Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

autoreview

Daihatsu Materia 1.3 Funk (2007)

Signalement

UitvoeringMateria 1.3 Funk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf14.500 km
KM-stand laatst30.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Downsizing

  • 14.500 km

Om kosten te besparen op zoek gegaan naar een vervanger van onze trouwe Volvo 850. Auto beviel prima maar de vijfcilinder lustte best een slok, airco werd gemist en de noodzaak om een paardentrailer te kunnen trekken was verdwenen. Eisen voor de vervanger waren: zo veel ruimte als mogelijk, een lichte, betrouwbare en zuinige auto, A/C en CC en het belangrijkste: geen dertien in een dozijn auto.

Toen, na het verkopen van de Volvo als vakantieauto voor een student, het feest van het op zoek gaan naar een andere auto weer was begonnen was de keuze snel gemaakt. Een Materia moest het worden.

Ik heb altijd een zwak gehad voor de Materia. Bij zijn introductie in 2006 zelfs naar de dealer getogen om hem eens goed te bekijken. Had dit nog nooit eerder gedaan want mijn interesse ligt toch meer bij klassieke auto's. Met de huidige plastic windtunnel-gebakjes heb ik niet veel.

Vrij snel vonden we er eentje die werd verkocht door de familie van een overleden man. Deze oudere man woonde deels in Spanje en en de Dai werd alleen gebruikt in de zomer als hij in Nederland was. Dat verklaarde de totale nieuwstaat en de kilometerstand van 14500 km afgelegd in vijf jaar.

Prettige bijkomstigheid van het feit dat Nederlanders over het algemeen het hoofd niet boven het maaiveld durven steken is dat auto's die er anders uitzien dan anders niet geliefd zijn. En dus relatief goedkoop.
Hoe die enorme afschrijving uitpakt als wij de auto weer willen verkopen zien we dan wel weer....

Grote voordeel van de kubusvorm is de ruimte van binnen. Die is enorm al je hem vergelijkt met de buitenmaten. Ik ben 1.94 lang en heb niets te klagen. Als je uit een Volvo komt vallen alle autostoelen tegen, maar de Materia zit vrij goed. Stoelen zijn vlak en kort maar het is er prima op uit te houden. Er is geen uitstekende middenconsole dus kan m'n knieen eindelijk kwijt en als het moet kan de hoge hoed ook nog op. Dankzij de verschuifbare achterbank is er achter mij nog een zee van ruimte voor de kids. Bagageruimte is met de bank in de achterste stand niet groot natuurlijk maar de wekelijke boodschappen passen er in en ik heb de hond ook nog niet horen klagen.

Nadeel is de rechtopstaande voorruit waardoor je je in allerlei bochten moet wringen om het stoplicht te kunnen zien als je vooraan in de rij staat. Maar ja, vormgeving voor functionaliteit zullen we maar zeggen.

Verder is de Materia uitgerust met alle voor mij vereiste luxe. Airco, vier electrische ramen, (aftermarket) cruisecontrol en privacy glas.

Het autootje rijdt erg prettig, relatief zuinig (gemiddeld 1:13,5 maar lijkt steeds zuiniger te worden. We hebben onlangs 1 op zestien gehaald), weegt weinig en is een genot om naar te kijken. Vinden wij tenminste, ik weet dat de meningen hier nogal over verdeeld zijn.

Het 1.3 90pk motortje is vrij rumoerig, net als de banden trouwens, mede doordat er minimaal gebruik is gemaakt van geluidsisolatie. Ik heb vanwege het geluid nog steeds de neiging door te willen schakelen naar een afwezige zesde vernelling op de snelweg. Wellicht is mijn mening hierover vertroebeld omdat ik gewend ben in auto's van hogere segmenten dan deze te rijden. De Materia komt zeker van binnenuit vrij groot over maar blijft natuurlijk gewoon een B-segmenter.
Bij 130 km/h en meer (boven 4000 rpm) is het geluid trouwens weer een stuk prettiger kwa beleving dan bij bijv. 110 km/h. Schakelen gaat steeds soepeler naarmate er meer kilometers opkomen. In het begin schakelde de achteruit wat moeilijk in, dat is nu niet meer het geval.

Betrouwbaarheid valt nu weinig over te zeggen, ik geloof dat dat wel snor zit vanwege de reputatie van het merk en de banden met Toyota. Onderhoudskosten zijn tot nu toe een lachertje.

Het grootste minpunt vind ik de krasbestendigheid van zowel in- als exterieur. Of eigenlijk het gebrek daaraan. Nagels, schoenen, zand, alles laat krassen achter. Geen diepe, het is er wel weer uit te polijsten, maar het is wel jammer.

Beurt

  • 15.000 km

Oliebeurtje bij de dealer. Geen bijzonderheden verder.

Accu

  • 17.500 km

Eerste de beste vorstnacht en de accu begeeft het. Kan gebeuren na vijf jaar. Gelukkig voor de deur en een nieuwe is zo opgehaald.

APK

  • 27.000 km

APK zonder problemen of aandachtspunten doorgekomen. Pas in 2015 weer aan de beurt.
Sterretje in de voorruit laten harsen.

Grote beurt

  • 28.000 km

Nieuwe bougies, luchtfilter en olie. Ook de airco gereinigd. Verder niets bijzonders.

En verkocht.

  • 30.500 km

Vandaag de Materia met pijn in het hart de straat uit zien rijden. Er is weer gezinsuitbreiding op komst en ondanks dat de achterbank meer ruimte bied dan welke auto dan ook in deze klasse, is de bagageruimte ontoereikend voor een kinderwagen, een buggy en de hond. Voor iemand die goedkoop autorijden wil combineren met ultieme betrouwbaarheid en ruimte in een leuk jasje heeft aan de Materia een perfecte auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.