Daihatsu Cuore STi-12V (2000) #3

autoreview

Daihatsu Cuore
Daihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu Cuore - interieur

Signalement

UitvoeringCuore STi-12V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf153.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Cuore was in het bezit van mijn vriendin. Zij had hiervoor -tegen sterke bezwaren van mijn kant- als eerste auto'tje een Peugeot 106 gekocht. Na herhaaldelijke problemen is zij gezwicht voor de aanschaf van een Japanse auto.

Vanwege promotie kreeg zij een andere functie en een auto van de zaak waardoor deze auto niet meer nodig was. Ik reed op dat moment in een Honda Integra R maar had ook een kleine zuinige auto nodig aangezien wij verhuisden en ik genoodzaakt werd elke dag een flinke afstand te rijden. Daar wil ik uiteraard niet te veel geld spenderen, bovendien zijn het binnenwegkilometers en daar heb je geen dikke wagen voor nodig.

Voor mijn werk zit ik dagelijks in de autobranche en rij daardoor in veel merken van Alfa tot Volvo, van 150 tot 150000 Euro. Ik ben behoorlijk kieskeurig en heb een uitgesproken mening over bepaalde merken gevormd.

De Daihatsu is in dat opzicht : FUN! Vanwege de relatief (laten we het wel relatief houden) goede wegligging, laag gewicht en pittige motor kun je heerlijk over landweggetjes scheuren!

Het enorme voordeel wat een karige , simpele auto heeft t.o.v. een dure, geisoleerde, moderne wagen is het contact met de weg. Je voelt letterlijk wat de auto doet. En dat geeft een kick, in principe als je de auto zou verlagen en brede velgen+banden monteerd heb je een geweldige auto. Niet voor niets worden deze auto's in Nieuw Zeeland & Australie gebruikt in de rallye :)

Pluspunten :
-pittige motor
-inhalen geen probleem
-op binnenwegen laag verbruik 1:21 tot 1:25! (afhankelijk van rechtervoet)
-goede wegligging ook op standaard 12" wielen (droog weer)
-goede remmen
-onderdelen zijn goedkoop (uitlaat 250 euro, 4 banden 200 euro, etc.)

Minpunten :
-rammelen / bonken
-trillingen van 3 cilinder motor
-wegligging op nat wegdek bij hogere snelheden twijfelachtig (120+)
-roestvorming op wielkast achter / spoiler (oude schade of zachte lak?)
-hoog verbruik op de snelweg (1:16)
-motorgeluid op de snelweg

Gezien de onderhoudskosten / brandstofkosten tot nu toe concludeer ik dat anno augustus 2008 geen goedkopere auto kan bedenken dan de Cuore!

0,10 euro / km brandstofkosten
0,13 euro / km brandstofkosten+verzekering+wegenbelasting
0,19 euro / km brandstofkosten+verzekering+wegenbelasting+afschrijving nieuw

Als iemand mij vraagt wat goedkoop & safe rijden is? DAIHATSU!

PROBLEMEN

Geen mechanische problemen!

Update

148282km
aanschaf

154688km
13’ velgen + banden gemonteerd

168058
Remschijven + blokken vervangen (preventief)
Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd

179400km
Distributieriem + spanrol vervangen

189566
Kleine beurt uitgevoerd

200164
Grote beurt uitgevoerd

200750
Uitlaat compleet vervangen (origineel)

215542
Kleine beurt uitgevoerd

217220
Remschijven + blokken vervangen (preventief)
APK, achterremmen schoon+gangbaar gemaakt
Inhouden, olieverbruik opgelost : oorzaak uitgeharde klepdeksel/ bougiegatpakkingen

219158
Nieuw accu, ik was vergeten de oude bij te vullen waardoor een deel van de platen krom zijn getrokken! 11 jaar oud :)

Sinds kort geschorst i.v.m. vanaf januari 50000km per jaar dieselen.

Roestproblemen

in 2010 en 2011 heb ik de roest op de wielkasten achter verwijderd, geplamuurd, geschuurd en zgn. wielkastverbreders aangebracht en deze matgrijs gespoten (rallylook) wat er erg goed uit ziet.

De auto begint op meerdere plaatsen licht te roesten, dit is niet door slecht carrosserie onderhoud maar door het rijden in de winter met pekel. Daar zijn de auto's niet goed tegen bestand.

Tip van het jaar

Vervang jaarlijks de olie en het oliefilter en gebruik ALTIJD volsynthetische 5W30 olie en gebruik elke 6 maanden een Forte Gas Treatment om injectieproblemen te voorkomen.

Forte te verkrijgen bij de betere garagist.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.