Daihatsu Young RV 1.3 16V S (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Young RV 1.3 16V S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 26.735 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat een heerlijke auto! Klein van buiten, groot van binnen. Een handige verschuifbare achterbank, waarvan je zelfs de zittingen kunt verwijderen. Ook de wegligging is prima. Hoewel vrij stug gedempt is de vering voor dit formaat auto prima. De zitpositie is goed.
Veel luxe voor een betaalbare prijs.
Motorisch ook goed: hangt erg goed aan het gas, loopt lekker in de toeren, maar is ook bijzonder soepel, waardoor je schakellui kunt rijden (terugschakelen is pas bij 1500 t/min noodzakelijk. Wel is de auto bij hogere snelheden rumoerig.
Verbruik: 1 op 15,8 gemiddeld, incl. aircogebruik.
Update 7-1-’06
Inmiddels hebben we alweer 3750km ervaring met de YRV.
Wat een fijne auto. Nog geen enkel probleem gehad, op wat rammeltjes na. Zuinig, snel en praktisch, dat is de YRV hélemaal. Matras achterin? Bank plat en stouwen maar. Iemand met lange benen achterin? Schuif de achterbank maar naar achteren. Meer bagageruimte nodig? Schuif de achterbank maar naar voren. Kortom: een lekkere en praktische auto, die er ook nog ’ns apart uitziet. De reacties van mensen zijn altijd: wat is ie groot vanbinnen of wat een sportief karretje!
Wel is het verbruik door de kou en het veelvuldig gebruik van airco, aanjager en achterruitverwarming iets toegenomen: 1 op 15,2
Overigens: de ruiten van de auto beslaan snel. Dat is een typisch Daihatsu-kwaaltje, maar met de airco erbij is de condens over het algemeen weer snel verdwenen.
De luidsprekers voor en achter heb ik vervangen. Het bleken kartonnen Toyota-speakers te zijn. Géén geluid. Nu vóór twee Blaupunkts en achter 2 Kenwoods: het geluid is vele malen beter geworden. Als je van wat beter geluid houdt loont het echt de moeite en is vrij makkelijk te doen.
Update 6-4-’06
De auto bevalt nog steeds erg goed. Wel zijn de achterveren vervangen door zwaardere exemplaren, omdat de vering met 4 personen en op de trekhaak een rolstoelrek met rolstoel soms doorsloeg. Dit probleem is nu helemaal verholpen, zonder dat de auto er veel harder door is geworden.
Het verbruik ligt nog steeds rond de 1:16. Netjes!
Het enige dat soms aan de auto stoort zijn de rammeltjes her en der. Vooral de piepschuim (2e) bodem is niet rustig te krijgen. Nou ja, dan de muziek maar wat harder.
Update 10-8-’06
Eerste beurtje gehad. Géén bijzonderheden. Het verbruik is iets afgenomen, ondanks het warme weer, waardoor we veel met airco hebben gereden. Gemiddeld nu 1 op 16,1, maar ik heb ook al diverse keren - op wat langere stukken natuurlijk - 1 op 17,5 gehaald. Het wordt saai dus: géén op- en aanmerkingen; altijd starten-lopen-rijden-tanken...
Update 28-5-’07
De auto is inmiddels ingeruild, omdat we toch een wat grotere auto nodig hebben.
De YRV is een zeer betrouwbare en zuinige auto gebleken. Echt een topper!
PROBLEMEN
Géén.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren