Dacia Logan MCV TCe 90 Lauréate (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV TCe 90 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
Eerste half jaar
- 80.000 km
Nadat onze Honda FRV de nodige gebreken begon te vertonen, ben ik toch op zoek gegaan naar een andere auto. Een aantal jaren geleden had ik een keer bij een dealer toevallig een Dacia Logan zien staan en was er even in gaan zitten. Toen was ik verrast doordat de auto er goed uitzag (ook van binnen) en verrassend veel auto biedt voor dat geld. Het ging om de tweede fase van de Dacia Logan (vanaf 2017 geleverd). In die variant vind ik met name het interieur veel volwassener overkomen.
Maar ja, wie wil er nu in een Dacia rijden...? Toch niet losgelaten, dus bij de zoektocht zelfs naar een nieuwe Logan op zoek geweest, omdat die heel betaalbaar zijn en nauwelijks afschrijven in de eerste jaren. Het moest wel een LPG zijn. LPG wordt af-fabriek geleverd. Het bleek dat die het afgelopen voorjaar nauwelijks leverbaar waren (wachttijd meer dan een half jaar). Daarom op zoek gegaan naar een tweedehands auto met weinig km op de teller. Deze vond ik bij een dealer in Hattem. Na een proefritje was ik snel overtuigd.
De Logan is een B-klasse auto, met de ruimte van een C-klasse auto. Met onze 3 puberdochters achterin gaat het prima. Gelukkig wel de gebruikerskosten van een B-klasse auto, doordat de auto niet al te zwaar is. Op LPG rijdt hij ongeveer 1:15. Wegenbelasting is 173 euro per kwartaal. Maar iets van 50 euro meer t.o.v. de benzine-variant. Snel rendabel dus.
Rijgedrag
De Logan rijdt comfortabel. De driecilinder 0,9 TCE (van Renault) snort er vrolijk op los bij het optrekken, maar eenmaal op snelheid hoor je de motor niet veel meer. De auto is pittig genoeg, maar nodigt toch vooral uit tot goedmoedig rijden. Gewoon met het verkeer mee. In Nederland gezien de drukte ook vaak de enige optie. Dus prima. De Logan heeft 5 versnellingen. De vijfde versnelling is ook echt een klassieke vijfde versnelling. Pas bij 90 km/h rijdt het fijn in de vijf. Voordeel is dat de toeren laag blijven ook op de snelweg. Bij snel door de bochten rijden helt de auto wat, maar niet heel storend. Doordat de auto vrij groot is voor het gewicht, is hij wel wat zijwindgevoelig.
Uitrusting
Wat kan ik zeggen? Eigenlijk zitten de belangrijkste zaken er wel op. Een goed en simpel navigatiesysteem, waar je ook je telefoon aan kan koppelen. Werkt met een klassieke touchscreen, maar alles is eenvoudig te bedienen en doet wat het moet doen. De cruise-control werkt ook simpel. Soms moet hij even inregelen lijkt het wel. Even over de snelheid en dan heeft hij hem te pakken. Beetje vreemd, maar niet echt storend. Volume e.d. kun je ook bedienen vanaf het fijne stuurtje. De stoelen moest ik in het begin wat aan wennen. De zitting is niet heel lang. Ik moet zeggen dat ik het inmiddels niet meer storend vind. Ik heb een gemiddelde lengte (1.80m).
Betrouwbaarheid
Tot nu toe geen klachten. Laatst kraakte er wat in het onderstel, maar dat is vanzelf weer over gegaan. So far, so good dus. Hopelijk wordt dit een auto die de rekening van de garage niet al te veel gaat spekken de komende jaren.
Ruimte en praktische bruikbaarheid
Zoals gezegd heb je de ruimte van een C-segment auto, met de kosten van een B-segment auto. Genoeg ruimte voor een gezin met puberkinderen. En als je de klep opent naar de kofferruimte moet je flink voorover hangen om de achterkant te bereiken. Veel ruimte dus. En mocht dat niet genoeg zijn, dan heeft onze auto ook nog een trekhaak, dus zo kregen we deze zomer ook 5 fietsen mee naar Frankrijk. De auto staat iets hoger op de wielen dan andere auto’s. Wel fijn vind ik, omdat je dan minder snel iets raakt als je een keer van de gebaande paden gaat. Optisch vind ik zelf de wielen wat te veel ruimte hebben in de wielkassen. Komt wat iel over. Misschien toch een keer stoere velgen erbij kopen. Zoiets als bij de Stepway, daar vind ik het wel mooi.
In mijn familie met ‘BMW-mannetjes’ wordt er wat meewarig gekeken naar onze Dacia, maar voorlopig heb ik geen spijt en rijden we voor een zacht prijsje en tankbeurten van 15-20 euro per keer vrolijk rond.
Still going strong
- 97.000 km
Auto loopt nog steeds prima. Geen mankementen. En nog altijd met een smile bij de pomp. Betalen zonder je pin in te vullen (15 euro), terwijl anderen al gauw 60 euro kwijt zijn. De auto is verrassend ruim; alle bagage kan probleemloos mee. Geen dakkoffer nodig. Recent een paar velgen gekocht om de Dacia nog stoerder te maken :-)
Update
- 149.000 km
Een tijdje geleden dat ik een update schreef. De reden is eigenlijk simpel: het gaat nog steeds goed en er is niet veel te melden. Naast regulier onderhoud hebben niets noemenswaardigs gehad met de auto. Hij rijdt nog steeds lekker, is ruim en doet wat hij moet doen. Wel een ander set velgen eronder gezet. De standaard wieldoppen vond ik wat kaaltjes. Dus nu ziet hij er weer 'Dacia-stoer' uit. Wel gek. Deze goedkope Dacia is de auto waar ik het minst mee gehad heb qua onderhoud.
Nog steeds top
- 197.000 km
Nog steeds een fijne auto waar je heel goedkoop mee kan rijden. We hadden wat gezeur met de airco, maar dit bleek te komen door onkundig personeel van de Profile garage. Ze hadden iets verkeerd aangesloten, waardoor het zoeken was naar een speld in een hooiberg. Gelukkig weer verholpen en sindsdien gaat alles weer op rolletjes. De auto blijft super betrouwbaar en wat een ruimte. Je kunt moeiteloos met 4-5 en bagage (evt. met 4 fietsen op een rekje) op vakantie. Iedereen verbaast zich elke keer over de ruimte in deze auto. Het is per slot van rekening een B-segmenter, maar met de ruimte van een D-station.
Naar Albanië en terug
- 217.367 km
Naar Albanië en terug gereden met de Logan.
En dat ging weer prima. Niks gehad, behalve dat op de terugweg in Duitsland de cruise controle er spontaan mee ophield. Gelukkig was dat een dag later weer 'over'. Bijna 5000 km gereden en dat ging weer zonder een centje pijn. Lekker goedkoop op lpg. Al valt dat tegenwoordig in Duitsland en Oostenrijk tegen. In Albanië kon je tanken voor 53 cent per liter en was het ruim beschikbaar. Dus als je op vakantie wil naar Albanië, is lpg een goede keuze :-)
Update
- 230.000 km
De Dacia blijft het goed doen. Geen bijzonderheden. Wel een nieuwe bumper en zijscherm geplaatst na een aanvaring met een paaltje. Ondertussen is de Dacia ook weer op en neer naar Spanje geweest.
Verkocht
- 248.000 km
Tijdens een reis naar de Baltische staten wilde de auto soms niet op lpg rijden. Dit was af en toe en gelukkig lukte het nog om terug voor het grootste deel wel op lpg te rijden. Na afloop nog lpg filter vervangen, maar dat was niet de oplossing. Het bleek lastig op te lossen, en dan moest ik de nodige kosten gaan maken. Daarom wat gaan kijken bij tweedehands lpg-auto's en toen liep ik weer tegen Dacia Logans aan. In Hoogeveen vond ik een zelfde exemplaar (jaartje jonger) met veel minder km's (78.000). Ik kon nog een redelijk bod krijgen voor mijn 'oude' Dacia en heb toen besloten hem in te ruilen. Niemand zal door hebben dat ik een nieuwe auto heb... :-). Dat ik dezelfde auto heb gekozen, zegt denk ik genoeg. Betrouwbare auto met veel ruimte die je erg goedkoop kan rijden. Mijn afschrijving is ongeveer 1300 euro per jaar geweest. Tel daarbij op dat je tankt voor 2 tientjes en ik er weinig technische problemen zijn geweest en dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb de auto in totaal bijna 6 gehad en in die jaren heeft hij 20 Europese landen gezien. Hij voelde zich overal thuis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Logan 1.0 TCe Stepway Serie Limitee 15th Anniv. | Trekhaak | Parkeersensoren achter | Achteruitrijcamera | Climate control | Navigatie |
- 2020
- 120.639 km

Dacia Logan 0.9 TCe Easy-R Prestige |AUT|AIRCO|ELK.PAKKET|NAVI|
- 2016
- 132.235 km

Dacia Logan 0.9 Tce 90pk Lauréate
- 2018
- 90.424 km