AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dacia Sandero Tce 90 Lauréate (2013) #3

autoreview

Dacia Sandero Tce 90 Lauréate (2013)

Signalement

UitvoeringSandero Tce 90 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst5.375 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Daci-Ja

  • 5.375 km

Beste mensen. Onderstaande review bestaat uit persoonlijke meningen. Let wel het gaat om een relatief goedkope auto waardoor het nieuw blijven rijden voor een redelijk groot publiek aantrekkelijk blijft.


Na vijf jaar tevreden rondrijden in mijn MCV de keuze gemaakt om eens iets nieuws te kopen. Eigenlijk waren we van plan om de auto medio volgend jaar in te ruilen. Echter na een proefrit kregen we een onwaarschijnlijk hoog bod voor de auto dat dit ons toch aan het nadenken zette. Na een bezoekje aan nog twee andere dealers en een offerte via internet kreeg ik bij mijn huidige dealer Euro 6150 terug voor mijn MCV (oktober 2008 met 145000 km). Eerste bod was Euro 5500. Bij de onderhandelingen Euro 250 korting op de afleverkosten,Michelin Energy Saver + banden en een volle tank benzine bedongen. Niet onbelangrijk was de verkoper. Jonge man maar van de oude stempel die snapt dat de klant koning is! Persoonlijk denk ik een mooie deal te hebben gemaakt.

Wat heb ik gekocht:
Dacia Sandero Laureate 0,9 TCE
Kleur zwart metallic.
Airco
Stoot strips
Lederen stuur
Cruise control
Midden armsteun
Sierlijst voorbumper
Volwaardig reserve wiel

Wat betaal je dan:
Euro 14.422,54

Wat is voor mij belangrijk:
Auto moet zuinig zijn en motor geluid moet acceptabel zijn.

Ik heb de auto 25-03-2013 besteld en op 15-06-2013 is hij afgeleverd. Dit had sneller gekund als ik het navigatiesysteem ook had gewild.

De auto verbruikt op dit moment op de snelweg 5,5 liter op 100 kilometer. In de stad ligt het verbruik op 6,7 liter op 100 kilometer. In de door mij bijgehouden verbruiksmonitor ligt het gemiddeld verbruik nu op 6,1 liter op 100 kilometer. Ik probeer dit stabiel te krijgen naar 5,6 liter op 100 kilometer. Nobel streven maar dit moet zeker lukken.

De 0,9 TCE motor verbaasde mij bij de proefrit. Wat een mooi stukje techniek! Auto is lekker stil en je kan goed met het verkeer meekomen, zowel in de stad als op de snelweg. Wel is het motortje erg chagrijnig met een koude start. Na twee minuutjes is dat gedrag weg. De motor kent twee standen. Eco en niet eco. Dit kan je kiezen met een knopje op het dashboard. In de eco stand kan je de auto als hij warm is bijna als een diesel rijden. In zijn drie door een bocht is geen enkel probleem. Je moet de auto dan wel rustig blijven aansporen en geen wonderen verwachten met accelereren. Als je de eco knop uit zet dan kan je niet in zijn drie de bocht door en wil het motortje op toeren gehouden worden. Voor soepel rijden prefereer ik dan ook de eco stand. Bij 120 op de snelweg rijd je ongeveer 3000 toeren en een zeer acceptabel geluidsniveau.

Wel is het stuurgedrag erg wennen. Vooral in lange bochten reageert de auto vreemd op bijsturen. Dit leverde mij de eerste keer bijna een hartaanval op omdat ik dacht dat de auto zou uitbreken. Let wel dit lijkt zo en gebeurt niet. Je moet gewoon wennen aan dit stuurgedrag.

Ik heb niet gekozen voor het navigatie systeem LG wat men aanprijst en wat ongeveer 90 procent van de kopers wel koopt. Waarom niet? Systeem is erg achterhaald en de prijzen voor de extra's zijn buitensporig hoog. Als men een het TomTom systeem had aangeboden was de keuze minder lastig geweest. Nu maak ik gebruik van mijn eigen TomTom GO LIVE 825 die ik heb gemonteerd in het kuiltje boven op het dashboard. Al zeg ik het zelf dit ziet er ook professioneel uit.

De standaard radio en bijbehorende standaard speakers produceren een mooi geluid. De radio beschikt over Bluetooth waardoor je je telefoon makkelijk kan koppelen. De ingebouwde microfoon in de dakhemel zorgt voor een goed verstaanbaar gesprek. Je contactenlijst wordt netjes en snel ingeladen na het opstarten van de radio. Ik heb een mini USB stick van 16 Gig gekocht zodat ik mijn eigen muziek bij me heb. Dit werkt erg goed en door het mini USB stickie ziet het er ook nog eens goed uit. Radio ontvangst is goed te noemen.

Bediening van de auto:
De Sandero is ongeveer 1500 Euro duurder dan het vorige model. Dit zie en merk je onder andere aan de gebruikte materialen. Er is een mooier soort kunststof gebruikt. Her en der zitten wat kleur accenten in het interieur die het geheel net even wat aantrekkelijker maken. Schakelen gaat prima zolang je dit rustig en beheerst doet. Wil je snel schakelen dan hoor je geluiden die je in een VW niet hoort. De knoppen in de auto zijn ook van een wat betere kwaliteit dan bij het vorige model. De elektrische raambediening zit weer in het midden. Iets wat mij persoonlijk niet stoort. Met ons gezin van vijf personen hebben we genoeg ruimte in de auto. Mede door de aangeboden ruimte voor de inzittenden en de bagage is was de keuze voor deze auto snel gemaakt. De bagage ruimte is één van de grootsten in zijn klasse.

Na 5375 km heb ik een redelijk beeld gekregen van de auto. Ik zie de toekomst rooskleurig in door mijn eerdere ervaring met dit merk. Als je kijkt naar het bedrag wat je betaald dan krijg je veel auto voor (weinig) geld. Ook bleek mijn vorige auto redelijk waardevast dus volgens mij zit dit met mijn huidige ook wel snor.

Maar eens naar de dealer geweest omdat de sticker (lip) van de auto naar mijn mening wel snel verweerde. Monteur er bij en die trok jawel de beschermlaag van de sticker. Pfffff stom hoor. Maar het ziet er nu nog mooier uit dan eerst.

Vandaag 25-1-2014 de eerste grote beurt (19765 km). Voor de kosten hoef je het niet te laten blijkt maar weer eens. De beurt koste Euro 120,- en voor dat geld kreeg ik hem ook nog eens gewassen terug. Lachen toch?

Na een kleine 20000 km voor de rest nog geen bijzonderheden gehad. Verbruik blijft stabiel op ongeveer 1:18,5. Nette waarden maar ben dan ook geen harde rijder (vooral niet naar het werk toe). Wel blijft het stuurgedrag soms een vreemde gewaarwording. In lange bochten kan ik er nog steeds niet aan wennen. Binnenkort ga ik wel de speakers vervangen. Deze vervormen met een beetje bass toch te veel. Dit laatste is natuurlijk te danken aan de Trance muziek die ik draai.

1-11-2014 de 40000 km beurt. Kosten van deze beurt Euro 175,-. Geen bijzonderheden tot nu toe. Speakers vervangen door Focal. Mooi geluid zonder dat vervorming optreed.

22-5-2015 Even naar de dealer om de jubileum modellen te bekijken. Hadden we beter niet kunnen doen. De verkoper vroeg of hij een bod mocht doen op onze auto. Dit bod was veel hoger dan dat we ooit hadden durven dromen. Dussss na een weekje tobben en rekenen hebben we maar ingeruild. Onze nieuwe gaat een 10th Anniversary in beige cendric worden. Met een extra comfort pakket (gratis) en nog wat opties. Dus zoek je een goed onderhouden Zwarte Sandero houd dan medio juli de website van Munsterhuis in Hengelo in de gaten.

Ik probeer elk kwartaal deze review bij te houden. Meestal lukt dit redelijk zoals u ook kan lezen in mijn oude review. http://www.autoweek.nl/autoreview/23897/dacia-logan-mcv-15-dci-laureacuteate

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren