Daihatsu Cuore 1.0 12V Tokyo (2003)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 12V Tokyo (2003)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V Tokyo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf87.234 km
KM-stand laatst110.045 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 88.954 km

Ik wilde ivm een andere baan een kleine zuinige auto voor woon-werk verkeer. Na een selectie van een aantal kleintjes met als criteria een gemiddeld verbruik van 1:20 en een airco kwam deze als winnaar uit de bus. Hij doet wat hij moet doen. De motor is voldoende voor een auto van 720 kilo en de vaak genoemde zijwindgevoeligheid is er wel, maar niet extreem.

Het benzine verbruik is over de eerste 1500 kilometer 1:19. De auto wordt gebruikt voor woon-werk verkeer over B-wegen.

Twee maanden

  • 91.147 km

Het is een vijfdeurs exemplaar en dat blijkt nu in de praktijk toch een voordeel. Ondanks dat ik de Cuore als tweede auto voor woon-werk verkeer heb gekocht, gaan de kinderen toch vaker mee als verwacht.

Het verbruik stabiliseert zich nu op 1:19. Hopelijk verbetert dat zich nog iets nu we het koudste deel van het jaar achter ons laten. De auto maakt een heerlijk geluid, waardoor het al snel heel wat lijkt. De praktijk is dat hij op B-wegen prima mee kan komen en dat je in de stad flink moet schakelen om vlot mee te komen. Het is zeker geen strepentrekker, maar daar is hij ook niet voor gekocht.

Het vinden van een goede zithouding heeft even wat tijd gekost. Maar nu ik de voor mij goede stand gevonden heb, zitten de stoeltjes prima. Gelukkig rijdt ik er als enige bestuurder in en hoeven ze dus niet regelmatig onpnieuw ingesteld te worden.

De Cuore is sinds afgelopen december in mijn bezit en ik heb nog geen onderhoud gehad.

5000 Kilometer

  • 92.178 km

Gaat mijn 'zakjapanner' de reputatie van Japanse auto's waarmaken? Nu met 5000 kilometer gereden nog steeds geen merkbaar olieverbruik. Wel mijn eerste onderhoud gehad. Bij het sturen naar rechts klonk er een schurend geluid. Bij de garage bleek dat er een ankerplaat gericht moest worden omdat deze bij het scherp sturen naar rechts ergens tegenaan te kwam.

De planning is om hem 1 beurt per jaar te laten geven gelijk met de APK. Volgens Daihatsu heeft dit type Cuore elke 15.000 kilometer een beurt nodig. Dat zullen er bij mij een kleine 20.000 worden.

De afgelopen week heb ik vanwege een cursus 1000 snelwegkilometers gereden, inclusief een tweetal bekende dagelijkse files. Het verbruik over de afgelopen week kwam uit op 1:21. Dat was een leuke verrassing!

De prestaties in verhouding tot het type auto en de koffiemolen die er voorin ligt zijn echt top!
Het comfort is ook goed. Alleen heb ik vorige week een rit gehad met vier personen er in en dat is eigenlijk te veel bij het nemen van verkeersobstakels zoals drempels en dergelijke.

Het interieur is 'minimalistisch'. Dat vind ik erg prettig. Alleen noodzakelijke knoppen, geen vergissing mogelijk. Weinig assecoires die kapot kunnen gaan. Eigenlijk alleen een airco als luxe. Verder veel plastic, rammeltjes en piepjes. Waar naar geld ;)

Alles bij elkaar vindt ik het toch nog steeds een goede prijs/ kwaliteitsverhouding. Een acht jaar oude auto, met weinig onderhoud, goedkoop in de belasting en toch nog zuinig.

Klokje rond

  • 100.021 km

Vandaag, 21 juni 2012 de 'magische' grens van honderdduizend kilometer gepasseerd. De auto toen even aan de kant gezet om bijgaande foto te maken. Gezien de snelheid waarmee de kilometers er nu bijkomen zal ik toch niet aan twee beurten per jaar ontkomen. Over tweeduizend kilometer mag hij voor een beurt.

Onlangs 547 kilometer op 1 dag gereden en dan merk je wel dat de auto daar niet voor gebouwd is. Met name de stoelen houden na een kilometer of 400 toch op met comfortabel zijn. Technisch zijn de prestaties overigens prima, zolang je maar niet wilt sprinten. De auto neigt tot onthaasten, omdat het geluid bij langdurig boven de 110 kilometer per uur rijden minder aangenaam wordt. Olieverbruik nog steeds 0.

Schade!

  • 101.046 km

Vanmorgen is de cuore aangereden door een vrachtwagen die van voorsorteerstrook wijzigde. Mijn kleintje zat in zijn dode hoek. Wel schrikken als er plots aan de bestuurderskant een vrachtwagen tegen je aan rijdt. Dan voelt je je in zo'n kleintje wel even kwetsbaar.

Schade; deur kapot, spiegel afgebroken en krassen op het voorspatbord. Voorlopige schatting van het schadebedrag 1300 euro. Morgen komt de schade expert van de verzekeraar kijken.

Eerste beurt sinds aankoop

  • 105.383 km

De schade is netjes hersteld. Je ziet er niets meer van. Ik heb onder diverse hoeken en bij diverse lichtinvallen gekeken, maar kan er niets meer van zien. De verzekering van de tegenpartij heeft alles netjes betaald.

Het gecombineerde brandstofverbruik heeft zich op 1:19.7 gestabiliseerd. Daihatsu zelf geeft 1:20,08 aan. Netjes.

Ongeveer elke 2500 kilometer controleer ik even het oliepeil. Het verbruik is ongeveer 1 liter op 15.000 kilometer.

De auto is net terug van zijn eerste beurt bij de merkdealer. Beurt + winterbanden wissel voor 265 euro inclusief. Dat betekent dat ik 18.000 kilometer heb gereden voor 265 euro aan onderhoud.
De winterbanden heb ik afgelopen april via Ebay gekocht. De garage heeft de winterbanden gecontroleerd en gaf aan dat ze nog een winter mee kunnen als winterband.
Een set stalen 13 inch velgen met winterbanden voor onder de vijftig euro. De vorige eigenaar is overgestapt op lichtmetaal voor zijn Cuore:)

Daarnaast heb ik een tijdje terug de radio/cd speler vervangen door een nieuwe met bluetooth carkit & microfoon. Best wel trots op mezelf voor de microfoon inbouw. Het dashboard kwam makkelijk los. De tip daarvoor had ik uit een andere cuore review. Daarin werd gemeld dat het vervangen van de teller maar een kwartier koste. Dan kan het loshalen van het dashboard dus nooit moeilijk zijn...

Comfort

  • 108.934 km

De sterren voor het comfort heb ik naar beneden bijgesteld. Hij staat nu op twee sterren.
De bestuurdersstoel begint in hoog tempo minder te worden. Gistermiddag tijdens het uitzuigen van de auto ontdekt dat de vloer onder de stoel vol lag met 'schuimkruimels'. Dat verklaart wel veel. Het schuim is dus poreus en op. Weet er misschien iemand een betaalbare goede oplossing?

Verkocht

  • 110.045 km

Vandaag mijn Cuore verkocht. Ik maak nu de kilometers niet meer. Bijna jammer, want het is een leuk autootje. Zuinig, pittig, zeer kleine draaicirkel, goedkoop in gebruik en onderhoud.
Maar vooral; De Cuore geeft een super rijbeleving. Veel plezier voor weinig!

Gedemonteerd

  • 110.045 km

Vanmiddag zag ik op VWE dat de 80-NK-BV sinds 22 mei 2014 als gedemonteerd te boek staat. Wat zou er mee gebeurd zijn?
Anderhalf jaar geleden was het nog een goed autootje zonder echte gebreken...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.