Daewoo Nubira Wagon 1.6 SX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nubira Wagon 1.6 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 49.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze vorige auto (een mazda 323F) is een wereld van verschil met de Nubira die we tegenwoordig rijden. Van sportief rijden in een plank op wielen naar ruimte, comfort, probleemloosheid, het zijn dingen waar onze stationwagen in uitblinkt.
Toen wij tot aanschaf van de Nubira overgingen zaten we midden in de gezinsuitbreiding en de florijnenboom groeide bij de buren helaas, dus moest er een keus gemaakt worden. Een kleinere maar duurdere auto die geen optie was want we wilden groter, of de goedkopere Zuid-Koreaan met meer ruimte. 1 en 1 is nog altijd 2 en dus werd het de koreaan. En dat bevalt ons tot nu toe prima.
Geen noemenswaardige problemen en vwb de kosten zat ik bij de Mazda veel beroerder in het pakket ook al staan die als uiterst betrouwbaar te boek. Lullige mankementen dreven de gebruikerskosten behoorlijk op. Nu kan het aan mijn dealer liggen maar de kosten zoals ik ze tot nu toe heb gemaakt vallen mij reuze mee. Tuurlijk, gezien de huidige kilomterstand van ruim 115000 km weet je dat er reparaties zitten aan te komen maar die zijn van een ’logische’ aard.
Wat ons het meest bevalt is de compleetheid van de wagen. Alle snufjes die je mag verwachten van een auto van dat bouwjaar zitten er dan ook op met als extra een mechanische airco. De ruimte is subliem. Wie kan er zeggen dat je in dit prijssegment ruim 550ltr aan standaard bagageruimte hebt. En als je de banken neerklapt komen er nog eens een slordige 1000 bij. gooi maar in dus zeg ik altijd maar. Het enige minpuntje wat ik echt als een hobbel ervaar is mijnsinziens het verbruik in combinatie met het motorvermogen. De auto moet er flink aan sleuren om op gang te komen maar rijd ie eenmaal op snelheid dan is de Cote d"Azur zo in zicht. Kortom, een fijne reiswagen die met alle comfort gereden wordt.
PROBLEMEN
Echt grote problemen buiten wat slijtage hebben we nooit gehad. De distributieriem is bij 90000 vervangen en bij 105000 zijn de remschijven vervangen. De kosten vielen me nog mee. Ruim 550 euro voor een APK met grote beurt incluis distributieriem vervangen en afgelopen lente is er nog een beurt geweest met APK, vervangen remschijven, dichten van een lekke uitlaat vervangen van een lekke pakking en een kleine storing zoeken kwam dat op 700 euro.
Het lijkt veel maar als je ziet dat we verder bijna geen problemen hebben kan ik stellen dat het mij allezins meevalt. De auto begint nu wel wat ouderdomskwaaltjes te vertonen. Zo wil het rechtervoorportierraam niet meer op en neer (een smeerbeurt nodig) en door onze eigen stommiteit is de airco lek geraakt. Een kwaal die veel aircos krijgen bij te weinig gebruik.
De keerringen zijn lek door de constante druk van het systeem en het altijd lichte torderen van de auto. Geen bevordelijke situatie voor een aircosysteem. Deze reparatie is waarschijnljk wel wat prijzig maar het is iets waar je eigenlijk met elk merk tegen aan loopt gezien de werking van een aircosysteem.
De einddemper van de uitlaat wordt deze week nog vervangen. Kosten 140 euro maar dan kan ik wel zeggen dat de huidige oude demper het ruim 7 jaar heeft volgehouden. Verdere problemen hebben we niet gehad of het moet de op slot vallende achterklep geweest zijn die niet meer open ging nadat ie dicht was gedaan toen we de auto bij aflevering op kwamen halen. Een afgebroken kabel van de CV was hier de boosdoener die per direkt kosteloos door de dealer werd verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren