Daihatsu Charade GTti (1989)

autoreview

Daihatsu Charade

Signalement

UitvoeringCharade GTti
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf138.400 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 148.000 km

Liep al lang te zoeken naar dit model, en kwam nu een aantrekkelijke aanbieding tegen (goedkoop geprijsd dus). Besluit om wel te kopen was vlot genomen, op de teller een beperkt aantal km, redelijke uiterlijke staat (geen zware roest, geen deuken). In het verleden heb ik dit model gereden en er goede herinneringen aan gehouden. Ondanks dat de wagen niet groot is, is de instap goed te doen, geen rare buigingen voor de rug, hoofd hoeft niet platgevouwen te worden etc. Ook dit exemplaar is een vlotte starter, sleutel om en motor draait.
Gelukkig is het onderhoudsboekje meegeleverd, waardoor onderhoudshistory in enige mate traceerbaar is. Pas na een km of 90000 is alles onbekend, maar goed dat bestijkt nog wel een periode van 12 jaar, waarin minder dan 50000km is afgelegd.
De auto is behoorlijk origineel, wel afwijkende velgen en achter zijn trommelremmen gemonteerd. Er is gebrek aan onderhoud en details ontbreken. Kortom een ideale hobbie auto. Tijdens de proefrit kwamen de navolgende tekortkomingen al naar voren; lekke uitlaat, motor die niet het vermogen afgeeft dat ie hoort te hebben, trilling in stuur boven de 90km/u, wegvallen van toeren als de gaspedaal diep is ingetrapt, voorbanden van verschillend profiel, geblindeerde achterramen.
Een van de eerste dingen was een olieverversbeurt: de onderkant kon ik toen ook bekijken, en stemde me wat pessimistischer: blutsen op plekken die je niet verwacht, er is dus toch rally met die kar gereden, en daarom ook wat roest.
De middenpijp van de uitlaar goed gaar: die ook meteen laten vervangen, was op voorraad!. Daarna reed de wagen meteen veel beter: geen wegvallen van de toeren meer, en een beschaafd motorgeluid. Ruitfolie van de achterruit is eraf, voorwielen incl velgen vervangen door 2e hands exemplaren (staat wel volvo op, maar kniesoor die daar op let), ook beplakking van de auto gehaald, incl type aanduiding.
Na vervangen van voorwielen was ook de trilling uit het stuur. Heb dus nu al veel plezier aan de wagen, optrekken doet ie nog niet zoals ie hoort te kunnen doen, maar dat komt wel. Eerst preventief onderhoud mbt de distririem, daarna verder motorisch kijken. Omdat ie te weinig vut in de lage toeren heeft, denk ik niet meteen aan een versleten turbo, boven de 4000 heeft ie wel zin om te rijden.
De eerste tankbeurt gaf een verbruik van rond de 8lt/100km.

update: tijdens een langere rit, bij stilstand een hoog oplopende motortemperatuur,
deze zakte gelukkig weer tijdens rijden naar een normale waarde. Controle achteraf heeft nog niet veel opgeleverd, wel dat de radiator erg vol zat en expansie tankje haast leeg: denk aan het vervangen van de radiatorknop: (veer misschien niet mee jofel)
Controle van luchtfilter was ook niet bepaald een positief beeld: flink dicht, dus die gaat ook vervangen worden. Bougies nog niet naar gekeken, maar die zullen ook niet in nieuwstaat zijn.

update. een beetje pech gehad met een gebroken distributieriem, maar na aanschaf van een vervangende motor weer een rijdend exemplaar. Helaas wel nog met een afgeknepen vermogen. Dat lijkt dus niet aan de motor te liggen maar aan een aparte sensor. Naar de oorzaak blijft gezocht worden. Olie verbruik is minimaal, huidig brandstof consumptie rond de 1:13 a 1:14. maar wel met rustig rijden. Uiterlijk moet er nog wel wat gebeuren, het rijplezier is goed, ondanks rammels en de niet optimale rijprestaties.

De staat van de wagen is helaas door mij overschat. Ik had nodig moeten voorzien dat de roest in de achterwielkasten ernstig was.
Bij een APK bleek dat het afkeurpunt te zijn dat niet eenvoudig kon worden verholpen. De wagen kreeg dus geen APK meer en is als donor wagen te koop aangeboden.
Veel reacties zijn erop geweest: veel hadden interesse in de motor als inbouw project voor een BLMC mini e.d. Uiteindelijk is de wagen bij een andere bezitter van een GTti terecht gekomen. De voorraad reserve onderdelen die ik in de loop der tijd had opgebouwd is ook grotendeels van de hand gedaan. Het feit dat de motor niet zijn vermogen kreeg is nog wel bekend geworden de waste gate opende te vlot, bij 0.3 bar ipv de fabrieksinstelling 0.7 bar. Helaas is dit nooit gecorrigeerd geweest. Ik blijf met plezier aan deze wagen terug denken, een ander exempleer zal ik waarschijnlijk niet aanschaffen, de reden is dat de wagen teveel sportievelingen trekt die de prestaties verder opstuwen. Maar gelukkig zijn er andere type wagens die ook leuk zijn te bezitten en te berijden voor het plezier.

PROBLEMEN

  • 148.000 km

te sportief geluid: middenpijp van de uitlaat vervangen.
trilling in stuur: voorbanden vervangen
wegvallen van toeren: ’spontaan’ opgelost, icm uitlaat.
stank van huisdieren: nog niet opgelost,
knopjes weg van achterbank delen: nog niet vervangen
distributie riem gebroken: motor vervangen, oude is nog in bezit als donor
accu versleten op verkeerd moment, vervangen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.