Daihatsu Trevis (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Trevis |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 13.314 km |
ERVARINGEN
- 16.056 km
Eigenlijk was het niet de bedoeling om een nieuwe Trevis te kopen, maar de vorige Cuore L701 RTi had maar één echte opvolger qua styling, rijgedrag en karakter: de Trevis!
De Trevis heet in Japan Mira Gino en de vorige generaties (vanaf 1998) waren gebaseerd op... jawel de Cuore L701, maar dan met een retrosnuit.
Aangezien de Cuore al 5,5 jaar oud was, wilden we toch voor een verse gaan. Jong gebruikt kost bijna hetzelfde als nieuw en met een nieuwe weet je toch wat er allemaal mee gebeurd is. We gaan in eerste instantie voor een jaar of 10!
Wij hebben een fully loaded Trevis genomen: de AC Aluwheel Momo, dus met airco, fabrieks lichtmetalen wielen (én extra stabilisatorstang) en het heerlijke Momostuurtje.
Standaard is de Trevis al top met rondom elektrische ramen, 5-deurs, airbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, veel retrochroom, in hoogte verstelbaar stuur/stoel/gordels, toerenteller, deelbare achterbank, stuurbekrachtiging, bumpers en spiegels in kleur, getint glas (aan de zijkant ietsje groener dan de voorruit) en een leuk gestileerd dash.
De rij-eigenschappen zijn met de LM wielen (maatje breder en groter dan het basiswieltje) en de Bridgestone banden top. We hebben ook met een standaardversie gereden, maar die was extreem (a la huidige Cuore) onderstuurd.
In vergelijking met een Sirion2, Aygo e.d. is de Trevis enorm veel stiller (onder de motorkap o.a. ook een mooie geluidsisolatiemat) en strakker op de weg (veel meer gevoel, geen enge te lichte stuurbekrachtiging e.d.).
De ruimte is enórm! Zelfs lange mensen kunnen achter zichzelf zitten, het kofferbakje is redelijk, maar zeker beter bruikbaar dan een Aygo e.d.
De afwerking is heel mooi, geen zichtbaar plaatstaal en mooie stoffering. Geen zachte materialen zoals de premiumklasse, maar dat hoe je voor dergelijke auto’s ook niet te verwachten.
De Trevis begint wel wat duurder (€ 10.749, airco € 799, 14’ LM € 299, Momo € 199, metallic lak standaard!) dan de gemiddelde klassegenoot, maar het is dan ook gelijk een topmodel qua uitvoering, afwerking, uitrusting en uiterlijk.
Het retro (Mini!) uiterlijk geeft veel positieve reacties en ook op de snelweg (de eerste week was er al ruim 1.200 km mee gereden!) beschouwt men je niet als een lastige vlieg die weg moet.
Wij hebben verder nog de links/rechts sportuitlaat genomen, welke een lekker donkerbruin brommetje oplevert en enorm goed staat!
Verder natuurlijk een mattenset, stootlijsten, achterspeakers, Clarion radio/CD speler, wielsloten, luxe kentekenplaten e.d.
De nog vrijwel nieuwe winterwielen van de Cuore kunnen gewoon weer gebruikt worden op de Trevis.
De airco werkt perfect, zelf rij ik regelmatig lange afstanden en heb die eerste week een paar afspraken met de Trevis gedaan om deze snel wat (langere) inrijkilometers te laten krijgen, en dat was gelijk een mooie gelegenheid om e.e.a. uit te proberen.
De stoelen zijn redelijk voor mij, in vergelijking met mijn SUV een stuk minder, maar mijn vriendin is wat korter en dan zijn ze prima geschikt!
Ze rijdt met enorm veel plezier met de Trevis, dat is het belangrijkste!
Kortom: de Trevis is een echte aanrader!
250707: een korte tussentijdse update nu de Trevis inmiddels weer wat kilometertjes gereden heeft. Het verbruik is doorgaans - ondanks de relatief weinige kms, pas na pakweg 5.000 km kun je pas van een complete ingereden motor spreken - zuiniger dan 1:18. Bij vlot doorrijden en veel regionale ritjes met veelvuldig gebruik van de airco zit het iets onder de 1:18. Vinden wij zeer goed, aangezien de lichtere Cuore met dezelfde EJ-VE motor (hij schijnt wel iets anders te zijn, maar heet hetzelfde) en zónder airco dit lang niet haalde.
In tegenstelling tot veel rijimpressies kunnen we zeker spreken van een erg vlot wagentje. De acceleratie vanuit stilstand is voor veel medeweggebruikers erg verrassend en ook op de snelweg is de versnelling redelijk.
Onlangs hebben we de Trevis voorzien van die fijne felle blauwwitte lichtpitten, ziet er gelijk een stuk stoerder uit!
200807: Inmiddels weer dik 1.000 km verder en qua verbruik is het echt een spaarpotje. Op langere afstand (mix met regioritjes met en zonder airco) doet het beestje tegen de 1:20.
Mijn vriendin is nu zover dat er geen opvolger hoeft te komen of het zou eenzelfde (of toekomstige nieuwe Trevis / Mira Gino) exemplaar moeten zijn.
071207: Kleine update. Sinds enkele dagen staat de Trevis op de Firestone winterbanden 13’ stalen wielen. De set hadden we nog van de Cuore en is pas een paar duizend km oud. We komen collega Trevisrijders steeds vaker tegen, gelukkig kiest 90% voor de fabrieks 14" LM wielen in combinatie met een extra stabilisatorstang, dat scheelt gigantisch qua weggedrag.
Inmiddels zijn we weer even verder (de vorige update was bij 5.489 km) en we rijden zo'n 11.000 km met de Trevis. Je trekt nog altijd erg veel bekijks met deze 'Mini' en we hebben erg veel plezier met het karretje.
Ondanks een pittige rijstijl, de combinatie korte/langere ritten met veel gebruik van de airco hadden we pas een verbruik van 1:19,5, doorgaans ligt het ergens tussen de 1:17 en 1:19 met een uitschieter naar 1:22.
Begin 2009 hebben we de Trevis (middels een accessoire-aanbieding van Daihatsu) laten voorzien van een mooie dak- én voorspoiler. Binnenkort volgen nieuwe foto's.
Onderhoudsoverzicht:
* 12-08-2008 - 11.720 km - 1e jaarbeurt/klein + aircoreiniger (en natuurlijk 5W30 full synthetische motorollie, welke verplicht is bij DVVT motoren!) - € 125
PROBLEMEN
- 13.314 km
Niet, behalve dat de dealer per ongeluk een bakje in plaats van het klokje met een kleiner bakje teruggemonteerd had tijdens de radiomontage. Maar dat is de auto niet aan te rekenen. Dit is allemaal netjes opgelost en het klokje zit nu boven de radio, nog een beter plekje ook. Gelijk even rondom laten balanceren. Hulde Auto Hommel!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.