziene VW Golf IV.

De terug reis was ook prettig, door Slowakije, Tsjechië.
Dan het bervuik op deze rit, aangezien wij een dakkoffer hadden was het verbruik en het ruis
niveau hoer dan normaal.
Verbruik schoot met een 500ML tot 1,5L (afhankelijk van wind, constante snelheid ed.) omhoog.
De Ruis begint nu toe te nemen op 125kmh, waar dit normaal 135kmh is.
De ruis begint hinderlijk te worden bij 170kmh, verder geen last.

Een probleemloze auto - hij is immers nieuw daar niet van - alleen: de klep van de chillzone is aan
de linkerkant gebroken, de klep sluit en opent niet meer goed. Is dit bekend bij de andere Avenger
rijders?


Foto\'s staan erop ( na meerdere malen opnieuw te moeten selecteren )

Update (22 januari '09):
Nog steeds een hele fijne reisauto, verbruik is afgenomen en de top gemaxt; ik kwam hoger uit dan CarBase en Dodge zelf beweren, namelijk 212 KM/h, deze snelheid is overgenomen van het navigatiesysteem...

Update (10 juli '09) @ 30000KM:
Weer voorbereidingen treffen voor de zomervakantie, deze keer weer naar Roemenie, maar verwacht ik ongeveer 10.000KM te rijden.
Vraag me nu af waarom ik niet de 2.0CRD heb genomen...
Affijn, van de week naar de dealer gegaan voor grondige inspectie van de auto. €300 kwijt aan vervangen onderdelen en verversen van de olie.
Geen enkel probleem gehad tot nu toe.
Ik kijk nu al uit naar de lange ritten!

PROBLEMEN

Geen problemen, bij 1500 Km een korte check-up daarna is de auto ingereden.

De piepende remmen zijn opgelost, de remvloeistof was nog niet goed tussen de schijven gekomen.
had ik kunnen weten...

Ondertussen problemen gehad met de chillZone klep...
Dit is snel verholpen door de dealer.

0-4000 Km : Geen problemen
4000-11000KM : Geen problemen
0-16000HM: Problemen in de software;
-Klok loopt niet goed.
-In het dashboard brandt een lampje dat er iets mis is met de motor, is al afgesteld maar brand nog steeds...
16000KM-33000KM: Motormanagementlampje brand niet meer, klok loopt weer goed, voor de rest niks meer dan lof!
33000KM-38000KM: Geen problemen...
38000KM-45000KM: Geen Problemen...
Updates komen als er problemen zijn.

1 Jaar Ervaring

  • 25.000 km

Na 1 jaar ervaring nog steeds even tevreden over de auto.
De Avenger heeft ons nooit laten zitten, niet op de reis naar Roemenië, niet op de korte ritten naar Friesland, niet op de korte ritten naar werk. Nooit niet en naar mijn verwachtingen blijft dat ook zo.

Ook de onderhoud die we in de tussentijd hebben moeten plegen waren allemaal kleinigheden, niks aan de hand!

Het verbruik is zeer netjes te noemen, volgens CarBase is het een B-label, maar na inrijden is de motor vrij pittig geworden en hebben we zelfs 1 seconde van de sprint naar de 100KM/h eraf weten te halen. Om in labels te praten, het is nu een hele zuinige C maar net geen B.

Het comfort is nog steeds het zelfde, cruisen gaat heerlijk.
Voor de rest helemaal geen punten waar ik de auto over zou willen afkraken!

Ik verwacht daarom nog minimaal 3 jaar lang plezier te hebben van deze auto.

De Wreker en Zeus

  • 31.000 km

Een wijziging in de laarlijkse vakantie naar Roemenie.
We gaan naar Griekenland, om precies te zijn naar Nei Pori 60km ten noorden van Larisa.
Affijn, je bent aan de voet van de Olympus dus je wil toch even bij Zeus langs.
Nu zijn er 2 routes naar boven een oostelijke en een westelijke.
De oostelijke is de slechtste, grotendeels off-road en dat terwijl je van zeeniveau tot ongeveer 2000m hoogte klimt.

Welnu, journalisten, testrijders, proefritrijders en zelfs ik zijn van mening dat in het lage toerengebied te weinig trekkracht is.
Dat kan ik nog steeds onderschrijven, maar dat wil niet zeggen dat deze auto met zijn 1,6 ton geen berg kan beklimmen op een onverharde weg met zeer scherpe bochten die richting de 180-graden gingen en een stijgingspercentage van 10% en hoger.
Daarnaast was het tot de parkeerplaats op 2000 meter hoogte nog zo'n 25 tot 30 graden met de airco op vol ook niet echt ideaal voor de auto.
Maar He Survived.
Dus wat is er mis met de kwaliteit van de auto, als ik - met alle respect voor Dhr Clarkson - in de TG lees dat Dodge problemen heeft met slechte kwaliteit?
Ik zag een Passat/Ford nog niet omhoog klimmen...

Twijfel...

  • 38.000 km

Ik begin de laatste tijd wat te twijfelen om de auto te 'chippen' en een ander uitlaatsysteem er onder te hangen.
Vraag is of dit rendabel aangezien we deze auto over ongeveer 2,3 jaar weer van de hand doen voor een andere Amerikaan (Lincoln MKZ).
De prijzen zitten niet zo hoog naar mijn mening, maar of de prestatie verbetering opvalt is een ander punt.
Graag jullie mening...

Discussie

Lekker discussiëren over Dodge?
Dat kan sinds kort!
www.dodgeforum.nl
Hier komt ook nog een uitgebreider verslag van mijn Avenger!

Aanpassingen

Ben van plan om enkele aanpassingen te doen aan de auto:
- Led verlichting in de koplampunits;
- Mistlichten voor monteren;
- Dubbele uitlaat.

Dubbele uitlaat just for the looks.
De led verlichting om de auto er wat strakker uit te laten zien.
De mistlichten maken het af, ze geven de auto de SXT look!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.