Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Royaal (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Royaal |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 77.000 km |
Onze Daas na 2 jaar gebruik
- 77.000 km
2021 : Vanwege omstandigheden is dit de daily driver van mijn ex. Ik reed deze Dacia Logan MCV 2 jaar en ben van plan er mee te blijven rijden. In 2018 heb ik daarvoor ook met de MCV gereden (een benzine versie) maar vanwege de vele km, overgestapt naar een bifuel.
Daar ben ik heel blij mee. Het verbruik valt erg mee, in het begin was het bereik nog niet zo groot maar na maanden is het steeds beter geworden. Met een tank gas (30 L, ca 19,00 € ) rijdt ik meestal zo`n 400 km. Het verbruik in benzine is normaal, ik schat 1:15. Het rijden op gas gaat bijna onmerkbaar; na 10 km is de motor warm en schakelt de computer over van benzine naar gas , heel kort inhouden en dan weer door.
De motor start standaard altijd op benzine. Het comfort van de auto vind ik fijn, het een Frans gevoel, zachtere stoelen dan VW bijvoorbeeld. De Daas die ik heb, heeft veel gadgets. De cruise werkt goed, er zit ook een limitor op. Er zit een eco mode op, daar rijdt ik het vaakst in. Dan is die het zuinigst. Op de gewone mode draait het motortje lekker vlot, ik vind in deze klasse de motor heel pittig. Het trekt snel op en inhalen en invoegen kan je heel snel doen. Het knorrige geluid bij accelereren heeft wat weg van een sportievere auto. Maar de motor is te licht voor caravans te trekken, dan kost het echt moeite en veel benzine. De wind die tegen een caravan drukt kan maar moeilijk overwonnen worden. Schakelen gaat precies en soepel. Er zit ook een schakelindicator in het dashboard. De wegligging is acceptabel. Hoewel de zijwind gevoeligheid wel behoorlijk aanwezig is bij stevige wind. Het rechtuit rijden vond ik bij de vorige MCV al wat onzeker. Bij de huidige MCV heb ik na 1 jaar (juli 2019) de wielen laten uitlijnen, en dat was nodig de stuurstang had wat betere instelling nodig. In juni 2020 heeft de wagen een nieuwe set banden gekregen. Na 69000 km waren de wangen al behoorlijk versleten en het profiel was netaan. Ik heb gekozen voor Vredestein SPORTTRAC 5 en de maat iets groter genomen nu 195 in plaats van 185 breed en de Vredestein heeft 4 langsgroeven. (De vorige band had 3 groeven.) De nieuwe rijdt veel lekkerder met rechtuit rijden. Het sturen voelt ook zekerder. Na een maand (aug 2020) de wielen weer laten uitlijnen, dat was weer geen overbodige luxe. Ditmaal zat er in de sporing en wielvlucht een verschil tussen de fabrieksinstelling en de opgelopen afwijking. Na die herstelreparatie is het sturen weer duidelijk beter. Ik kan het iedereen, zeker deze versie van Dacia, adviseren dit elk jaar te laten doen. En het vermindert de slijtage van je banden. (btw. ik zag in een andere review iemand over dopjes op de ventielen van de band, let op dat die niet van aluminium zijn, die gaan vastzitten door corrosie, beter kunststof).
Nog even over de gadgets; ik vind voor deze klasse auto erg veel aanwezig. Goede radio DAB+, heel goede Bluetooth verbinding, mijn telefoons koppelen moeiteloos. Je kan dan ook je eigen muziek beluisteren. Alleen de navigatie is te simpel, afgeleverd met een al wat oudere kaart, en de bediening is erg onlogisch en ingewikkeld. Maar goed, als backup gaat het. Ik rij toch altijd met Google of Flitsmeister. Daar kan je tegen praten. De verwarming en airco zijn voldoende, hoewel de bedieningsknoppen verspreid zijn zijn ze wel makkelijk te vinden.
Een hele fijne extra is de achteruitrijcamera, deze werkt voortreffelijk, ook in combinatie met geluid. Je kan op de millimeter parkeren aan de achterkant. Jammer dat dit niet aan de voorkant zit.
Nog een minpunt is de snelheid van de ruitenwissers, die hebben niet zoveel standen, dat zou beter kunnen. Ook zit er geen automatische verlichting op, ik vind dit wel makkelijk als je tunnels in rijdt.
Ander punt wat wel erg jammer is dat door de gasinstallatie met daarbij behorende computerbediening de boordcomputer enigszins is beperkt. Er zijn geen verbruikscijfers mogelijk.
Zoals bekend is de ruimte groots in deze auto. Genoeg mogelijkheden om de ruimte aan te passen. Mijn 5 honden kunnen makkelijk mee.
Onderhoud aan deze auto is standaard; 2 keer kosteloos complete beurt (inbegrepen in contract), tot nu toe 2 keer nieuwe lampjes voor de gewone verlichting. 1 set nieuwe banden. 1 set nieuwe ruitenwissers. Door de dealer gratis deukjes verwijderd en de deurvanger links gratis vervangen die ging kraken na een harde windvlaag. Ik heb een verlengde garantie en onderhoud. Zodat ik nu niets hoef te betalen. Na 4 jaar komt het wel voor mijn rekening. Maar al met al bevalt deze auto mij heel goed. Voor een aankoopprijs van een catalogusprijs ca 15075 (in 2018) euro heb je erg veel auto voor je geld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Logan 1.0 TCe Stepway Serie Limitee 15th Anniv. | Trekhaak | Parkeersensoren achter | Achteruitrijcamera | Climate control | Navigatie |
- 2020
- 120.639 km

Dacia Logan 0.9 TCe Easy-R Prestige |AUT|AIRCO|ELK.PAKKET|NAVI|
- 2016
- 132.235 km

Dacia Logan 0.9 Tce 90pk Lauréate
- 2018
- 90.424 km