Dacia Sandero Tce 90 Lauréate (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sandero Tce 90 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Dacia Sandero TCe 90 Lauréate
- 350 km
19 maart heb ik mijn nieuwe auto bij Bochane te Nijmegen opgehaald. Een donkerblauwe met cruise control, lichtmetalen velgen, airco, radio met bluetooth en een trekhaak. Tot vandaag 2 april heb ik er 350 km mee gereden.
Achteraf heb ik er spijt van dat ik de auto niet met de standaardvelgen heb besteld. Ik had dan achteraf de lichtmetalen velgen kunnen laten monteren. En zodoende over 4 velgen kunnen beschikken om winterbanden op te laten monteren. Maar ja al doende leert men en misschien kunnen toekomstige autokopers hier nog eens over nadenken.
Ik moet zeggen dat de Sandero geweldig rijdt. Opvallend comfortabel en vooral de trekkracht en soepelheid bij lage toerentallen is een genot. Ik herken ook niets in de nadelen die in sommige testen, van waarschijnlijk testers die geregeld in hele dure auto's rijden, worden vermeld. Het geluidsniveau is prima, de besturing normaal. De afwerking, vering allemaal niets op aan te merken.
Het verbruik volgens de boordcomputer is bij de huidige kilometerstand 1 op 17. Ik rij dan met de eco-stand ingeschakeld,
Een jaar in mijn bezit
- 16.233 km
Precie na een jaar dacht ik eens om mijn review te actualiseren. In feite valt er weer weinig te melden. Geen enkel mankement of probleem gehad. Met zomer- en winterbanden blijft het verbruik met de eco-stand gemiddeld 5,7/100 km. Zonder als een slak te rijden.Gewoon meegedaan in het huidige verkeer.De auto voldoet prima en ik verwacht dat hij dat ook het 2e jaar blijft doen.
Eerste onderhoudsbeurt.
- 20.433 km
8 Augustus 2014 de Sandero naar Bochane in Nijmegen gebracht voor de eerste reguliere beurt. Volgens de receptionist zou de beurt 199 euro kosten. Gelukkig had ik op de Dacia site gezien dat een beurt 120 euro kost en dat uitgeprint meegenomen. Ik liet hem dit zien en toen ging hij achter de computer zitten en kwam terug met de mededeling dat het inderdaad 120 euro moest zijn. Opvallend hè.
De auto 's middags weer opgehaald en 120 euro afgerekend. Alles in orde.
Wat ik wel vreemd vind is dat de Renault Clio met dezelfde 0,9 TCe motor pas na 30000 km een beurt behoeft. Waarom dat verschil? Wordt de olie in de Dacia motor vuiler dan in de Clio motor?
Afscheid genomen
- 23.000 km
Ik was heel tevreden met mijn Sandero. Maar op een gegeven moment gebeurde er iets vreemds. Ik zag toevallig een auto die mijn gevoel voor schoonheid en vormen bijzonder aansprak: een Chevrolet Cruze. Op internet ben ik gaan zoeken en heb uiteindelijk mijn Sandero ingeruild voor een Chevrolet Cruze 1.8 LTZ. Als een boekhouder had ik heel rationeel een Sandero gekocht, maar gevoelsmatig en met passie viel ik op een gegeven moment voor een Cruze. De Cruze is minder zuinig en kost me meer per maand maar spreekt mij toch meer aan. Dus beste Dacia-rijders heb begrip voor mijn beslissing en blijf genieten van jullie keuze voor een Dacia.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.