Dacia Logan MCV TCe 90 Stepway (2019) #2

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Stepway (2019)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Stepway
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst1.168 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Dacia MCV Logan Stepway

  • 100 km

Noot vooraf:

Dit deel had ik al eerder geplaatst in een review. Er waren een paar reacties. Ik had abusievelijk 'Reacties toestaan' op Nee gezet en kreeg dat er niet meer af, dus de review verwijderd en opnieuw toegevoegd. Dit stukje tekst zal ik binnenkort wel verwijderen. ;-)

Ik las een reactie met tip om te kijken bij andere review, maar ben die dus kwijt. Zou deze persoon nogmaals een reactie willen plaatsen?

-------------

Net nieuw dus nog niet veel ervaring, maar dat zal ik rap aanvullen alhier.

Maar toch al even de achtergrond en de aanschaf.

Na wat speurwerk zochten we een waardige opvolger voor de Skoda Fabia Combi waar we bijna 7,5 jaar met plezier in hebben gereden. Met net iets meer dan 2 ton op de teller werd het tijd om rond te kijken alvorens de wagen voor
veel onkosten zou gaan zorgen. 1e idee was om te wachten op de Skoda Scala, tot we de Dacia Logan MCV zagen. Ten tijde van de aanschaf van onze Skoda in 2011 was de Dacia ook even voorbij gekomen, maar werd te lelijk bevonden door de rest van het gezin. ;-)
Het nieuwe(re) model ziet er een stuk mooier uit moet ik eerlijk bekennen. En eigenlijk zou dit, omdat we voor niet al te veel geld, toch graag een ruime nieuwe auto wilden, deze wel moeten gaan worden. De proefrit met een exemplaar uit eind 2017 deed ons de streep overtrekken.
In de Stepway-variant is de wagen mooi compleet uitgerust met nagenoeg alles erop en eraan, tot een achteruitrijcamera aan toe. Handig bij het inparkeren.

Na aanschaf de auto gelijk voorzien van all-season banden. Kon ook wel bij de garage, maar was ik net zo veel kwijt en de 'oude' banden zouden terug gaan. Elders laten doen, exact dezelfde die de dealer er om zou doen was het idee, maar gegaan voor de 94V-variant ipv 91H, niet vanwege de snelheid want de topsnelheid is toch 'slechts' 169km/uur maar om het laadvermogen. De 'oude' banden uiteraard meegenomen en deze voor een schappelijke prijs doorverkocht. Er was amper een paar kilometer mee gereden.

Voor het eerst sinds jaren weer een benzine-auto ipv diesel. Heb wel het idee dat ik langer op moet trekken alvorens op te schakelen. Echt ingereden is ie nog niet. De grote test zal komende week worden als we er mee op wintersport gaan. Op een plek waar het mogelijk amper nog zal vriezen als ik de weersverwachting mag geloven.

Wordt vervolgd uiteraard.

De 1e 1000 km zitten er op

  • 1.168 km

De afgelopen week met de Dacia naar Winterberg gereden voor een paar dagen skiën. In de meeste gevallen heb ik hem op de ECO-stand staan, maar ontdekte dat dat in heuvelig gebied niet handig is. Op een gegeven moment probeerde ik een helling van 9% op te komen en zakte ie helemaal terug naar 60. Ik denk wat is dat nu? Onze Skoda had er toch minder moeite mee. Toen
zag ik dat ie op ECO-stand stond. Die uitgezet en toen kwam ie weer op gang. ;-)

Verder rijdt ie zonder problemen. Heerlijk de ruimte ook en dat was wel nodig met het oog op de spullen. Nu waren we met 3 personen. Mochten we met 4 personen op wintersport willen dan zal er denk ik wel een skikoffer nodig zijn, alhoewel het zo mogelijk ook nog zou lukken. Smalle deel van de achterbank neergeklapt en daar de ski's neergelegd.

Navigatie is wel even wennen. Nadat er een vertraging werd geconstateerd zou ie ons een andere route langs leiden. Dit toch maar niet gedaan en de oorspronkelijk bedachte route volgen. De verwachte aankomsttijd werd ook weer iets eerder. Wel werden we om een andere file geleid, waarbij we zelf op de B-weg in een file terecht kwamen. Vervolgens werd de route toch weer alternatief, maar met mijn inschatting omdat we tijdens de spits bij Zwolle zouden zijn dan, toch weer gekozen voor de oorspronkelijke en ook dat ging zonder problemen. Maar wel fijn dat ie snel zaken aangeeft en ook vlot alternatieven geeft.

Kids waren blij met de BlueTooth dus hun liedjes over de, overigens IMHO best goed klinkende, installatie.

Update: zo net ging mijn vrouw op pad en belde en hoorde een constante piep. Ik meldde haar nog, is dat niet van een flitspaal? Want dat blijkt ie ook te doen, maar het was begonnen toen ze zo'n beetje net de deur uit was en een kilometer later nog steeds. Geen brandende lampjes op het dashboard. Toen ik haar aan de telefoon had hield ie overigens wel op met piepen. Uitzoeken wat dit geweest zou kunnen zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.