Daihatsu Materia 1.5 Soul (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Materia 1.5 Soul |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
ERVARINGEN
- 15.000 km
De eerste 1500 km zitten erop. Wat een lekker wagentje is het toch. Goede zitpositie, fijne stoelen en de eerste auto waarvan ik de stoel niet in de achterste stand hoef te zetten. Wat een enorme ruimte heb je binnenin!
De motor is lekker soepel en alert. Hij laat tijdens snel optrekken enthousiast horen dat hij er zin in heeft om vervolgens bij constante snelheid weer netjes in te dimmen. Het verbruik tot nu toe ligt tussen de 1 op 12,8 en 1 op 13,9...best netjes vind ik. Het rijgedrag is echt prima. Goed veercomfort, fijne besturing en krachtige aangrijpende remmen. Wat me nog opvalt is dat de pook in de onze bijna meteen soepel te bedienen was.
Inmiddels staat de teller op 5000 km. We raken steeds meer gehecht aan de Materia. Heerlijk die hoge instap en de auto is zeer prettig in de omgang. De bagageruimte is heel flexibel, vierkant, makkelijk om te bouwen en super te beladen door de enorme achterklep en de superwijd te openen deuren. IKEA here we come!!
Ik heb het idee dat de motor wat inmiddels wat rustiger is gaan lopen en het schakelen gaat nu nog wat soepeler.
update 2-6-2008
Voor de eerste keer met de caravan op pad geweest. De caravan weegt beladen rond de 1000kg. De heenweg van Den Bosch naar Texel was het verkeer druk en het weer onstuimig. Veel(harde tegenwind gehad. Wat meteen opviel t.o.v. de Corolla 1.6vvti was het gemak waarmee de auto in beweging komt met de caravan erachter. De 1.5 motor wordt hierbij duidelijk geholpen door de voor caravannen prettig korte versnellingen. De motor heeft, zelfs met een caravan aan de haak, in de 1ste drie versnellingen verbazend veel trekkracht bij lage toeren en is erg soepel. Wanneer er gewerkt moet worden reageert het 1.5-je gewillig op de bevelen van je gaspedaal en je hoeft niet zo te ’pushen’ als bij de corolla om er een beetje vaart in te krijgen. Objectief gezien denk ik dat de Materia in je beleving van pit/ snelheid wel geholpen wordt door het fanatieke motorgeronk bij het optrekken. Maar zelf met de krachtige wind op de kop hield hij het prima uit bij zo’n 90 km/u in zijn 4.
De terugweg was het weer rustiger en trok hij het met 90 km/u, in zijn 5 met de airco aan op zijn sloffen. Het weggedrag met de caravan is voorbeeldig, maar ook achter de corolla was onze Home-Car erg rustig. In het najaar gaan we naar Spanje met de caravan. Dan kan de Materia laten zien of hij de snelweghellingen beter kan bedwingen dan de Corolla.
Wat is het trouwens toch een praktisch wagentje: alle vakantie spullen gingen er zoveel makkelijker in en uit dan met die 3 deurs Corolla.
update 20 september 2008
Net een vakantie met de caravan naar spanje achter de rug. Hij bevalt nog steeds prima, op de snelweg hellingen heeft hij het net als de Corolla zwaar wat zich vertaald in een verbruik dat soms opliep tot 1 op 7!! (rij zuinig, rij Daihatsu!!)
Door de zeer harde wind in zuid-frankrijk (Mistral) heb ik zijn stabiliteit als caravantrekker erg op de proef gesteld. Onze tot 1000kg beladen Home-Car danste af en toe wild heen en weer door de wind wat je in de auto wel voelde, maar de Materia bleef stoicijns rechtdoor rijden. De Materia heeft echt laten zien dat hij overwicht heeft op de caravan. Meer last had hij van de stramme wind op de kop, ik moest soms echt terug naar de 3e versnelling om het 1.5-je weer wat lucht te geven, maar ja wat wil je met 103 PK, een treingewicht van ruim 2400 kg en een 2.58cm hoge caravan met een matige stroomlijn. Voor ons is het een prima trekauto en hij trekt de caravan voor mijn gevoel zelfs iets makkelijker dan de Corolla. Op een lange reis leer je een auto echt kennen. Opvallend is dat de motor, welke in zijn algemeenheid niet bepaald stil is, bij een snelheid van ruim 80 op de teller in zijn 3 (hellingen op de snelweg) absoluut niet opdringerig klinkt, hij spint dan als een naaimachientje waardoor het niet bezwaarlijk is dit soms kilometers lang te doen.....en waar ik ook erg blij mee ben> geen druppel olieverbruik (trauma na die oliezuipende Corolla)
PROBLEMEN
- 15.000 km
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.